|
Sida 119 av 173
|
|
|---|---|
| Jag upplever också det ljudet. Jag har fått för mig att det är hjullagrena som börjar ge sig? | |
|
Byt olja i diffen innan vidare åtgjärd utförs. Vilken olja som är lämplig beror på hurvuda diffen är bromsad eller inte. Vilken smörja som är korrekt finns som vanligt att läsa i de tabeller inköpsstället tillhandahåller eller via sökfunktionen på detta forum. Lycka till. /Anton |
|
| fan va kn-filtret susar! tjuter ju t o m på höga varvningar hehe! hade ett jr-filter på en av mina corrado g60 och de både viner och tjuter, lät som en turbo-pys typ haha! blir att byta tillbaka till boxen när vintern närmar sig,, har dåliga erfarenheter av öppet filter på vinterkörning typ svajig gång och övervarvning va ett måste! kör ni andra som har öppet filter med det på vintern? | |
| Vad är det för utväxling på diffklumpen på 318is -90? Sugen på att köpa en diffklump från en 325 med utväcling 3.25 och undrar om den passar rakt på, och om det funkar bra till en 318is? | |
| is har 4.10 va ja minns | |
|
balobas uppgift stämmer bra. Med det i åtanke så kan man lätt räkna ut att 3.25 i bakaxeln blir för mycket av det goda.. Det orkar inte driva på helt enkelt och man får en otroligt slö bil så vida man inte har ordentligt med mos i motorn. Om det är diffbromsen i 3.25 klumpen som lockar så går det att flytta över kornhjul och pinjong från 4.10 klumpen och på så sätt vinna en diffbroms. Om det är det lägre varvet som lockar för en bättre bränsleekonomi så är tex 3.73 eller 3.91 ett bättre val då det inte gör bilen så vansinnigt mycket slöare. /Anton |
|
|
vill man åt toppfart eller acceleration? tror man ska satsa på en från 318 med 4.27 för street alt bana? de blir väl bättre vrid och acceleration då? en värre är 4.45 tror ja! eller läs själv ur en engelsk beskrivning: Rear end gear - The 318iS is equipped with a 4.10 limited slip from the factory, but you can do better. The desired gears out there are the 4.27 and the 4.45. You will find the 4.27 in E30 318i convertible 5 speed’s and the 4.45 is in E36 318i automatics. The 4.45 is a wicked, wicked street gear but will stick your RPM way up there on the highway. The 4.27 is a good compromise of performance and everyday use. It should be known that to make a 4.45 work, you have to swap the gearset into your E30’s differential, or find an automatic 318ti, which has a 4.45 and also has trailing arm rear suspension! So the E36 318ti 4.45 bolts right onto an E30. |
|
|
Toppfart eller acc? Bilen är ju inte direkt något superämne för något av dessa.. Men på bana kan det ju vara trevligt att slippa växla i kuvorna.. ;-) Texten felar direkt när den säger att alla 318is har diffbroms som standard. Det stämmer inte, vilket ni säkert redan vet. I övrigt så har den kanske en poäng.. Jag trivdes med 4.10 iaf. /Anton |
|
| Okej, Jo det är väl klokast å siplast att börja med oljan. Blir till att göra det till veckan :) | |
| Är det någon som har mätpunkter för insprutningen till en m42, från t ex styrenheten. Eller något felsökningsschema. | |
|
Har haft problem med tomgången ett bra tag och misstänker att det är chippet som är anledningen och har därför införhandlat en ny styrbox. Vad händer om den inte fungerar? Vad är det värsta som kan hända? Är det att det inte startar alls? |
|
| jorsten, Silentblock, eller bakdämpare.. Kolla silentblocken först (bussnignar)... Finns 500 trådar om det här =) | |
|
Hur svårt att det att installera servo om man tar den från en 318is? Centrallås då? |
|
| Någon som har installerat servo på sin e30? | |
|
Hej. Är ny här, mitt första inlägg. Saken är att jag köpte en gammal 318is -89. Mycket fin bil som endast har rullat 6900mil. Ingen rost, som ny invändigt. Bytte olja i den direkt, motorn går bra men bilen har tyvärr 3 fel. 1: Varvräknaren, iblant fungerar den fint, iblant går den ryckigt, förslag? 2: Oljud när bilen står still och jag vrider på ratten. Bilen har servo, kände på en rem(nedre) i motorn, och den verkade lite väl slapp. Bör remmen strammas upp? Övriga förslag? 3: Vid våt väg och när jag bromsar, så låser höger hjul fram sig. Tycker inte jag bromsar så hårdt att den bör låsas. Förslag? Bör tilläggas att bilen har gått 1000 mil sen 1996. Hoppas ni kan ge en nybliven is ägar lite hjälp på vägen. Mvh SweSA |
|
|
tja, jag är också ny här=) det låter som vansinne att skaffa servo.. sabbar hela känslan. Nu till mitt problem, inte så stort men... jag vill köpa NYA stötfångarlister i fram (en är pajj) men hittar inga. nån som vet en bra sida att köpa det? är så tråkigt att köpa beg.delar Mvh heinel |
|
| Är på jakt efter ny kylare till min, hur är det med kylaren? Sitter det samma kylare i vanliga 318 etc etc. Eller är det någon special? | |
nybeemer |
Oj vilken tråd. Trodde inte 4 cyl motor kunde vara så kul men det verkar inte som jag är ensam att tycka när man läser denna tråd. Verkar finnas mycket kunskap här så jag tänkte fråga er som verkar ha järnkoll på denna lilla juvel till motor även om min sitter i e36 compact med org m-paket inköpt i söndags. Har sen alltför kort provkörning vid köpet upptäckt två defekter. 1. Motorn går väldigt fort upp i temp och pendlar därefter runt sista vita strecket. Vattenpumpen eller termostaten? 2. När motorn är driftsvarm lägger sig tomgången mellan 1200-1600 varv. Om man gasar till ett par gånger brukar den dock gå ner till en 8-900 varv? Annars är bilen otroligt rolig och jag har denna vecka kört som om jag var 18 med nytaget körkort! En BMW med antisladd och en med autosladd. |
|
Har följt tråden ett tag och insåg så småning om att en 318is verkar vara en ganska kul bil. Efter lite sökande så hittade jag en mycket fräsh 90a som jag slog till på. Bilen har gått 13000 mil och har haft två ägare och gått i norrland hela sin livstid, mycket lite rost alltså. Den är i stort sett orginal förutom att det är lite gjort med motorn. Motorn har Schrickkammar, superchip, öppet filter och annat avgassystem från katten och bakåt. Uppskattad effekt kanske 150hk? Mårkte efter ett tag ett surrande ljud som verkar komma nånstans från under passagerarsätet. Ljudet hörs mest när man står stilla på tomgång. Jag tror att det kan vara bensinpumpen som är igång hela tiden. Någon som vet varför? |
|
|
Hej. Frågan låter säkert skit dumt med tanke på att jag äger en is-90 Är det kjedja eller kamremm på min is? fråga 2 vad heter min motor? mvh Magnus. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.