AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
730.511

E30 318iS erfarenheter!

Sida 117 av 173
ba
591
balobas
E30 318is -90
E36 318is -93
min tomgång ligger o svajar 5-10sek efter start! sen ligger den stadigt på 850varv! tycker de verkar lite väl högt? borde gå att få ner lite med ny tomgångsmotor, sota ur spjällhuset samt en grundinställning av kammar och tändning! flesta vacuum slangar bytta, stift, filter samt olja! det är väl sånt som är vanliga orsaker av ojämn tomgång?
Det sitter två givare i insuget som reglerar tomgången. Dom ger iaf orolig gång om någon av dem är kass. Det är rätt så vanligt.
Den ena sitter hyffsat lättåtkomlig och den andra mer undangömd.
Den ena är brun och den andra blå. Minns inte vilken som gör vad men det lär stå i ETK eller liknande.

/Anton
ba
591
balobas
E30 318is -90
E36 318is -93
innuti llm?
Nej, under insugsgrenröret. Jag hade inte minnet på rätt plats ser jag nu. Givarna sitter i toppen, under insuget.
Se denna Länk

Nummer 6 och 8 är det. Jag kan fortfarande inte minnas vilken som strular när tomgången är svajjig tyvärr.

/Anton
Visa användare
155
Jessee
M5 -99
Hej, då var man ägare till en Alpinvit 318IS -90 15.000mil. Hoppas man blir nöjd med den, har aldrig haft någon innan...

vh
ba
591
balobas
E30 318is -90
E36 318is -93
grattis! nåra mods, går den bra? min är sterlinglingsilver, vet inte om de är ovanligt, känns så iaf!
balobas: Köpt av Peter i Eskilstuna?

/Anton
ba
591
balobas
E30 318is -90
E36 318is -93
ja för fffan!!
ba
591
balobas
E30 318is -90
E36 318is -93
ligger du bakom 318is.se?

lite offtopic men så j-vla kul: Länk
Ok, Ja Peters 318is känner jag till till viss del.

Det stämmer, jag äger domänen 318is.se och det fattiga innehåll som domänen pekar på.
Tror inte det blir något mer än möjligen lite bilder och kort info om mitt egna bilägande på sidan framöver.

/Anton
ba
591
balobas
E30 318is -90
E36 318is -93
har en del mods kommande vinter som kan va värt att lägga lite info och bilder på så ge inte upp den!
ba
591
balobas
E30 318is -90
E36 318is -93
en walker dynomax super turbo muffler 2,5" slutdämpare har idag ersatt simons "rakt genom" dämparen! himla tyst blev det, riktigt nöjd så nu kan man tänka sig upp över 90 på landsväg oxå!

trimchippet på plats igår! ingen jätte super skillnad va man känner såhär efter 5mil blandad körning men men många bäckar små!

får se va som blir nästa grej! ett koniskt K&N filter ev! känns som onödiga pengar inför vintern!

sen en fundering kring lättat svänghjul! ni som har denna modefiering, hur pass känner man av det egentligen, ingen större skillnad än tidigare eller snarare "många bäckar små.." kanske! ja menar de handlar om mindre vikt för visso, men blir de egentligen "stor skillnad" förutom när man har kopplingen nertryckt! man skulle isf gärna stämma av mer saker i motorn till samma vikt alt lätta??

känns då som man kan lägga de "svarvade" tusenlapparna på annan modifiering typ utväxling etc! fast det kvarstår dock att bilen blir lättare förstås samt att det är billigare än köpa ett "alloy masswheel"..

förövrigt.. stämmer detta: 6kg mindre: 1hk???
6 kg mindre kan inte relateras till ren hk om du inte sätter dig in i avancerade räknehistorier. Var har du lättat 6 kg.
Enklare att mäta rena fakta på en klocka runt en bana tex.

Lättat svänghjul gör så klart en stor skillnad. Det hela beror på hur mycket du lättar, men inte bara. Var du lättar hjulet har också stor betydelse. Man vill få ner massan man måste sätta snurr på. Därför är det mest effektivt att lätta hjulet utifrån och in. Givetvis med hållfasthet i nära åtanke.

Jag hade ett extremt lättat M20B25 svänghjul till min E30, men det monterades aldrig av mig. Den som har det monterat på sin bil nu är nog en glad E30ägare. :-)
Är lite osäker men cirkus 4 kg vägde det, det var mest hålrum upptaget i det.

/Anton
ba
591
balobas
E30 318is -90
E36 318is -93
Periferin! Det förstod jag. Känner du till nån firma som svarvar ner svänghjul i Sörmlandstrakten?
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Hej 318is folk

Är spekulant på en 318is -90 18 000 mil med trasig topp packning. Den är lite risig i karossen med rost på dom vanliga ställena som framskärmar och skrämkanter och lucka bak. Dock är annat bättre som nyligen bytta dämpare, fjädrar & bromsar.

Vad kan ett lämpligt riktpris vara?
(Tacksam för svar då jag är något villrådig)

/ Fredrik R
ba
591
balobas
E30 318is -90
E36 318is -93
svårt när man inte sett bilen i fråga men beroende på vad de går på att byta toppackningen så är de själigt att dra av de från vad säljaren värderar bilen till! ytterligare lite till beroende på om den ska besiktas snart, när ska skatten betalas samt hur är däcken i skick och får du vinterhjul med på köpet! vissa av dessa (om du finner svagheter) prut anledningar är ju inte direkt med bilen att göra som tex besikning och skatt men blir om köpet inte är av typen "i befintligt skick" utan säljaren menar att du "får en fin körklar bil" för xxx:- så pruta på nu och lycka till! ja skulle inte betala mer än 10-15 beroende på hur den ser ut!
För 10-15 kkr får man en vettig och helt ok 318is, möjligen lite rostig.

Halvera summan så har du min prisbild på en is med rasad topppackning (varför har den gått sönder osv?)

/Anton
ba
591
balobas
E30 318is -90
E36 318is -93
ligger nåt i de anton säger! testa me ordentligt prut om du är osäker så gör du kanske en riktigt bra affär! annars har du körklara från 13000 på blocket och även en å annan här på säljes bla en som verkar fin för 29000:- men då ska den va riktigt fin i skicket med minimalt med rost och för de pengar då den verkar sakna lite fire&ice! beroende hur du ska använda bilen t ex bankörning eller vardagsåka eller en mix så finns de banpreppade i sverige men de passerar nog 50000 skulle ja tro!? nån som har den länken till dem som säljer dessa? ja har tappat bort den.. intressant läsning i specarna!
ba
591
balobas
E30 318is -90
E36 318is -93
eller ännu bättre om du ska köra bana: köp bilen för karossen och dennes pris om det går och riv ner, sälj motordelarna, rostlaga sedan komvertera till s14 motorn så blir de nog skoj! de verka gå få tag på runt 35-45k sen om de är inkl drivlina eller inte vet ja ej.. ojoj... drömmer till lite! folk lovordar 6:an men ja gillar stark när fyran skriker om mer.. ;(
Re
92
Rerre
BMW 318is 16v -90
Vad kan det vara för fel när min 318is blöddrar när jag ger full gas ibland, den börjar även bluddra efter 4000 varv om man gasar försiktigt. Kan det vara fel på luftmassemätaren? Tacksam för svar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.