|
Sida 115 av 173
|
|
|---|---|
| hmmm...tomt svar. | |
|
är den här tråden fortfarande igång? rekord på autopower i alla fall :D |
|
|
Chansar och ser om det är någon som kollar i denna tråd fortfarande. Tänkte åka iväg och kolla på en -91 318Is under morgondagen. Enda felet som jag vet över telefon är att den går ojämnt på tomgång vid uppstart, tydligen har den en tendens att vilja dö vid uppstart alltså om man inte är med på gasen. Är det några generella saker ni "IS-fanatiker" tycker jag ska ta en extra koll på? =P Så jag inte står där imorgon och ser mer korkad ut än vanligt. Tack på förhand |
|
|
Eh, lika som Dr rosenrosen så gör jag ett försök och skriver här. Jag har nyligen införskaffat mig en 318i -88 och jag börjar bli lite osäker på motoreffekten. Enligt Regbeviset är det 83 kw (och att det är en 318i).. ca 113 hk.. men enligt modellgiden så 318i bara 105 hk eller vad det nu var och det var iS:en som hade 113 hk.. Alltså, jag fattar inte. har jag en iS eller en i.. Vilket som så går den kanon iaf. ville bara fråga så man vet. Har aldrig sysslat med BMW förut så. Tack på förhand. /Gladh |
|
|
1988 kom M40-motorn, 318 hade tidigare haft M10-motorn på 105 hk men 88 fanns bägge därför kallades den med 113 hk för 318iS. 89 fanns bara M40 och då kallades den för 318i. 1990 kom 16 v motorn och den heter 318is. Du har nog en 318iS med M40 motorn. /Simon |
|
|
notera att M40 motorn (8 ventilare) ger 318iS med stort "S" och M42 motorn (16 ventilare) ger 318is med litet "S" ___ Bilbloggen: Länk |
|
|
Jag har problem med mina fönsterhissar och elektriskt manövrerade taklucka. Inget av dem fungerar, alltihopa slutade fungera samtidigt. När jag trycker på knapparna till elhissarna så klickar det i ett av reläerna under ratten. Någon som har en idé om var felet kan ligga? Alla säkringar är hela och min teori om oxid på undersidan av säkringsboxens kort (i motorrummet) kom på skam när jag öppnade den. Ser ut som nytt. Är reläerna några dyra grejor? Om inte skulle man kunna prova att byta dem. /Fredrik |
|
| Min M42 tickar ljudligt från lyftare efter hårdare körning. Tickande upptod efter att ha bytt till Biltema helsyntet. Har efter dess bytt till Biltema halvsyntet, samma problem. Någon som har rekomendation på bra tjock olja som kommer att tysta dom lilla jävlarna? | |
|
beepbeep: Ett tips, skippa biltemas olja och köp en riktig helsyntet olja istället! Det är värt varenda krona extra.. BiC |
|
|
Märkligt, nu har motorn tystnat av sig själv. Den har helt enkelt slutat ticka från lyftare?? Det kanske tar lite tid för dem att "spolas rena"? Nu till annan fråga: vad är det för styrsystem och finns det någon knacksensor? Är det värt att chippa och vad är det vanligaste/billigaste chippen? Var får man tag på den? Tack i förvag.. |
|
|
beepbeep: Bosch Motronic 1.7 (ev 1.7.1 eller 1.7.2) Ingen knacksensor på m42 i E30, men därimot i E36. Chip: www.318is.de kontakta "Mario" som om jag inte minns fel driver den sidan Jag betalade 570 kr inkl frakt från tyskland för hans "Grupp-N-Chip" Karl Birgander, Kalmar BMW 318is -90 |
|
| Går det på något sett kolla upp vilket chipp man har i bilen? så att man inte sticker iväg och köper ett chipp och står där med 2 "trim" chip? | |
| kolla viket varvtal du har när varvtals stoppet slår i. | |
|
hehe ja men det låter som en kanonidé. =P finns det inget sjysstare sätt att kolla det? annars så sticker jag ut direkt och varvar upp han. =) |
|
| Det är absolut det enklaste sättet och se...alla trimchip har ett förhöjt varvstopp. | |
|
jo jag har förstått det men de lät rätt roligt sätt att kolla det på bara. =P men som sagt jag får ta en repa imorrn och svetta ur den lite. en till fråga, tänkte sticka och köpa ny inre styrled höger fram någon dag nu, är det med eller utan styrningsdämpare man ska ha? |
|
is_Janne |
Hur har ni som har oljekyl kopplat in dom på era motorer. Motorn är en M42. Har sökt och letat som f*n men hittar inget så jag försöker här. |
|
Hej jag har en 318is som jag misstänker är chippad. var ligger varvstoppet om den inte är chippad? undrar även var man kan hitta 2,5 system till den :) tacksam för svar!! |
|
| vad kostar schrick trimkammar till m-42:an? | |
| nån som portat sitt spjällhus på sin is? ska gå att få upp till 57mm dvs bort med 3mm? nån som ändrat utväxling, köpt ett eller har lättat svänghjulet, monterat racekat samt justerat om org.kammarna alt bytt till schrick, byggt eller köpt en bra avskärmning till koniskt luftfilter, chipet till trim (plug n play) dvs ingen inställning av tändning efter det? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.