|
Sida 113 av 173
|
|
|---|---|
|
Hej allihop, ja köper nog en bmw 318is nu i dagarna förhoppningsvis, men bilen har gått 21000 fullservade mil så ja undrar lite om ja gör ett dumt köp eftersom den gått så långt..? ja vill ju kunna sänka den och göra om den utan att den ska krångla allt för mycket. Den är i stort sett rostfri och går bra, förutom att den hackar till vid 5000rpm vid fullt gaspådrag.. vad kan det vara för fel?? tack på förhand! //Kristofer Göthe Västragötaland. |
|
| Någon som har bra tips på bromsskivor fram? | |
|
bromsskivor: original, eller motsvarande. funkar kalas med lite kylning. knalla in på clas ohlson eller biltema och köp sån där "ståltrådsarmerad" slang till bland annat ventilation och torktumlare. rikta mot mitten på skivan och du har bromsar en stund till. annars har ju mekonomen brembos sportskivor. Karl Birgander, Kalmar BMW 318is -90 |
|
|
Jag har kört med orginal skivor som har gått ett antal tusen mil på sen sommarens/höstens banträffar och dom har funkat... Sen undrar jag över en liten bagatell Hur mkt lyft klarar m42 innan man får ventilsallad? /Pelle |
|
|
Kalle; koni rockar fetare än sachs ;) /Pelle |
|
|
Tackar för svar!!! Det blev Motornord belägg o skivor till slut. |
|
|
Pelle, Ja just det, det måste vara därför som BMW, Alpina, Hartge med flera använder Sachs-dämpare ;-) Mvh, Kalle |
|
|
Kalle; Men dom där sachs är ju inte ens justerbara (när vi fortfarande pratar vettiga pengar) Kalle; jag bara retas med dig;) /Pelle |
|
sise |
de va en helvetes lång tråd de här |
|
Pelle, Jag förstår att du jävlas, men jag måste ju retas tillbaks :D Sachsdämparan behöver man inte ställa in, de är optimala från början :)) Sen att det inte finns några Sachs Performance-dämpare till E30 längre är ju ett problem förstås :D Mvh, Kalle |
|
|
Hallå folks? Någon som har ett steg för steg mektips hur man byter kamkedjesträckare? :) |
|
|
Steg 1: Skruva ur den gamla kamkedjesträckaren Steg 2: Skruva i den nya kamkedjesträckaren Klart Skämt åsido, det är plättlätt. Men när du startar upp motorn efter att du bytt ska du varva 3-4000 rpm i 30 sek så att den får oljetryck och spänner upp kedjan. --- /Micke |
|
|
Och kör inte stopp eller kladda vid uppstarten så maskinen kan gå baklänges för då kan det bli tråkigt värre (ventilsallad).. Med kall maskin och en ny kamkedjesträckare i näven så tar bytet något kortare tid än att leta upp rätt hylsa+spärrhandtag. Om du vill uppgradera sträckaren kör då med m44ans. Kalle; se där...alla problem är redan lösta: Sachs löste själva alla problem ;) Helt seriöst om man vill lägga ut rellativt rimliga pengar så kör avo eller likvärdigt bak och ett par ombyggda koni fram så tror jag att man har ett rellativt bra utgångsläge...sen vilka fjädrar man bör köra med är en annan sak. /Pelle |
|
|
hmm... sträckare ska ju, "lossas" från sin låsring innan man sparkar igång åbäket. om man bara skruvar in den kan den komma in lite snett neråt och låsa glidskenan i ett för spänt läge. nåt sånt står det i haynesboken. så med andra ord tycker jag man ska skruva av ventilkåpan så man kommer åt att lossa sträckare efter byte. inte alls svårare, men ett steg till bara. eller har jag fel? /karl Karl Birgander, Kalmar BMW 318is -90 |
|
|
låsring? Där försvann jag! Vilken låsring menar du? Letade upp ett mektips som jag anser vara helt ok Länk Eller rättare sagt två. Länk /Pelle |
|
|
citerar ur haynes för e36 (där m42 är med) "Warning: IT is essential that the following procedure is carried out to ensure that the tensioner i retracted. If the plunger is not fully retracted, it can lock in the extended position, causing the tensioner or timing chain to break, resulting in expensive engine damage" Har du boken är det på sida 2A-13 alltså en låsring i själva sträckaren som ska "lossas" så att fjädern spänner ut när den är på plats och inte innan. är pelle med? :) Karl Birgander, Kalmar BMW 318is -90 |
|
|
pelle: såg nu på den andra länken du la in att oljetrycket ska lossa ringen jag anger. konstigt att haynes tycker att den ska "lossas" innan... en spännare, två tänkanden... den första länken du la in säger inget alls om vårat dilemma... Karl Birgander, Kalmar BMW 318is -90 |
|
|
Tack för alla excellenta svar på mina frågor!! Grym tråd det här! |
|
|
Kedjesträckaren ska "återställas" om den används igen efter demontage. Går hyffsat enkelt att göra i ett skruvstycke. Komprimera spännaren och se till att den stannar inne. (Har för mig att det var så) Det blir logiskt om man tittar på det hela och hur det är konstruerat. Jag fick göra om det några gånger innan det blev rätt, men det är inget svårt och det ger sig självt om man klurar en kort sekund på det. Enklast och bäst är att köpa en ny spännare. Kostar inte så farligt mycket. Cirka 500 kronor har jag för mig. /Anton |
|
|
vad ska det vara för olja i bakaxeln på 318is -90?? ja fick inte med nån instruktionsbok=/ ja menar där drivaxlarna går ut där bak.. nån som vet? //Kristofer Göthe Västragötaland. 318is -90 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.