AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
730.518

E30 318iS erfarenheter!

Sida 109 av 173
Tjena mors igen,
tänkte bygga avgas nu till min lille pudding och ska då köra med en racekat med 2.25" anslutning och sen fortsätta med 2.25" raka rör till ett polerad DTM burk på slutet.
Allt i rostfritt.

Men ska man ha en oval eller rund kat?

MVH Johan - www.compello.se
Någon som har elschema över vart stiften till databoxaen går till? alltså vilka stift som går till vad

Har nämligen elfel i min och behöver mäta upp alla kablar

Mordiax: Oval katt borde rimligen ge mer markfrigång?

fulingbusen: Det enda elschema jag känner till är Haynes som har ett elschema. Om det är bra eller inte vet jag inte. Tilltalande pris är det dock..

/Anton
Ma
96
Matte_J
Bmw 535dT -09
Har lite problems med en fjäder, vänster bak, denna är helt av och bör därför bytas tycker jag, hehe!

Nu är frågan vart jag får tag på en sån och vad den kan kosta? Har sett att mekonomen har för en 500:- ungefär.. Men Om man ändå ska köpa en nyfjäder och byta, kan de kanske vara värt att köpa en sats med sänkfjädrar när man ändå håller på?

Vad tycker ni? Hur mycket sänkning rekommenderar ni? Kanske ska tillägga att med fronten jag har på nu så är markfrigången nu 10 cm fram.. utan sänkning.

Vad kan sånt kosta och vart får jag tag på nåt sådant? Har ju inte överrivet med pengar direkt, men ska man läga 500 på en fjäder kanske de kan va värt att lägga på lite!

MvH Matte
Matte_J: Byt inte bara den fjäder som brustit.
Byt minst båda som hör till bakvagnen.

Om du vill köpa sänkfjädrar går det att göra nära på överallt där dom säljer eftermarknadsdelar osv.
Bildelsimporten Länk tex, dom har Wietec vilket jag själv har kört med på min E30 både på bana och gata. Att det är för mjukt för bana är det inga tvivel om men det fungerar hjälpligt iaf. På gata är det utmärkt bra. Mitt kit har stötdämpare som är anpassade för sänkningen.
Min bil har ett så kallat 60/40 (sänker 60 mm fram och 40 mm bak). Det blev dock som tur var aldrig så lågt.

Ska du bara byta till kortare fjädrar ska du nog inte sänka mer än max 40 mm runt om. Sänker du mer behöver du kortare stödämpare som inte bottnar lika fort.

Jag hade i ditt fall letat på ett set orignalfjädrar till en 318is E30.

/Anton
De
165
DeWa
328iAT -96
Matte_J: Jag har ett par bakfjädrar liggandes, dock sänker dom inte bilen något. Finns mailadress i min profil om du är sugen.
Blev en oval katt.

Men såhär svarade Dalhems på mail: "Rund eller oval är mer en platsfråga. Den runda tar ju mindre plats."

Men den som sitter på orginal är väl oval så det blev en sådan.

Visa användare
268
simon e30
320i e46 -99
hej hej alla is ägare!
Jag kanske inte riktigt platsar eftersom min är en e36:a.
Men nu behöver jag er hjälp.
Jag behöver "ny" motor!
hade lite ras i fredags på väg hem till mamma och sillen.

Jag har hittat 3 på bildelsbasen, men om någon av er har en fin m42:a över som skulle passa fint i min 318is e36 -93 så skulle jag bli glad.

felet med den som sitter i är att det numera "knackar" över 2000 varv. Den hade läckt mycket olja och gick med för lite/ingen när motorn stannade.

mvh
Simon
simon@grafisktgummi.se
0706-570808
Öb
298
Öberg
BMW 325 -87
Världens längsta tråd?
Anton: Hur går det med 318is.se?

Mordiax: Det ligger på is just nu.
Schrimp och jag har båda en hel del annat som ska hända just nu.
Det drar bara ut på tiden.. :-(

Så fort jag kommer hem från "sommarjobbet" ska jag ta tag i det siste. Det är inte mycket kvar men tiden är för knapp för att hinna med det just nu.

/Anton
Hihi, så det ligger på "is" :D

Förstår hur det är dock, låt det ta tid så det blir ett bra resultat istället :)

körde på tullinge idag 13.150 173km/h, borde kunna köra en hög tolva....
Tjena!

Snart dags för ett oljebyte i is:en. Autoexperten har ett erbjudande, 4L + 1L Valvoline MaxLife 10W-40 för 385kr. Oljan rekomenderas för bilar som gått mer än 10 000mil, vad tror ni om den? Är det helsyntet?

/Manray/
Öb
298
Öberg
BMW 325 -87
Oljan är kanske bra.

Men värt att veta är att enligt oljeexperterna på AP så säger dem att det inte är något speciellt med en olja som rekomenderas för 10 000mil utan det bara är ett PR trick.

Så köp en bra olja oavsett om det är en för "high mileage" eller inte.

MVh Öberg
Jo
172
JohnC
318is -90
323ti compact
Det finns två typer av oljefilter till 318is enligt BMW service. Vilket är att föredra?

JohnC
st
251
strypt
525 -92
318is -90

Det ena är för bilar med alu-lock till oljefilterhållaren och det andra till bilar med plastlock.

---
/Micke
Jo
172
JohnC
318is -90
323ti compact
Original koppling håller för 400nm enligt specifikationen min bil går mest bana numera, klarar jag mig med originalkoppling då? Vad gäller vridet så är det ju onekligen inget bekymmer men frågan är om det är ngt annat som kräver en annan specifikation?

JohnC
Går det att få brölande insugsljud i M42 motorn eller är man evigt dömd att leva utan det? Har starka funderingar på att köpa en Honda CRX för några tusingar som bruks/vinterbil och det känns pinsamt då man ler mer åt motorljudet utav den :S

köp ett litet koniskt luftfilter så får du brölet. typ ett filter från 250 kubikare. Att du tappar effekt är väl mindre kul iofs

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.