|
Sida 106 av 173
|
|
|---|---|
|
Köpte Castrol Magnatec 5w40 idag på mekonomen. Sen handlade jag filter och stift på BMW. Dyra stift som attan! 125kr styck! Han sa dock att V12 åkarna hade samma stift och dom brukade ojja sig mer än vad jag gjorde :D MVH Johan - www.compello.se |
|
|
Bytte ratt också :) Länk MVH Johan - www.compello.se |
|
|
Hörrni .. shiftlights av serviceindikatorn? 5 gröna (5000 - 5500 rpm), 1 gul (5700 rpm) och 1 röd (5900 rpm) .. Eller nåt, har druckit ett par öl å svamlar mycket ;) |
|
| Den där idéen känns bekant .. misstänker att jag inte är först med den alls, hoppas någon redan löst det och kan sälja ett färdigt bolt-on kit ;). | |
|
Jag har en M42 motor ståendes som suttit i en 318iS E30 90:a.. Är osäker på miltalen men den är annars i bra skick och går mycket bra. Den är någorlunda komplett med all el förutom luftmassemätare och insug. Annars finns allt som suttit på insuget såsom spridare o dylikt. Vill nu bli av med denna, vad kan den vara värd inklusive tillhörande vxl-låda och koppling? Är det någon som vet så är jag tacksam för svar... |
|
|
TheXtrance: Kommer du på vad du vill ha för allt, skicka ett mail till johan@compello.se Körde upp för licens i min 318is idag och fick mäkta mersmak :P Vill ha en motor på sidan om att renovera, trimma och sen sätta i blivande monstret. Jag är biten :D MVH Johan - www.compello.se |
|
|
Hmm, jag hade väl tänkt mig runt 7000 för alltihop med en viss prutmån.. Det borde det väl vara värt.. Dom är ju inte lätta att få tag på direkt dom motorerna. Har även en 4,10 bakaxel.. |
|
|
Var handlar ni delar till is:en? är det bmw original som gäller eller finns de några piratdelar? Jag antar att de inte finns så mycket på biltema.. ;-) Är det nån som har en slang mellan insuget och luftmassa mätaren liggandes.. Den är sprucken så jag tror att det är därför bilen heckar ibland! Eller vad kan det bero på? |
|
|
BiC: Handla på BMW, det brukar bli billigast så. /Anton |
|
|
Anton: Det som är tråkigt med bmw är att jag har 15 mil till närmaste bmw handlare! =/ Ska det sitta diffad bakaxel i is:en? Har hört att de ska göra det men den verkar inte funka så bra för mig, eller beror det på att det är löst ställd? En sak till, vad kan det vara när tomgången vandrar upp och ner.. Jag gissar på att det är slangen mellan insug och luftmassamätaren som är kass men kan det bero på något annat? BiC |
|
|
Jag har väldigt mysko ljud från handbromsen, någon som vet vad det kan vara. Ibland viner/väser det från själva handtaget i bilen, ibland slamrar det och lever om från ena bakhjulet. Kan vara bra att veta om man behöver reservdelar innan man river bilen en kväll och står där med grejer som inte går att få ihop igen. Fredrik M |
|
|
BiC: Det ska sitta en diffad bakaxel men inte en diff med broms. Det var tillval och troligen väldigt sällsynt att man valde tilldet när bilarna var nya. Fredrik M: Du kan lyfta av bromsskivorna på bakaxeln och inspektera. Backarna ska sitta med två stift och fjädrar. Troligt är att bromskölden rostat sönder så pass att stiften lossnat och nu inte kan hålla backarna på plats. /Anton |
|
|
Tack Anton, låter som ett jobb man skulle kunna lämna till verkstad utan att bli ruinerad. Man börjar ju bli bekväm så här efter 30 strecket... Fredrik M |
|
|
Anton: Tackar, de finns ingen annan klump som passar? Vet du om det finns någon plåt fram i motorn som brukar lossna, tror det har skett för mig för att de vibrerar i framändan vid vissa varvtal. Har du några erfarenheter från chiptrimning? Snacka med en kille som påstod att ett chip skull ge 16 hk och 40nm i vrid, ger de verkligen så mycket? //David |
|
|
BiC: Alla klumpar från E30 passar, jag tog min från en 325. Plåten som skyddar tändkablarna från värmestrålningen brukar spricka och gå sönder så den kan kanske låta lite. Ang chippning så ger det inte 16hk/40Nm på en standard is-motor. Möjligtvis om det hade varit en turbo. Tog mig friheten att svara ;) --- /Micke |
|
|
Angående tidigare inlägg. Strypt tyckte att han tog sin bakaxelklump från en 325.. Får väl tillägga att det ändrar ju utväxlingen en väldans massa på en 318is. Hade oxå en sån på min och den blev inte alls lika rapp som tidigare.. |
|
|
Micke: Dina svar är fullgoda även dom. :-) BiC: Kolla plåten som Micke talar om. Om rasslet är konstant återkommande vid cirka 3000 rpm och uppåt så tycker jag det låter som att din kamkedja är dåligt spänd. Byt kedjesträckaren för några hundringar. Jobbet klarar du själv utan problem. Chippet som finns (troligen i princip samma chip oavsett tillverkare) ger dig ett varvstopp på 7000 rpm, effektökningen blir som strypt är inne på troligen inte märkbar. TheXtrance: Det finns en hel del olika utväxlingar även på 325. Räkna lite med den lathund som finns här på Autopower tex. Jag har en klump med broms och 4.10 utväxling tex. Lilla huset vilket sparar vikt jämfört med stora huset som är mer vanligt. 318is hade lilla huset som standard om man valde till diffbroms vid beställning. Jag har dessutom en stor klump med broms och 3.73 utväxling. För att testa skulle man ju kunna skifta och mäta fram en skillnad svart på vitt. /Anton |
|
|
Någon mer än jag som kommer med sin 318is till BMW Sport Club's banträff på Mantorp nu på lördag (21/5)? |
|
|
XiOUS: Hade tänkt komma, Fick blodad tand efter Tullinge men jobb sätter stop :( /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." |
|
|
Frågar såhär jag då för oss norrlänningar, nån som ska till BMW träffen i Gävle 18/6 med sin 318is? :P MVH Johan - www.compello.se |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.