AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
730.584

E30 318iS erfarenheter!

Sida 103 av 173
Fredrik;

Kom mitt mail fram? Jag har inte fått nått från dig...

/Manray/
Effekten lär enligt flera förståsigpåare var specad i underkant från fabrik.

Om chippet ger effekt eller inte vet jag inte. Bromsbänken kan ha en viss felmarginal den också.

Största vinsten med chipet är enligt mig att jag har möjlighet att varva motorn till 7000 rpm efter bytet.

/Anton
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Manray:
Jadå jag fick mail av dig.
har skickat ett till dig, konstigt att det inte kommit fram.
Jag gör ett nytt försök nu!

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Visa användare
400
XiOUS
318is 16V E30 1990

BMW CS #05432
BMW SC #180
Vad stoppar ni för motorolja i era 318is nu så här på vårkvisten? Själv har jag kört med Mobil1 0W/40 (helsyntet) men funderar på att byta till tjockare olja, kanske 5W/50 eller nåt sånt, vad rekommenderar ni, kommer köra en hel del på bana så därför är tjockare olja att föredra, då den inte "skumpar" runt lika lätt vid hårda svängar på bana... alt. kanske R-däck kommer införskaffas med, några rekommendationer på billiga sådana, 205/50 R15 eller nåt sånt?

De
74
DeeXTeeR
318iS TIC -91
318iS -91
Men är de ingen som har en bottendel som ligger eller.. letar febrilt efter en !!!
Co
125
Coolman
318is -90
Jag använder Castrol Magnatec till min bil. Brukar finnas "1 litre free" på 4-litersdunkar och då innerhåller det 5 liter och M42 kräver som bekant hiskeliga 4.9 liter...

Bytte nyss till fina racing däck, 205/55 R15, Roadstone Nexen 2000 och gav 2.800 kr för alla 4 inkl montering och miljöavgifter... Vilken skillnad!

De sitter på original BBS fälg ;) och de är nyrenoverade så det ser originalt ut på min bil.
xious: du råkar inte ha några 17tummare som du vill byta mot 4st toyo R888 med fälg??
Bi
29
BiC
318iS 16V -90
Manray: Tack.. Nej jag har tyärr inte fått upp några bilder än! är på g.. Är jätte nöjd med bilen!
Har du några tips på hur man lättast skrämmer upp motorn lite? Chip+filter+avgas?

// David
Jag är inte så high på M42 motorn, men ett GruppN chip plus sportavgas kan ge nån extra häst! :)

/Manray/
Vad finns det för läsvärt ang 318is i bokform?
Såsom Haynes (vilken av dom är det man ska ha?), verkstadshandbok osv?
SKulle vara schysst om man slapp lämna in bilen för minsta lilla :/

Mer oljefakta nu! Vill veta vad man ska stoppa i maskinen snart :)
Motor, växellåda och bakaxel!

MVH Johan - www.compello.se
m_
41
m_t_j
318 IS-90
2002TII-74
Hej
Får nu ställa mig till skaran av lyckligt lottade is-ägare. Bilen är av 90 års modell och har rullat 21000 mil. Färgen är briliantrot med zender-kjolpaket (orginalmonterat från fabrik????). Förutom kjolpaketet så är bilen så standard som den kan bli. Bilen är till 90% rostfri dock har konstigt nog den lilla bakvingen börjat "bubbla" sig. Kommer förmodligen aldrig sälja denna bil då jag tycker den erbjuder maximal körglädje som slår det mesta. Tror även modellen om några år kommer få samma status om e30 m3 har idag bland "bmw-kännare".
Dock har den här lilla pärlan en skönhetsfläck som jag inte blir klok på. Det är så att när jag kört ett par mil så kan bilen börja ryck och ha sig. Gasar man på drar den emellertid jämnt och fint men så fort man återgår till jämn landsvägfart så återkommer rycken. Vid ett tillfälle provade jag köra åt sidan vid vägkanten och stängde av motorn ett tag. Startade sedan och då pendlade tomgången något för att sedan upphöra. Rycken försvann även. Det lustiga är också att rycken kommer lite sporadiskt. Det kan gå flera månader mellan de här fenomenen. Jag har bytat bränslefilter, kolfilter samt kollat att de inte slår gnistor någonstans i motorutrymmet. Har även provat medel mot kondensvatten i tanken. För övrigt kan jag heller inte hitta att den drar tjuvluft någonstans. Alla vaccumslangar verkar ok. Vad kan felet vara, bränslepumpen eller lmm?

Tacksam för all hjälp/funderingar
/MJ
Visa användare
400
XiOUS
318is 16V E30 1990

BMW CS #05432
BMW SC #180
Nej tyvärr is-matte vill inte byta bort de 17-tummare jag har.

Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
XiOUS:
Jag kan rekommendera dig att hälla i antingen Mobil1 5w50 eller Castrol TWS 10w60. Det är de oljor som har fungerat i min när jag körde bana. Försökte med Castrol Magnatec 5w40 men det gick dårakt inte.
Jag har exakt samma erfarenhet som Haglund när det gäller olja.

Avsaknaden av oljekylning är oerhörd när det gäller 318is.

Jag vet det är någon, kommer tyvärr inte ihåg vem, som har tillverkat en adapter för oljekylning på sin M42.
Hur gjorde du detta? Lite mer info vore verkligen uppskattat.
Jag vet att det smids plnaer på en lösning och dessutom i lite större upplaga. Men datum för färdig produkt är svävande.

Mer info önskas!

/Anton
anton: det var nog jag du tänkte på, skulle inte han på rejsa lösa det (för typ 3 år sen) :) kolla på den här sidan: Länk

kan försöka fixa några bättre bilder om du vill..
Mordiiax:
Haynes bok för E36:orna täcker M42 motorn.
Resten av täcks av böckerna för E30. Bromsarna är ju samma som 325i osv.
is-matte: Jag försökte maila dig men fick mailet i retur.

Om du vill kan du väl dra iväg nåt ord till anton@318is.se så kan jag nå dig.

/Anton
ge mej en länk där jag kan hitta ALLT som man kan renovera på is E30, j---a rolligt å kika, man får ideer till hösten:) dessutom så finns det nog fler som vill ha lite tips på fina sidor

putte
De
165
DeWa
328iAT -96
Sådär .. nu verkar ja ha fått i och igång den nya motorn, vilket gör att jag har en hel del prylar över, så om någon behöver något är det bara att maila. Har hittils hittat följande saker i bra form:

BMC konfilter, sport-insatsfilter av okänt fabrikat, komplett kabelhärva inkl tändspolar å hela kittet, lmm, databox, block, kass topp (var den som fick igång hela motorbytet).

Saknas vattenpump, diverse givare och lite annat småplock. Jag är inte sugen på att skicka iväg 150kg motor till någon, men annars ska vi nog kunna deala om nåt.

Behöver en is-läpp (jag och 15 pers till .. ;)), och ett gäng inte skeva bromsskivor så byten är intressant.

//Dennis
anton: min mejl är: matthias_kaiser@hotmail.com maila eller skicka msn.. vad vill du se??
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.