|
Sida 10 av 173
|
|
|---|---|
|
Jag beklagar att jag mest låter som gnällig kärring;) Men betyder inte en duration på 265 grader att ventilen är öppen 265 grader av kamaxelns rotation? Hur mycket ventilen lyfts är inte specificerat med det. Orginal spec på kammarna: Duration: inlet 252 exhaust 252 Lift: inlet 10.2 exhaust 10.2 Lobe height: 1.8755-1.8803" På M40 och M42 kan man lyfta kammarna uppåt ur toppen. Däremot på M20 som också har överliggande kamaxler kan man inte det. Att det går att lyfta dem uppåt är inte enbart på grund av att den har överliggande kammar. Att byta kedjespännare tar ca 5min och man behöver inte ta isär eller bort något från motorn för att göra det. Iofs kan det var bra att ta bort den gamla spännaren;) En M42 med orginal vevaxel bör inte varvas över 7200rpm, har något med hur välbalanserad den är. Måste säga att det förs fram en del intressanta saker i den här tråden! Beklagar min gnälliga petighet. //Tobbe |
|
|
gnällig petighet kan vara bra ibland, så förs fram en del intressanta saker! /what |
|
|
Sant att det inte behöver vara så att man kan lyfta kammen uppåt för att man har överliggande kamaxlar. Men oftast brukar det vara så att man kan plocka dem uppåt genom att bara demontera ventilkåpan. Jag tror dock att en kam med 256 graders duration inte skulle göra så mycket som 18 hk på effekten, därför skrev jag att jag personligen hellre skulle se att durationsvinkeln var högre. Bra att någon kommenterar och argumenterar på de idéer som man lägger fram. Det är sånt som gör att en idé kan effektiviseras genom diskussion! Tack! /Johan |
|
|
what: jo känns dyrt, att slippa om kammarna som johankihl föreslåg känns mycket bättre, billigare och kanske effektivare med! Sjysst om du kunde lägga upp en sprängskiss på M42 eller vilka bilder du än kommer över! johankihl: tack så mycket för infon! Har dock ingen "kunnig person i närheten" :( Nja får se vad som händer till våren men känns som det är flr avancerat för mig själv att fixa ;( Du får gärna komma över om du vill och hjälpa mig :) du är saken biff!!!! ----------------------------- Det känns gott att dra 320i med min 318iS! :) Min 318iS finns på Länk Köpes: väghållningskit till min bil (maila) Vilken motorolja anv. du? Länk |
|
|
ILiveToRide: Tackar för att du finner denna tråd intressant, hoppas naturligtvis att alla andra gör det med. Själv känner jag som att jag inte har så mycket att bidra med utan ställer mest bara en massa frågor, men jag lär ju mig så smått så snart kanske jag kan komma med några vetiga svar också :) -------- Det känns gott att dra 320i med min 318iS! :) Min 318iS finns på Länk Köpes: väghållningskit till min bil (maila) Vilken motorolja anv. du? Länk |
|
|
Man måste ju fråga, annars lär man sig inget:) Personligen svarar jag gärna i mån av tid och kunskap. johankihl: Jag har också svårt att tro att 256graders kammar skulle ge 18hk. Tycker det är klart intressant med en diskution om trimkammar och olika alternativ med det. Lite mer info om kamaxlarna: Det är dubbla ventilfjädrar orginal och jag tror inte de är någon direkt begränsning. Kamaxlarna är ihåliga, 15mm hål, för att minska tröghetsmomentet. Håller på så smått att göra en hemsida. Ska lägga upp lite info och sprängskisser osv. Men det tar lite tid. Är ju tenta-p nu så jag måste kanske plugga lite. |
|
|
Jag håller också på med en hemsida med min och några kompisars bilar, blir ett par volvo turbo-monster där och en bmw turbo, förhoppningsvis två till snart, men det får tiden utvisa. Har i alla fall lite bilder att lägga ut nu som jag tog igår! //Johan dreiachtzehnis Länk |
|
ant |
har du lagt upp bilderna, johan? vore kul att se din bil. samma med ILiveToRide, har du bilder på din bil? själv så ska jag försöka orka lägga ut min uppdaterade sida snart. får se det kommer nog om några dagar.. ============================= Länk |
| Problem med min hemsida men Länk är bild på sprängskriss jag trode jag hade en bättre ska kolla igenom datorn lite nogranare lite rörigt här. | |
|
what: den där sprängskissen gav klarsyn i mycket av det jag undrade, nu förstår jag precis var kammarna sitter, vad ventilkåpan är och vilken av kammarna som är AVGAS (den högra i bilden) och INSUG (den vänstra). Tack så mycket! Vill också se bilder på ILiveToRide's och fler bilder på johankihl's 318iS (väntar med spänning :). -------- Det känns gott att dra 320i med min 318iS! :) Min 318iS finns på Länk Köpes: väghållningskit till min bil (maila) Vilken motorolja anv. du? Länk |
|
|
För att kontrollera att jag fattat rätt så har jag ritat ut placeringen av Kam INSUG, Kam AVGAS och Ventilkåpa i sprängskissen som what la ut. Har jag rätt? Länk -------- Det känns gott att dra 320i med min 318iS! :) Min 318iS finns på Länk Köpes: väghållningskit till min bil (maila) Vilken motorolja anv. du? Länk |
|
|
XiOUS: Ja det är helt rätt. Har bara en kass bild i elektronisk form. Ska se till så den finns på nätet imorgon kväll. Har fler (halvkassa)bilder men de måste skannas och de är 22mil härifrån. Utseendet på min är inte så mycket att skryta med. Den är i bra skick, men rätt orginal. Vill iofs ha det så utvändigt. Ett par lätta 15" fälgar är nog nästan det enda jag skall ändra. |
|
|
Länk Länk Obs! 1600x1200 går lite långsamt om du är på modem. Men iallafall så är det what's 318is :) /what |
|
|
what: den där var riktigt fräsch ju :) Ska du utföra någon utvändig styling på den eller ska du a den i orginalutförande?`Den är snygg som den är iaf.Lacken ser mycket fin ut! -------- Det känns gott att dra 320i med min 318iS! :) Min 318iS finns på Länk Köpes: väghållningskit till min bil (maila) Vilken motorolja anv. du? Länk |
|
|
What : Snygg bil. Vem fotade den sista bilden? Just det, jag! :) Gott folk : Jag har också en 318is -90. Men har inga färska bilder för närvarande och den är avställd i en mörk garage... |
|
|
Coolman: Ja vi får väl fixa lite bilder på din bil och våra bilar tillsamans sen ;) XiOUS: Ja den är väldigt välvårdad ingen rost på den men tyvärr så är den inte helt perfekt några bucklor här och var. Har monterat IS-läpp och 318is embrem bak och så svarta blinkers fram. Vet inte vad jag ska göra mera. det blir väl en blandning av orginal och lite små grejor så småningom. Som Chips och Oljebyte. Kanske öppet luftfilter men jag tvekar lite då det kanske låter för mycket enligt Coolman ;-) /what |
|
|
Coolman: Ja vi får väl fixa lite bilder på din bil och våra bilar tillsamans sen ;) XiOUS: Ja den är väldigt välvårdad ingen rost på den men tyvärr så är den inte helt perfekt några bucklor här och var. Har monterat IS-läpp och 318is embrem bak och så svarta blinkers fram. Vet inte vad jag ska göra mera. det blir väl en blandning av orginal och lite små grejor så småningom. Som Chips och Oljebyte. Kanske öppet luftfilter men jag tvekar lite då det kanske låter för mycket enligt Coolman ;-) /what |
|
ant |
what: jag trodde alla IS 16V hade "IS-läppen" orginal monterad? din bil ser mycket fin ut förresten. och har den ingen rost så ska du vara glad. jag upptäckte att min bil hade vatten som låg i golvbrunnarna bak. antog att detta kom från ett litet rosthål vid a-stolpen. kanske det gjorde också men efter att det åtgärdats så fortsätter vatten att i sakta tempo komma in. Johan B här på forumet sa att det kunde komma från dörrarna, att plasten bakom dörrsidorna släppt. låter det troligt? ni kanske har meckat bort dörrsidorna och vet hur det ser ut där bakom. jag har inte hunnit än. ps. att det brölar om insuget tycker jag inte gör något. ju mer desto bättre.. =) ============================= Länk |
ant |
förrsten är det du som har importerat din bil i år? finns det mycket IS-bilar att hitta utomlands? är dom fina, eller mest skrot? ============================= Länk |
ant |
förresten. den här tråden ligger på 7:e plats "hetaste 100" här på forumet. 201 inlägg långt nu... kul med 318is 16V tydligen.. =) ============================= Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.