AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.563

Vilka Fälgar passar till E39?

be
2
berseberg
523 touring -2000
Kan någon hjälpa mig att reda ut begreppen här. Jag ska köpa vinter och sommar fälgar och får hela tiden olika svar om vilka som passar. De pratar om centrumringar mm. Kan någon svara på detta om vilka fälgar som faktiskt passat till en E39.
hälsningar från "en förbryllad nybliven BMW-lover"

bers
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Bultcirkel 5X120 Bult 12X1,5 Navhål 74,1 orginalinpressning 20. E39.
E34 -88-95 Navhål 72,6 orginalinpressning 20
Även 7 serien 87-
Enligt Svenska Fälgskatalog

MVH
Hasso
Länk

Visa användare
157
Mr Skidmark
318dAT-09 M
Hasso!
E39 ET 20....på vilken fälgbredd? En kompis har E36 fälgar till salu 8X19" med ET 35, undrar hur mycket spacer jag behöver? Jag ska köpa E36 spacer och svarva centrumhålet till 74,1.

MVH

Mr Skidmark

SÄNK FORDONSSKATTEN FÖR DIESELBILAR
Billigare Angel Eyes
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Mr Skidmark: undvik spacers och köp fälgar som är avpassade för bilen.E39 är ytterst känslig för allt vad
orundhet och väldigt lite obalans.Så det kan ställa till med vibbrationer i olika hastigheter.Sedan får du en annan påfrestning på hjullagren som inte är normal.
Har ingen aning hur mycket du ska speca, då jag aldrig haft nått intresse åt det hållet.

MVH
Hasso
Länk

Visa användare
157
Mr Skidmark
318dAT-09 M
Ok Hasso tack i alla fall.

MVH

Mr Skidmark

Billigare Angel Eyes
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Mr Skidmark, det är rätt enkelt att räkna ut behovet av spacerplattornas tjocklek!
Et 35 - Et 20 = 15mm

Därmed får du "originalinpressning" på fälgarna plus spacerplattor. Då blir det samma slitage på hjullager mm som med originalfälgar. Det kan dock behövas längre hjulbultar!

Däremot har Hasso rätt i att det lätt att det blir vibrationer när man använder sig av sådana. Dessutom kostar högkvalitativa spacerplattor en bra slant.

Enklast och bäst är att hålla sig till fälgar som är anpassade efter din bil från början.

Skulle personligen inte laborera med spacerplattor!

Mvh

Visa användare
157
Mr Skidmark
318dAT-09 M
Johan B:
Vad jag förstår så är fälgarnas ET beroende av hur breda fälgarna är, alltså inget "universal" ET på alla fälgar. Har jag förstått det rätt så mäts ET så här: man lägger fälgen med utsidan neråt och mäter avståndet från backen upp till anliggningsytan (som är mot bromsskivan) rätta mig gärna, jag har som sagt endast hört detta. Tacksam för hjälp i detta ärende. Det borde som du skriver inte bli mer belastning på hjullagren eftersom man kommer upp i originalinpressning.

MVH

Mr Skidmark

Billigare Angel Eyes
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nja, så lätt är det inte (men nästan)!

En fälg med ET 0 mm har anliggningsytan precis i mitten, dvs lika långt till ytterkanten som till innerkanten av fälgen.

ET-värdet är altså måttet från centrumlinjen till anliggningsytan mätt i millimeter.

En fälg med ett positivt ET (vilket nästan alla fälgar har!) har längre till inre kanten av fälgen sett från anliggningsytan. Desto högre ET, desto mer fälg "på insidan".

Lägre ET flyttar fälgen utåt i hjulhuset.

Vissa modeller (Ex E46) har lite olika ET beroende på hur breda fälgar (och däck) det är, dock har 5-serien ET 20mm på BMW:s originalfälgar oavsett dimension.

Mvh
Visa användare
157
Mr Skidmark
318dAT-09 M
Då förstår jag bättre, fälgarna kompisen har får jag ganska billigt, så det är nog värt att försöka med spacers men av kvalitet bättre. Ska troligen köpa H&R spacers, kostar lite mer men är av bättre kvalitet. Tack för all hjälp.

MVH

Mr Skidmark

Billigare Angel Eyes
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tänk bara på att du skall ha längre rullomkrets än E36. Dvs ett snäpp högre profil!

Mvh
Visa användare
157
Mr Skidmark
318dAT-09 M
Ok tack

MVH

Mr Skidmark

Billigare Angel Eyes
Tore
Hej, passar BMW-originalfälgar för E46 och E36 på E39?
Tacksam för svar!
Mvh
Tore
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Nej, det är precis som sagt ovan. I så fall behöver man spacers..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.