|
|
|
|---|---|
|
Måste höra med er ni vet! Mina kylarslangar som går in och ut till värmepaketet är så pass varma, att jag efter ett par sekunder är tvungen att släppa dem för att inte bränna mig. Det tolkar jag som att det finns cirkulati0n igenom paketet. Problemet som jag upplever är att värmen inte är den bästa, vid -10 grader blir kupe´n aldrig så varm att jag kan dra ner termostaterna. Jag har fin motortemp, strax över mitten. Vad jag funderar över är om det finns något friskluftspjäll som kan stå och småläka och därigen kyla ner paketet, allternativt mixa varmluften till detta fenomen?? Gäller E34 -1991mvh//Henrik | |
| Har du AC? | |
|
värmeventilen öppnar förmodligen inte fullt byt den |
|
|
Kolla värmeventilen men kolla också så att du inte har luft i kylsystemet. Brukar visa sig genom dålig eller oregelbunden värme inne i bilen. Avlufta i så fall. Kolla också så ditt kupéfilter inte är igensatt. Kan kanske vara så att du har ett mindre värmepaket om bilen är importerad men vet inte exakt om det fanns några skillnader på din modell. -10 är ändå ganska kallt. |
|
|
Har alldeles precis kommit tillbaka från en mekstund. Vad jag konstaterade var att en av vingarna till den lilla cirkulationspumpen under vämeventilerna hade halva bladet gått av! Det kan väl inte ha så stor inverkan? Det andra var att värmeventilerna fungerade precis som dom skulle, hade dom isärtagna och kopplade in dem till elektroniken och testkörde. Vad som däremot var, är att det sitter nå slags tätningar runt kägelaxlarna (jag hänvisar till en bild på bimmer.nu) som endast yttersta ringen fanns kvar på, se bild, de är dom som är mellan metallplattan och käglorna. Vad detta har för inverkan vette tusan, men jag tror inte att det gör så mycket. Länk Har nu testat att koppla ihop slangarna utan cirkulationspump, dessutom har jag tagit bort käglorna helt så att det är fullt flöde hela tiden, detta verkat ha lett till att när jag har bra varv på motorn så har jag skaplig värme, men långt ifrån vad det borde vara. Har en exact likadan bil att jämföra med. Henrik |
|
|
Balle!! Fel bild, skall vara denna: Länk Förresten, det är en importare.... |
|
| har du bra värme någonstans i bilen?..vid rutan?..nere vid golvet?..det sitter två spjäll som blandar in luft utifrån, men det sker bara i utblåsen ovanför stereon, det stora runda uppe på instrumentbrädan och de som sitter ute på sidorna vid högtalarna. Har du lika dålig värme uppe vid rutan och nere vid fötterna så kan det inte bero på det..... | |
|
Har lika dålig värme överallt i den. Börja tro att den inte är bättre än såhär, och det gör mig lite besviken. Vad gäller luft så har jag försökt, men är inte säker på att jag fått ut allt, har inte hittat nån rejäl uppförsbacke som det går att nytja. När jag står på plant och öppnar luftskruven på kylaren så kommer det vatten när jag varvar upp lätt. Nån som vet om det finns repsatser till den där lilla cirkulationspumpen? |
|
|
Det verkar som om du får in varmavattnet, men frågan är om detkan vara något spjäll som inte släpper in varmuften utan sattsar på friskluft för mycket.. eller inte stänger ut friskluften tillräkligt bra. Utan att veta hur så skulle jag rekomendera att du kollar den funktionen först. |
|
|
Pricken: Jag hade exakt samma symptom som du har, så länge som jag var utan cirkulationspump! Sedan köpte jag en sådan på skroten, och nu har jag det varmt och skönt!! Så jag skulle börja med den! Tyvärr vet jag inte om det finns nån rep.sats, annars får väl du också ta och besöka en skrot! Lycka till! |
|
|
BMW Jocke: Jag har ju´h haft pumpen på plats, dock med EN trasigt skovel! Halva borta, kan det göra så mycket? Kan visserligen störa flödet så att det blir turbulent, men mad tanke på böjar och areaförändringar i flödesvägarna tror jag nog att flödet är redan så pass turbulent som det kan bli. Skall få låna en pump av en kompis för att testa senare i veckan...Skall även montera bort microfiltret för att se vad som händer. Hu pass himla brant backe måste man hitta för att få ut luften ur systemet, 10 grader- 15 grader, eller?? Henrik |
|
| Du måste ha en frisk cirkulationspump annars vaerkar du ha kollat de mesta men du har kanske fått smuts i värmeelementet så där har blivit stopp i de. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.