|
|
|
|---|---|
|
Hur står sig BMW´s nyare dieslar gentemot t.ex MB´s. Tillförlitlighet, livslängd e.t.c. | |
|
Jag har själv ingen erfarenhet av dieslar, men har aldrig läst/hört några klagomål på dem (förutom att 525tds kan vara lite slö vid vissa varv). Någonstans i sverige rullar en taxi-525tdsia som gått över 100.000 mil, så tillförlitligheten är nog ok ;-) Med vänlig hälsning //Kalle ______ Länk |
|
|
Har ingen aning om dom är kända för att rackla mycket eller så, men en bekant till mej hade en 325:a som jag åkte i nån gång. Tyckte den gick mycket bra, jämt och tyst..inte nåt sånt där diesel knack. Efter den åkturen så kulle jag nästa kunna köpa mej en diesel om dom bara hade varit lite mer varvvilliga :) Men helt klart godkännt betyg, har hört talas om att det är nåt annat bilmärke som gör BMW:s diesel spisar dock. // Giv en olle! å gär`n rivar! |
|
|
Tror det är bmw som gör sina egna dieslar. Däremot använde opel BMW's 2,5 liters diesel i Omegan. |
|
|
Enligt tidningen car så är BMW 330d en av de mest kompletta bilarna, och mycket pga just motorn som de tycker är en juvel. //Robban BMW CS #4729 Länk |
|
Liten_men_snabb |
Vet att den nya generationen av dieslar..ej säker på om det omfattar e46..men kan nog tänka mig det..men vet iaf säkert att e39 dieselbil...har haft mkt problem me motor. Vet detta från en kille som ja känner väl som jobbar på BMW... BMW ska köras me blyfritt! |
| Jag hörde från ett håll att 325/525 tds (91-?) skulle vara dålig och inte gå särskilt långt. Något som motbevisar detta med råge är att det går en taxi här i stan som har just denna motor (525 tdsT) och har gått 105.000 mil ungefär i dagsläget. Visst har han varit med om ett motorbyte men säg den motor som går 105.000 mil i mestadels stadstrafik. | |
| BMW leder dieselmotorutvecklingen för personbilar. Detta innebär nog att de gör de effektivaste och kanske kraftfullaste och mest körglada dieslarna i världen. Men tillförlitligaste vet jag inte. De som använder äldre beprövad teknik har nog längre livslängd, tex nån gammal MB-gjutjärnsdiesel. | |
|
Låt mig ta en "gissning" rakt ut i luften. Vad gäller tillförligtligheten mot mercedes dieslar så vinner nog MB, åtminstone kan man nog utgå ifrån det för de äldre modellerna, de senaste vet jag inte. Däremot tror jag BMW står sig mycket väl, och även är bättre, än exempelvis VAGs dieslar. Peuget, Citroen dieslarna är väl också bra, men inte heller de tror jag är bättre, mojligen lika. Detta gäller altså tillförlitlighet och hållbarhet generellt. Sköter man sina motorer så lever de flesta dieslarna mycket länge utan större problem. Missköter man dem ska man nog välja gamla MB dieslarna, de höll i alla väder (men man kan få leva med 57 hästkrafter och 1600 kg bil som jag gjorde innan :( ). Lägger man ihop lite andra faktorer som körglädje, komfort et.c. vinner ju BMW till slut i alla fall, eller hur ;) ------------------ Always Diesel |
|
T_J |
Har BMW nån V10 diesel än? VAG kommer med en inom en snar framtid som har 313hk och 750(!)nm, en sådan hade jag då absolut inte tackat nej till :) |
|
"V8-motorn i BMW 740d har toppeffekten 190 kW / 258 hk vid 4000 rpm och maximala vridmomentet 600 Nm mellan 1900 och 2500 rpm." Inte heller helt fel. Den lär även hamna i E60....Tror dock inte det kommer nån BMW V10-diesel på ett tag... |
|
|
Varför är dom flesta Taxi bilar VW Passat TDI? Inte för att det är dåliga bilar iaf. |
|
|
Diesel Power: Antagligen därför att VW Passat TDI är en av de billigaste diesel-bilarna i taxi-storlek, d v s sedan-kaross med hyfsat benutrymme bak. Vet i och för sig inte om jag kan hålla med om att de är vanligast, tycker Mercedes E220 CDI och E270 CDI är betydligt vanligare! Jens |
|
|
Vilka bilar som är vanliga som dieslar har inte alltid bara att göra med hur bra bilarna är. Mercedes har t.ex. ett ganska (vad jag vet) väl utbyggt programm för att taxiutrusta sina bilar, nagot som BMW (aterigen vad jag vet) inte har. /Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.