|
|
|
|---|---|
|
Jag vet att detta varit uppe ett otal gånger tidigare, men känner att en viktig sak ofta förbigås vid tips om topprenoveringar som kan leda till snabbt nedsliten kam igen: Oljeröret! När jag köpte min bil i våras så var 1:ans och 6:ans kamnockar lite slitna (repor). Detta upptäcktes vid diagnosen innan köp, och trots detta köpte jag bilen. Detta pga ett bra pris, den var helt rostfri, rätt färg och utrustning mm. Tack vare detta forumet upptäckte jag att BMW hade kompletta toppar till m30 för 10500.- inkl toppackning och bultar. Ett klipp tyckte jag och slog till, trots att byte kunde väntat ett tag till. TACK alla duktiga medlemmar i detta forum för det och andra tips! För säkerhets skull beställde jag nytt oljerör och banjobultar, vilket senare skulle visa sig livsviktigt! Vid bytet nu visade det sig att det gamla röret var igensatt längst ut med en 3-4 små runda alu-spåner som helt täppt till oljehålen för 1:an och 6:ans kamnockar, och nästan säkert orsakat slitaget på dessa. De övriga nockarna var ua. Motorn var kliniskt ren i övrigt, inget gammalt oljeklägg någonstans, inklusive oljeröret. Endast dessa spåner. Oavsett om motorn varit välservad med täta oljebyten kan tydligen skräp hamna i röret och förstöra den nya kammen. Alltså: byter ni kam/topp byt ALLTID oljeröret+banjobultar+tätbrickor (totalt 393inkl moms på BMW). Håll sedan koll på oljespray-hålen vid service. En liten utgift i sammanhanget som kommer få er att sova lugnare ;) Efter detta vill jag nämna att efter 26400mil så fanns krysshoningen i loppen kvar fullt synliga, inga som helst vändkanter då givetvis. Sotlagret, eller snarast frånvaron av det, bestod av ett lätt grafitgrått puder på kolvarna. Den gamla toppen var lika fin. Synd att den var utbytes och att jag måste skicka tillbaks den. Man misstänker att kollas oljerör/banjobultar regelbundet samt oljebytena sköts så lever en m30:a lätt det dubbla mot vad min har gått. Jag är imponerad av denna gamla konstruktion som visserligen är lite rå i gången men ack så härlig att köra/lyssna till. Det LEVER verkligen under motorhuven! Tidigare i kväll åkte jag ett par år gammal V70: Hu vad de skramlade, knirrade och lät, snösprutet på underredet kändes i fötterna och väghållningen var tveksam. Som jag skrev i min första insändare körde jag SAAB 900-85 tidigare; Man blir snabbt bortskämd märker jag… Hehe, långt inlägg, tack för mig! Mvh Rasmus | |
|
Min motor hade gått närmare 300kkm och blocket såg hur fint ut som helst. Jag tror nog dessa maskiner kan gå hur långt som helst nästan, med lite kärlek. Synd att framvagn mm mm inte hänger med i samma tempo :) |
|
|
Ok, tack för tipset. Hur kollar man oljerör m.m. enklast? |
|
|
Enklast är väl att titta undertill i ändarna på oljeröret med en liten spegel och ficklampa. Då bör man se direkt om hålen är igensatta, utan att montera bort det. Jag tänker göra så i fortsättningen. Mvh rasmus |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.