AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
959

Sänka komp...

Ti
2.587
Ticco
420i -14
Hur ska jag sänka komrisionen "kraftigt"?
Okey, svarva kolvar osv... men det lär väl inte hända så där jätte mycket eller?
Vad är alternativen?

//Ticco

www.ticco.com
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
På 70-talet turboladdade jag en SAAB 99 -71 (med den svenska motorn). Jag sänkte kompressionen till ungefär 7,2/1 genom att ta två orginal topplockspackningar och en 1 mm tjock stålplåt som jag lade mellan toppackningarna. I stålplåten borrade och filade jag upp hål så att den såg exakt likadan ut som en orginal toppackning.

Jag laddade ofta upp till 1 kg/cm2 (bar) och ibland upp till 1,6 kg/cm2 utan att ha några som helst problem.

0-150 km/tim gick som snabbast på ca 13 sek så jag lär väl då ha haft runt 220-250 hk i motorn.

Med denna metod kan du lätt välja vilket kompressionsförhållande du vill. Det är klart att med denna hemmapularvariant får du större risk för problem än om du köper avpassade kolvar direkt men kostnaden blir ju också väsentligt lägre.

Per L
Ticco: Det behövs så otroligt lite för kompförhållandet ska sticka iväg. Som vi svarvade M20 kolvarna förut så blev det ca 7,4:1 i komp, och det var inte mkt vi tog. Jag råder dig till räkna lite på hur många cc du vill få bort för att uppnå önskat förhållande, 8,5:1?? Sedan är det ju bara att mäta lite på kolven och räkna ut hur du ska svarva för att få bort så mkt. Ev så kan man ta ur lite ur förbränningsrummen också.
tudeski2457
En fråga bara.När man svarvar av kolvarna blir de inte mkt svagare då,vilket man inte borde sträva efter vid ladd?
Borde man inte bara porta förbränningsrummen?Eller räcker det inte till?

FAAN VA DET GÅR MELLAN SKOG O SNÅR!!
Ti
2.587
Ticco
420i -14
Bäckis:
Okey, 8,5 e ju ganska idealiskt.
Läste att bmw-andreas hadde svarvat bort 3mm å då var det fortfarande över 8 i komp, 3mm på taket då måste väl kolven vara jäkligt tunn??
Vad gäller toppen så undrar jag om det finns så mycket å gräva på en 16v topp?
Är det inte bättre å gräva ur så mycket som möjligt på toppen än att försvaga kolvarna för mycket?

//Ticco

www.ticco.com
bmw-andreas har inte svarvat dom kolvarna själv, det har föregånde ägaren gjort. Samma ägare ringde mig samma dag som han med vätska mätt upp förhållandet och sa då att kompet var 6,9.1 har jag för mig. Jag vet med säkerhet att det var under 7 iaf. Tror inte du behöver ta mkt mer 1,5-2 mm, och det är jag övertygad om att det finns material till. Ta ur lite ur förbränningsrummen och lite på kolvarna då?
Det är Tony i Stockholm som svarvat kolvarna...
Han heter No Fear på forumet..

bengan
bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Han sa till mig att de va ca 8,5,men han kanske sa fel för de måste ju bli lägre komp om dom är svarvade 3mm..
Men de är ju bara att räkna ut hur mycket du ska svarva av Ticco...

Ti
2.587
Ticco
420i -14
"Men de är ju bara att räkna ut hur mycket du ska svarva av Ticco..."

Bara å bara :)

//Ticco

www.ticco.com
bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Ja de står ju exakt hur man gör i tex GIK katalogen,även persåkers om jag inte missminner mig..
MVH Andreas

Ti
2.587
Ticco
420i -14
Okey, ska kolla...

//Ticco

www.ticco.com
Mr
606
Mr Shhh
318i E46
Boxster S
Inte för att jag personligen vet nåt i ämnet, men kunskap är som alla vet en lätt börda att bära, och jag köpte för ett tag sedan ett par böcker på nätet.
Den ena heter Supercharged! och den andra Turbocharged!, och de är skrivna av en amerikan som heter Corky Bell. Det som inte på ett enkelt och lättfattligt sätt står i de böckerna om överladdning är inte värt att veta, helt enkelt. Har man sin grundskoleengelska så är de rena guldgruvorna, utan överdrift. Han kan en del i ämnet den killen, och han tar även kål på en hel del myter.

Lite ovidkommande reklam från min sida bara, men om jag skulle överladda skulle jag aldrig tveka att lägga ut 2-300 kr på en av hans böcker, de är värda varenda krona. Finns bl.a. på amazon.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.