|
|
|
|---|---|
|
Idag var jag dum nog att helt i onödan kasta bort 13 kr på en Aftonbladet med tillhörande "biltidning". Det fanns en stor artikel om begangnade bilar, och vad man skall se upp med. Bland annat fanns BMW 7-serie med. Jag tillåter mig citera: "Överlag är detta en teknikspäckad tingest, värstingen 750 med V12-motor är krånglig som ett kärnkraftverk och dessvärre är härdsmältor inget ovanligt." Vad skall man säga? Inte konstigt i alla fall att folk är rädda för 750i, ingen vågar köpa och bilen får världens sämsta andrahandsvärde. | |
|
Så är det alltid, det folk inte förstår sig på är dom rädda för... Jeppe |
|
|
Notera att Staffan Borglund, som skrivit artikeln, själv ägt en 750i (E32). Förutom kanske den Borglund-typiskt tillspetsade kommentaren om 750i var det i mitt tycke en ganska relevant och välskriven artikel. Om inte annat blev 7-serien E38 utnämnd till bästa begagnade lyxbil, och det var väl kul? Mvh /Janne |
|
| Jo, visst framställdes E38 som ett bra köp, och texten i övrigt var väl vettig, men jag börjar faktisk bli lite trött på alla som beskriver 750i som en katastrof och alla andra 7-serie bilar, då första hand 740i som någon form av underverk. Jag kan inte tänka mig att skillnaden i driftskostnader är så stor mellan en V8 och en V12:a. En 740i är ju precis inte någon billig bil att köra den heller. | |
|
Jag åkte med i en 740i E32, tyckte den tog betydligt mindre bensin än V12:an. Däremot är det inte lika mycket kraft i V8:an. 750i är ändå en dyr bil att äga egentligen, men mycket beror på vad man jämför med. //Schnitzer |
|
mr.. |
Man blir så jävla ....man ska inte prata om sånt man inte förstår. Vissa har bara otur med sina bilar typ måndags ex så är de bara..Har jobbat på saab i 2,5år så jag vet.Har ägt min 750 e38-97 8500mil alla servisar gjorda i sverige,ägt bilen 1år och inte ens bytt en glöd lampa på den.....................De är bra!!!! |
|
Det här var ganska intressant tycker jag: "95:or och 96:or med åtta tusen mil på mätaren är sällan eller aldrig ärliga bilar, så strunta i mätarställningen och bedöm bilen som helhet." roadZter |
|
| Motorjournalister inklusive herr Borglund lever i landet lagom. Dessutom är det bevämt att använda samma text man skrev 88. Att det har skett ett modellbyte och en generation 2 motor har kommit sedan dess, är ju ovidkommande;-) Teknikens Värld försade sig 95 med följande kommentar om 750: "Visst duger 740 men inte lika bra, inte för dig som vill ha det bästa och inte skäms för det" | |
| powertoy, du har rätt angående Borglund, han är verkligen expert på att återanvända gamla texter skrivna för 5 år sedan. | |
|
J.L: Må så vara, men det är ju ett faktum att en 750 är ett riskabelt ägande. Går något sönder, och det verkar det göra ibland på bilar som är 10 år gamla och gått många mil ;-), kostar det en del pengar (dagens understatement...) Det är ju inte för att jävlas med alla e32 750-ägare han skrivit artikeln utan bara för att varna alla okunniga som tror att de köper sig ett slott för skithuspengar. Bilen kan ju vara i toppskick men lika gärna kan den få din ekonomi att se ut som Ukrainas på nolltid. Och: Nog var det väl en 735 Borglund ägde och inte en 750? |
|
|
330 diesel: Nja, i Retro 4/2000 kåserar Staffan B om hur han tog hem en "10 år gammal 750i". Den såldes iofs tydligen rätt snabbt. Om han ägt en 735:a vet jag inte, men däremot har jag ett minne av att någonstans läst om en Alpinvit 535i E34. Mvh /Janne |
|
|
Räknade kvitton häromdagen. Totalt 68000 i lagningar, service, delar, och felsökning. Kört mer än 4000 mil, haft bilen 2 år till våren. Detta är altså exclusive däck, försäkring, skatt och bränsle. I stort sett originaldelar. Mycket nytt och märkesverkstad med moms. Så vill man åka 750 måste man vara beredd med plånboken. Vid köp var bilen i mint kondition. Även Carguard 950S larmet har fått bytas. Det är en hel historia i sig bara det :) |
|
|
Tjena... Läste i Expressen häromdagen att för en 750 92a så betalar köparen i snitt 35 000kr! Skrämmande lågt genomsnittspris. Var det fler som läste detta? Mvh Skalman |
|
|
Såg också denna lista, och tror man på den så tror man väl på tomten också! Det verkar som man har tagit priser helt på måfå och lagt in, vissa bilar kostar nästan ingenting, medan andra ligger enligt listan åt h-e för högt. Förmodligen har man inte hittat mer än en 750i -92, och denna har varit skrämmande billig, och då har trott att det är normalpriset. BMW 7er-Burnouts is for wannabees! BMW CS #5139 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.