AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.193

SLX-Olja, var hitta det?

Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
HEjsan,
Någon som vet var man kan få tag på Castrol SLX olja?
Skulle behöva det i morgon redan. Vem brukar saluföra det förrutom verkstäderna? Statoil eller ngt?
Hoppas på svar.
Ha de gött
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Mekonomen brukar ha Castrols oljor.
Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ok..lite för snabb,såg att du ska ha det imorr'n redan,tyvärr då blir det lite besvärligare...Tror inte mackarna har den kvaliteen iaf.. :(
Mvh Janne.
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Hej Janne,
Ja, jo jag ska köra upp från Hstd till Kumla i morgon och det är styft 40 mil. När jag kom ner till Hstd i går o stannade bilen pep det till o varnade för låg oljenivå. Så jag tror inte jag vågar köra upp i morgon utan att fylla på en två liter eller så.

Vad kan man ta i stället?
/S
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Om du nu har den eminenta oljan Castrol SLX i motorn nu så ska det gå att blanda(kolla för säkerhets skull på dunken om blandbarheten) med vilken högkvalitativ helsyntetolja som helst i princip,kolla kvalitetsmärkningen på oljedunken där ser du om den är klassad "tillräckligt högt".
Du kan ju försöka få likadant "viscocitetsspann" som din nuvarande SLX oxå(ex 0w/30).

Om kvaliteen;kolla på det finstilta på "dunken" T.ex ACEA A3=Hög klassning.(tror iofs att ACEA A4 finns nu som högsta klass för bensinmotorer).

Lycka till i letandet.

Mvh Janne.
Castrol SLX är väl en LongLife olja, så det vore ju synd att blanda den med vad för syntetolja som helst.
Men jag undrar om inte Statoil har en olja som är LongLife-godkänd av BMW?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

oh2000>>>Du tänkte på Lazerway...kan nog stämma att den är lämplig att fylla på...men ska man i vilket fall blanda oljor så är det bättre (tycker jag) att inte "köra tiden ut" med en mix av olika oljor ändå.

Mvh Janne.
Där tänker vi nog likadant, Janne T. Jag skulle inte heller vilja köra en längre tid med en mix av oljor, utan endast i ett absolut nödfall, för att snarast hälla i en ny omgång med SLX a´178:- eller vad den nu kostar.
Visa användare
664
Osprey
540iA -95
318i -93
Tror inte att det är någon fara att köra med en mix av oljor, så länge det är oljor av samma typ och samma kvalitet... jag är inte det minsta rädd för att blanda t.ex SLX, med Mobil 1, Lazerway eller Helix (Shell)... Jag har provat allihop, helsyntetiska och de funkar väldigt bra allihop och det finns givetvis fler oljor som är lika bra... Att BMW använder Castrol beror inte på att de så himla mycket bättre än andra...

Vad jag däremot blev lite förvånad över var att motorn på min bil faktiskt känns lite tystare nu med Helix, än vad den gjorde med Mobil 1 som jag hade innan senaste bytet... Det kan vara inbillning på grund av att jag bytte en gammal olja mot en ny, men samtidigt märkte jag inte samma fenomen sist jag bytte olja...
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Osprey>>>Då tror du väl som vi "alla" andra att det går bra att blanda med någon lämplig helsyntet som finns tillgänglig för Svante i det här fallet,men blanda är aldrig lika "säkert" som att köra på o fylla på likadan olja.
Jag kan berätta om en historia på 80-talet som en ägare av en 528i hade.Han fyllde visst på en halvliter av något annat än vad han hade i o det blev "sirap" av detta till slut,visserligen så hade visst den oljan ett dåligt kok bakom sig(var flera som rasade sina motorer i samma veva)..Nuförtiden har jag aldrig hört att någon fått problem med blandning av olika fabrikat.

Men det är aldrig fel att vara lite försiktig i sina utlåtanden..:)

Mvh Janne.
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Hej alla,
Ja det var många kloka svar. Kan väl nämna att det bara lyser 2 gröna lampor kvar på serviceintervallen. Så jag ska lämna in på oljebyte o filter inom 200 mil kan jag tänka mig.
Är det för mycket? Eller hur menar du oh2000? Är 200 mil vad du skulle kalla för längre tid?

Sen till en riktigt dum fråga: HAr ju inte mina papper här, vad är det för viskositet på oljan jag har i? Har för mig att det är 0/30? Kan ju va bra att ha i samma som JanneT säger.

Sen undrar jag om ngn vet varför jag helt plötsligt måste fylla på olja? Har inte behövt göra det innan. Har alltid väntat tills bara en grön lampa lyser och sen lämnat in den och då har jag aldrig behövt fylla på innan. Kan det ha med vinterkyla att göra?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja Svante...Köp du Lazerway o fyll på,inte säkert att den har likadan viscocitet som SLX:en(TROR oxå den har 0W/30) har(troligen 5W/40 har Lazerwayen)men det är ingen fara att fylla på o köra dina 200mil till din ordinarie service..

Att en motor drar mer olja än förut kan bero på många saker, t.ex hårdare körning,annan oljesort än man förut körde med,motorslitage med kanske slitna ventilstyrningar och eller tätningar.Lite olja drar alla maskiner även fast dem är i ett bra skick kan bara vara lite svårt att se det på stickan pga utspädning av vatten o bensin vid kortare körning(snarare en höjning av nivån kan bli fallet ibland pga detta).
Försvinner sedan när oljan kommit upp i temp efter en stunds körning,KAN vara någonting sådant som hänt angående din nu plötsliga(vad jag förstår) oljeförbrukning...Du kanske hade kört mycket kortkörningar innan denna långfärdskörning?
M.a.o så hade du inte full OLJEnivå innan du for från Kumla mest en lite "blaskigare" mängd som då försvann i.o.m din långfärd..

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Du skrev så klart plötsliga oljeförbrukning...börjar bli lite sent märker jag ;)

Mvh Janne.
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Jag tackar för svaret Janne.
Nu kan jag sova gott och slipper oroa mig.
Beträffande kortkörningar så kör jag 4 mil till o 4 mil hem från jobbet varje dag.
Kanske det som gjort det då eller?

Mvh /Svante
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Svante>>>4 mils körningar är iofs inte vad jag menar med kortkörningar.

Kanske många kallstarter i denna kyla som du oxå nämner kan vara en bidragande orsak till din ökning...Förresten har du kört länge med din SLX olja,dvs du har haft den oljan genomgående dem senaste servicarna?

Hur långt har din bil rullat?
Vid låt säga styvt 20-25tusen mil så kan man märka en liten ökning av förbrukning normalt sett..Normalt slitage som då ev börjar göra sig gällande.
Inget att direkt oroa sig för.

Sen en till fråga du har kollat oljestickan oxå!?
Kan väl vara en felaktig givare som varnar för låg oljenivå utan att det behöver vara det.(en liten tanke så här på söndagen :))

Mvh Janne.

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Som Janne säger kolla oljestickan, brukar väl sällan vara mer än 1 liter skillnad mellan övre och nedre nivå
på stickan.Du kan slå i princip vilken olja som helst, men ta en helsyntet med ungefärligt lika viskositetsområdet.Finns ju på mackar mm.
Har det sjunkit 1 liter på 700 -800 hundra mil så är det ett bra teckan på att motorn har en hyfsad kondition.Men välj gärna en olja som är lite högre viskositet på nästa gång. Mobil 1 är longlife godkänd och brukar finnas hos Hydro. Sedan behöver ju inte dessa årsmodeller av BMW, longlife godkänd olja då serviceintervallerna är tätare på dessa äldre bilar eller hur?

MVH
Hasso
Länk

Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Hej hej,
Jo jag kollade oljestickan, det var under markeringen, så det var rätt av CC att plinga till.
Hällde i 2 liter Lazerway, men på dem stod det ACEA A1!!! Trodde att det skulle vara A3? Var inte högre siffra bättre än låg? Deras mineralolja hade A3. Fattar inte mycket...
Sen vet jag inte hur mycket olja det är kvar när det sjunkit under sträcket så att säga. Men en viss oljeförbrukningsökning har det ju utan tvekan varit tal om.
Nåja, det löser sig nog, dags att köra uppåt igen.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Dem högsta bensinmotorkraven har ACEA A3.

ACEA A1 står för "bensinmotorer utformade för tunna oljor för god bränsleekonomi"..
Fyll på och kör hem utan att ha ångest :)

Lycka till på återfärden!

Mvh Janne.
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Tackar tackar
/S
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Kul o skriva,så jag gör det igen ;)
Det jag menade med frågan om du kört länge på SLX:en är att den ju är relativt tunn så där kan du ytterligare ha en förklaring till din ökade förbrukning.

Oftast är dessa oljor(typ 0W-?) gjorda specifikt för att dra ned bensinförbrukning på moderna motorer(dvs ACEA A1 klass)..Din M30 är kanske inte så där "jättemodern" så det kanske vore vits(son Hasso oxå skriver)att köra på en olja med lite högre viscocitet när du byter nästa gång..Jag kör på en olja med ACEA A3,API SJ klassificering o visco på 10W/40...fungerar bra för mig,drar ingen olja o ev slitage med den oljan har jag inte märkt av ännu iaf ;)Kör mycket med motorvärmare nu till vintern så jag anser inte att jag ska ändra på mitt val trots att denna "köldfaktor" tillkommit.
Byter min olja + filter oftare än "normalt" oxå.

Mvh Janne.

Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Hej igen Jannem
Jag har kört med SLX i snart tre byten. Vad som fanns i bilen innan vet jag ej. Jag har dessvärre ingen motorvärmare så det blir ju två kallstarter om dan.
Men jag får väl snacka med verkstan nu när jag snart ska byta igen.
Thanks
/S
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.