|
|
|
|---|---|
|
Hej. Funderar på att köpa 540 touring 95/96. Vill gärna ha synpunkter/erfarenheter. Aut./man.? Något speciellt man ska kolla? Eller är 525 ett bättre köp? //Hasse | |
|
Hej och välkommen! Jag säger som jag brukar: Pröva "sök inlägg" uppe till vänster så hittar du säkert en massa synpunkter/svar på din fråga! Om 525 är ett bättre köp eller ej beror sig på vad du efterfrågar hos din bil! Är du ute efter prestanda/vrid och lite "guldkant på tillvaron" så är 540 det ganska självklara valet. Lika självklart är att du väljer 525 om ekonomin är viktigare, och kan leva utan de extra hästarna. 525 räcker nog till för de flesta, utom de som redan i dagsläget kör 540/M5 :-) Med vänlig hälsning //Kalle ______ Länk |
|
|
Hejsan! Problemet att välja mellan 525 och 540 är att om du provkör 540:n först så kommer du att tycka att 525:an är helt motorlös. Så provkör en 525:a först och om du då tycker att det känns okey, så slå till. Kostnaderna för 525:an blir ju lite mindre. Om du däremot vill ha prestanda som inte ligger långt efter M5 men ändå inte har M5:ans kostnader så skall du såklart välja 540. Efter min första provtur med 540 var jag helt såld. Underbar bil :-) Mvh Spider Bmw är rätt okey!! |
|
| Tack Kalle o Spider för era svar! Jag fattar....Tänkte ha den som familjebil och undrade mest om fällor man kan trampa i typ krångl aut, oljepump som lossn osv..Har 2 äldre Jaguarer så min problemkvot är ganska fylld ändå! MVH Hasse | |
|
Hej. Varför inte en 530? Den är billigare än 540 att äga och köra (förbrukning) men har det där V8-ljudet samt går som en dröm, i alla fall min! /Santorinblå 530iA Touring /Länk |
|
| Hej Gunnar530! Snygg bil! Har även tänkt på 530. Kul att du är nöjd med din. Efterlyste ju även BRA erfarenheter!! Var o titta på en för några veckor sedan. Hasse. | |
|
Farligt att provköra en 540. Är helt såld på modellen. mick |
|
|
fan gunnar, det där är juh en boden bil??? ser iaf ut så, vi har då en exakt likadan i stan..samma fälgar och lack, måste juh vara samma. |
|
|
Oljepumpen är lätt att åtgärda då det bara är några skruvar som ska bytas. Ingen större kostnad. Men skönt om det är gjort. Automatlådan är svårare, verkar nästan vara omöjligt att kontrolera. Har en låda själv som funkar hur bra som helst, förutom ett par tre ggr i månaden. Verkar kosta mellan 6000:- till 30 000:- (på verkstad)att åtgärda om man lyckas hitta vad som är fel ;) verkar vara det svåraste. Men när jag har "forskat runt ämnet" verkar problemen bli allvarliga runt 25-30 000mil. Annars är det väll att motorn går jämt som är den stora grejen. Verkar vara membranet & punkterade motorkudar som är boven. Inga dyra saker. Avgassytemen är inte billiga så kolla hur det ser ut, är av dubbel plåt så att det ser lite risigt ut behöver inte vara någon fara. Trodde mitt var slut för två årsen. Annars är det väll bakvagnen, det är en bil med mycket effekt. Kolla glapp. Bilen ska kännas tight. Bensinpumpen är inte grattis heller kolla om den är bytt. Annars är det bara å handla ;) å har du två jagor så är du nog lite händig å klarar det mesta med lite hjälp av forumet...... |
|
| Glömde! På 5-serien ska man kolla styrväxeln åkså kostar skortan att byta. 530 är billigare än en 540 i allt..... | |
| ... men som sagt, har man provat en 540 så är man fast... jag provade en 530 med 6:a innan jag provad 540... men det var ju inget snack... det var bara att handla ;) | |
|
Hans L: Tack för det. Kunde inte motstå den när jag såg den i affären. Spanade då efter en 525 egentligen men.... jokko: Javisst, bor i Boden. /Santorinblå 530iA Touring /Länk |
|
| Hej och tack för era svar! Nu är man verkligen i valet o kvalet!...Vi får se vad som dyker upp...Måste även säga att jag är imponerad av forumet och all kunskap som finns här!! Vilken guldgruva när man behöver hjälp!! MVH Hasse | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.