AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.670

AC+taklucka eller bara AC eller bara Taklucka?

-RW-
Varför har vissa bilar både AC och taklucka egentligen?
Har man AC vad ska man ha takluckan till?

Är värdet på en bil som har både ac o t-lucka mer än en bil som har bara ac?

Jag har för mig att förr i tiden hade man antagligen det ena eller det andra eller inga av dessa utr alls.

Vad tycker ni?
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Taklucka är skönt på sommaren, ibland trevligare än AC! Man ser himlen ovanför sig, solen lyser in, man hör motorn bättre...lite halv cab-känsla.

Dessutom blir kupén ljusare och luftigare om man har glaslucka, även om den inte är öppen.

Detta är mina åsikter, men jag håller med dig: ur en rent praktisk synvinkel är det ganska löjligt. Att ha AC igång och sollucka/fönster öppna samtidigt är väldigt onödigt och slösaktigt.

Jag vill också minnas att för cirka tiotal år sedan så var det en fråga om Taklucka ELLER AC, inte så ofta både och, åtminstone på lite billigare bilmodeller...

Med vänlig hälsning
//Kalle
______
Länk
-RW-
Precis, jag minns också. Folk sa du har ju t-licka vad ska du ha AC till? Men nu måste man ha både. ehhhh!
Visa användare
425
Gudis
530i Touring -94:a
AC:n har man inte bara när det är varmt..

Det finns inget bättre att köra AC:n för att få bort imma..

Det är väl inget sjukt att ha båda två..

Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
Givetvis skall man ha båda. Tyvärr saknar jag luckan i min 750i (är inte det standard?) och får hålla till godo med klimatanläggningen, men jag hoppas att jag överlever ändå.
Tigerr
Varför ska man ha både AC (eller klimat) och taklucka?
Givetvis för att det är tufft! :)
Det är som att fråga: "Varför ska man ha fyra avgaspipor på en M5?"

Tigerr
Både ac och lucka är ju såklart det tuffaste/bästa, men skall man bara ha en väljer jag ac direkt.

/Micke
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
AC har man för att få ett behagligt klimat i bilen. Luckan kan ibland fixa detta, men framförallt för att få in sommaren med vind, sol, himmel, lukter och ljud.
Kombinationen av de båda är perfekt på sommaren.
/Mats som äger:

318 med lucka.
523 med lucka och klimat.
Triumph Spitfire med cabriolet.
Triumph Herald som har tak men inget annat.
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
Jag har självklart Elglaslucka och AC =)

Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Visst är kombination bäst.
Men tidigare så har det varit en oskriven regel, lucka =ingen AC, Men det har ändrats betydligt på senare år.
Brukar tom ha en fullriggad 9000turbo med både glaslucka och Ac av nån tidig 90-talsårgång på besök, vilket ska vara väldigt ovanligt med den kombinationen.??
Men jag har följande kombination BMW med AC och MB med ellucka :)) Saknar inte luckan på BMW öppnar inte ens fönstren , har nog använd fönsterhissarna 5 -10 ggr på två år.

MVH
Hasso
Länk

Glaslucka och AC tycker jag är ett måste på en ny (eller nästan ny bil). Är det 35 grader och sol och man ska åka långt vill man inte ha luckan öppen plus att det liksom inte blir svalare än 25 grader i bilen, antagligen runt 30 eller så.
Takluckan är för att kunna köra upp den i Söderledstunneln och bara skicka i 2:an och plattan i mattan, definitivt värt 10 papp, typ mer som ett bra komplement till stereon ;)

Svart skinnklädsel, AC ett måste. Vill man ha lite dragfri utomhuskänsla ska man ha taklucka också, glas för mer ljus och plåt annars.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
AC och glaslucka: Ja.
AC och plåtlucka: Nja.
AC och dubbellucka: Vilken Helmut i München har uppfunnit dubbellucka? (har det på 540:n, används inte)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Kane: Kan man köra dom inviduellt??? så kanske dom gör nån nytta?? dvs öppna bara bakre delen??
Har inge koll på det heller :)))

MVH
Hasso
Länk

Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
1. Främre luckan kan användas som en vanlig lucka, dvs ventilationsläge eller öppen i önskat läge mellan 0 och ca 4 dm.

2. Bakre luckan öppen mellan 0 och ca 4 dm när främre luckan är i ventilationsläge.

3. Båda luckorna öppna med total öppning på ca 4 dm. Om främre luckan är öppen 3 dm är bakre öppen 1 dm osv.

Denm praktiska nyttan av dubbellucka är liten.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Inte så genomtänkt moa.Och börjar det krångla så kan jag tänka mig att det inte är så kul.

MVH
Hasso
Länk

Gr
624
Greger
535 -89
518i -87
som Hasso skriver så var det oftast antingen/eller förr...anledningen att det ändå existerar både/och är (förutom specialbeställningar) att bilfirmorna ibland kompletterade bilar de hade svårt att sälja med nåt litet "utrustningspaket" typ AC, fälgar mm.......och då kunde ju det ske även på en bil med lucka....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.