|
|
|
|---|---|
Gisle |
Hej! Nei! Nå tycker jag oss normenn henger etter! Ingen vil svara mej i Norge på hur man låser upp OBC på Test19! Det står jo LOCK:ON hela tiden! Jag forsöker att mata med dato+månad (i dag 26), men det går inte? Hva gjør jag fel? Mvh Gisle |
|
Detta kanske kan hjälpa till. ;-) OK, följande är några hemliga tester/funktioner/inställningar som man kan komma åt i färddatorn på en E39. Utprovat på en 523-98 med lilla färddatorn (den som styrs av en knapp i blinkersspaken och med display vid mätarställningen). Vet inte om det funkar på andra modeller. Liknar det tips som finns för E36 på Tips & Trix, men här är det är ett annat tillvägagångsätt för att komma åt testerna samt att antalet tester är utökat. För att komma åt testerna gör du så här: 1. Tändningen avstängd 2. Håll in mätarställningsknappen (mätarställningen lyser) 3. Slå på tändningen med knappen intryckt (texten "test 1" kommer fram i displayen) 4. Med hjälp av knappen stegar du fram till "test 19" 5. Texten "on" och "off" visas växlande. 6. Ett tryck på knappen när "off" visas låser nu upp de utökade testerna/funktionerna 7. Nu kan du stega igenom de olika testerna Notera: I steg 3 kan även motorn startas om du vill se testvärdena med motorn igång Notera: Det finns 21 tester, varje test kan sedan bestå av flera underfunktioner. För att växla mellan tester håll in knappen tills nästa test blir synlig. För att växla mellan underfunktioner inom ett test, gör bara ett kort tryck på knappen. Notera: Frågetecken (?) betyder osäker betydelse eller ingen aning Notera: Mätpunkter under Test 8 är i Hexadecimal form Notera: Test 21 (Reset av OBC) utföres på egen risk Test 1 - Fordonsidentitet 1.0 - 5 sista i chassinummer 1.1 - K-nr ? 1.2 - Instrumenttypnummer 1.3 - Coding/Diagnos/Bus index ? 1.4 - Tillverkningsvecka/år 1.5 - HW/SW version 1.6 - ? 1.7 - CAN/KI-version ? Test 2 - Funktionstest instrument Test 3 - Serviceindikator 3.0 - Liter sedan service 3.1 - Dagar sedan service Test 4 - Momentanförbrukning 4.0 - L/100 km 4.1 - L/h Test 5 - Medelförbrukning 5.0 - L/100 km 5.1 - Räckvidd Test 6 - Bränslenivå 6.0 - Sensor1/Sensor2 6.1 - Totalt 6.2 - Totalt (fördröjd) Test 7 - Mätpunkter 7.0 - Motortemp 7.1 - Yttertemp 7.2 - rpm 7.3 - km/h Test 8 - Mätpunkter 8.0 - System Voltage ? 8.1 - HG left/right ? 8.2 - Bromsslitage ? 8.3 - Temp ? Test 9 - Batteri 9.0 - Spänning Test 10 - Landsinställning 10.0 - Land (00=Tyskland osv) Test 11 - ? Test 12 - ? Test 13 - Plingtest Test 14 - Felkoder 14.0 - Fel 1 14.1 - Fel 2 14.2 - Fel 3 14.3 - Fel 4 14.4 - Fel 5 Test 15 - ? Test 16 - ? Test 17 - ? Test 18 - ? Test 19 - OBC-upplåsning Test 20 - Bränslekoefficient Test 21 - Reset (av felkoder, ej servicelampor) På amerikansk vis frånsäger jag mig allt ansvar för ev. problem som kan uppstå vid användandet av detta! |
|
Gisle |
Takker och bukker! Det funkade! Heia Sverige! Mvh Gisle |
Gisle |
Allt fungerade fint, men på ett vis får jag ut Farenheit på Klimaanlage og ute-temp! Vet ni hur jag får den tilbaks? (Ni vet åss nordmenn) |
|
Gisle: Tror att du byter mellan Celsius/Fahreinheit genom att vrida nyckeln (i tändningslåset) till läge 1, håll inne tripmätar-nollställarknappen, och stäng av tändningen (medan du fortfarande håller inne knappen). /Micke |
|
Gisle |
Ahhhh ..... vad ni vet! Jag ER imponerad! Så her kan jag INTE spørra om på Länk , der jag er medlem. Nej ...... från her er det BARA BMW Power.nu! Tack så mycket igjen! Mvh Gisle |
|
Finns det nån som vet om det går att byta till km istället för miles i färddatorn? Min visar ju snittförbrukningen i Miles/Gallon och det säger inte mig så mycket.... (Nån som vet hur mycket en engelsk Gallon är?) MVH/Dan 523-00 |
|
|
Danl. Det ska gå har jag för mig. Länk MVH/Andrè |
|
|
Kolla om du hittar något här: Länk Länk MVH/Andrè |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.