AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.568

dunk - koppling- motor

Visa användare
1.465
ChristianF
Alpina B3 Touring-96 Nr:10
325iT -07
När jag växlar så dunkar det till i motorn växellådan och driv..ja hjulen. kan inte namnet.

Kan det bero på bussningar som är dåliga ?

Länk

Visa användare
881
Henrik.A
E3 3.0Si -75
är det kardanaxeln som låter eller dylikt...jag hade ett klunk på min 318..det hördes varje gång jag växlade till 2 från 1 i låg fart...då hjälpte det med att byta bakaxelolja som finns att köpa hos BMW...det mitt tips...

/Henk

BMW CS #5075

Sugen på en E34...vill du byta???
Visa användare
1.465
ChristianF
325iT -07
Var precis på service där de bytte den. max 100 mil sen. Men det kommer när jag släpper upp kopplingen. Känns som om allt är halvt fastspänt. Den har inte gått mer än 12000 mil.. Kan vxl låds problem uppstå redan då ?

Länk

MIRRE75
Kommer ljudet ifrån bakvagnen så är det nog silentblocken!
Tips: Lyft med garage domkraft på bakvagns balken/bryggan o se om bussningarna separerar, gör dom det är dom kass!

Länk

Länk
Visa användare
1.465
ChristianF
325iT -07
Mirre75:Jag har ingen aning om var de sitter...Förklaring ?

Länk

Visa användare
881
Henrik.A
E3 3.0Si -75
mitt ljud försvann inte direkt heller men det gav sig efter ett tag...har du tur så gör det för dig också...

/Henk

BMW CS #5075

Sugen på en E34...vill du byta???
Ma
1.338
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Kan också vara drivknutarna som är dåliga. Haft klonkadet och slappheten på min 320 och bytt allt: hardyskiva, silenblock och stötdämpare, det har blivit bättre men inte bra. Nu förra veckan kom nya (beg) drivknutar på och drivlinan är tajt igen utan klonk. Dunket som kommer när man släpper gasen och när man gasar till igen har ofta med silentblocken och hardyskivan att göra (man skall också kolla stötdämparna bak inklusive fästena till dämparna). Men klonkar det när man lägger i ettan, tvåan och det hugger lite när man kör iväg är det nog drivknutarna. Är alla dessa delar lite dåliga blir felet större tillsammans - ett litet glapp läggs till ett annat. Förr eller senare får man byta allt om bilen gått bortåt 20000 mil.
Visa användare
1.465
ChristianF
325iT -07
Men jag ligger ju bara på tolv tusen mil ; ).. Är det en dyr åtgärd ? mvh

Länk

Ah
327
Ahnmarker
520D -12 F10
Jag skulle gissa på hardy skivan, hade detta fel på min förra bil. Det dunkade när jag växlade, speciellt på låga växlar. kostade ca 1200 om jag inte minns helt fel.

Mvh Johan
Ma
1.338
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Just så. Strategin bör ju vara att byta det som är troligast i förhållande till miltalet och körsätt - rivstarter sliter på drivlinan - men också vad det kostar att laga. Börja med det billigaste först - stötdämparlagringar, sedan hardyskivan, silentblock och sist drivknutar.
do
93
doffe
328i -96
Har samma problem jag oxå, det dova dunket uppstår när jag växlar från 1 > 2 & 2 < 1.
Låter inte roligt...

(då vet ni:))
Visa användare
1.465
ChristianF
325iT -07
mitt kommer mellan 4-5, mest...

Men vad kan hända om jag inte byter ?

Hur kollar jag stötdämparlagringarna då ? Jag skulle behöva en koll av bilen av en riktig bmw lover.

Länk

Kolla Stödlagret till kardanen också var helt slut på min och då dunkar d ganska friskt vid växling m.m

//Matte
Visa användare
1.465
ChristianF
325iT -07
Bmw matte: Varhittar jag det då ?

Länk

När ni säger att det dunkar vid växling, är det när ni trycker i den nya växeln eller när ni släpper upp kopplingen? Jag har dunk vid bägge tillfällena, fast inte varje gång.

Var hos verkstaden idag och de hissade upp bilen på lyft med en man i. Sedan startade han som satt i och vi andra stod bak och kollade när han snabbt släppte upp kopplingen med 1:an i. Hela bakaxeln rörde sig då 2-3 cm upp och ned vilket gav ett klonkande ljud som fortplantar sig in i bilen.

Skall byta alla 4 bussningarna så får vi se om ljudet försvinner helt.
har samma problem själv har ni några lösningar så skriv snälla!!
MVH/C
Dr
175
Drewl
520i - 91
Jag har också glapp någonstans i min bakaxel. Ligger jag i tomgång på 2:ans växel och sparkar ner gaspedalen i botten så dunkar det till ordentligt. BMW är väl kända för att vara lite dåliga när det gäller bakvagn. Man får försöka köra lungt så att det inte hörs.
nu har bilen varit på bmw och fått sin diagnos:typ allt från vxl och bak behöver en smärre renov ca 50000:- var kostnads förslaget men det blir betydligt billigare att köpa beggade grejer så nu har man något att göra i vinter:)
uf
314
uffe12a
Bmw 325im-04
50000:- du menar väl 5000:- ..:D
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.