|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
2110:- här också. |
|
jocker18@home.se |
1680 för 525-89 WmB SoundZ |
|
1660:- el 1680:- kommer inte riktigt ihåg. Garre |
|
|
2241:-!!! kostar med lite xtragrepp i vinterhalkan. |
|
| Hmm det verkar som om de flesta betalar runt 1800kr/helår för sin 535E34, men varför betalar jag bara dryga 100kr för 323an??? det finns ingen som helst proportionalitet mellan vikt och pris. Jag vet inte om det stämmer men har hört att äldre bilar från 20år och nedåt får reducerad skattekostnad. Är bilen 30år finns ju ingen, men hur är det egentligen? | |
| 1100kr skulle det vara för 323an som väger 1200kg!!! | |
|
Betalar 1900:- för min 540 93 Bmw är rätt okey!! |
|
|
Otto och spider: Ni har ju likadana bilar, hur fan kan då vägskatten vara olika??? Mvh. Micke Länk |
|
|
Beror kanske på olika utrustningsnivåer som drar upp tjänstevikten (ex automatlåda). Mvh |
|
|
Båda är automat. Mvh. Micke Länk |
|
|
Varje ny skatteklass börjar vid xx10 kg. Dvs väger bilen 1800 kg hamnar den i en lägre skatteklass än den som väger 1810 kg. Det finns dock en lägsta och en högsta nivå där det inte händer något mer. Alla bilar väger i princip olika beroende på utrustningsnivå och det alldeles oavsett att de flesta bilar här är importbilar som är invägda individuellt vid registeringsbesikting. Alltså beror det även på hur mycket spolarvätska och löst skrot man hade eller inte hade i bilen. Om man jämför min bil med Micke Olssons så torde den egentliga vikten vara ganska lika då det skiljer ganska lite i utrustning, iaf viktmässigt tung sådan. Men jag råkade minnas fel angående hur mycket bensin som fanns i tanken när dom frågade vid vägningen på regbesiktningen. Så tjänstevikten på min bil hamnade på 1780 kg i stället och därmed en lägre skatteklass. Vissa utrustningsdetaljer är tunga. Jag vill minnas att elstolar skiljer 15 kg per stol gentemot manuella, och när man börjar lägga på dragkrok (schablonmässigt 20 kg), automatlåda, 17-tummare och en massa annat smått och gott skenar vikten iväg. Mvh /Janne |
|
|
Janne: Du är underbar. Inte så ofta du syns på forumet men när du gör det så spränger din kunskap alla gränser. Klockrent svar! Mvh. Micke Länk |
|
|
6975:- betalade jag för min när jag hade den |
|
|
Min 525TDS Touring-92 kostar 7400kr/år Hade jag haft 2000kr i årsskatt hade jag varit mycket nöjd |
|
| 1900kr 535e39 | |
| Hmm skatten är dyyyr, och värre kanske det blir om den höjs. Det märkliga är att skicket på våra vägar går åt andra hållet, har själv ett potthål på över 1dm djupt med arean 0.25kvadratmeter mitt i vägen i närheten av där jag bor på en helt vanlig asfalterad väg som borde vara bra. Vad jag vet har den varit där under flera år och inget händer. | |
|
Här är en Länk till skattetabellen för bensindrivna bilar. __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
| En sak måste ni hålla isär. Fordons/Drivmedelskatten har ju inget att alls att göra med statusen på vårat vägsystem. Bara en liten bråkdel går tillbaka till vägnätet | |
Helga |
Betalar 1628 + 35. Enligt tabellen så är det för 11 mån. På bet.kortet står det 12 mån. Jag tänker inte protestera.. //Helga |
Helga |
Såg att det fanns 1628 kr för max 1.600 kg. Då är det det som gäller så klart. Trodde den vägde mer än 1.600............ //Helga |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.