AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.378

original-larm (nivå & kupeskydd)

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Har läst min instruktionsbok några gånger om funktionen men kliar mig lika mycket i huvet varje gång.
Det är så att jag har en lite jycke med mig ibland, och när man låser in han där så går larmet efter ett tag. Detta ska kunna åtgärdas genom 2 tryckningar på låsknappen när man låser står (har provat men det verkar bara funka ibland eller så gör jag fel?). Måste man sedan aktivera detta igen eller så?
Nån som har bra koll på det här? Man vill ju vara säker på vad man gör liksom...

Mvh

Anders S.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Stackars hund :DD jag har aldrig provat, men läst samma sak, det gäller ju att få nån att sitta i bilen och stå ut med tutandet:)medans man testar.
Men det ska gå att stänga av som du säger.
Tom. BMW har dålig koll hur larmen egentligen funkar åtminstone i Ö-o när jag hade en del frågeställningar,
och instruktionsboken är ju rejält tunn i fråga om det.

MVH
Hasso
Länk

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Vill inte utsätta stackarn för fler (plågsamma djur-) försök. Han har utstått tillräckligt.

Får väl be sambon att prova då. Som det är nu så vågar jag inte göra annat än att låsa med nyckeln i dörrlåset, dvs så larmet inte är aktiverat alls. Kan tyckas onödigt med en hund i bilen, men det är ingen skräckinjagande varelse kan jag säga.
:)

Mvh

Anders S.
sc
66
scott
525 e60 2004
mmm
I somras när jag styrde kosan neråt kontinenten, tog jag först färjan ner till Gdansk från Nynäshamn. Efter att ha tagit med det nödvändigaste ur bilen låste jag bilen som vanligt, dvs med nyckeln + att detta förfarande även aktiverade larmet. Sisådär 2-3 timmar efter färjans avgång ropas det högt i högtalarna att ägaren till en blå BMW regnr TDK 0*4 skall omedelbart infinna sig i receptionen. Väl där fick jag höra att billarmet i min bil tjuter sedan 2 timmar och detta förstås inte var så lämpligt med tanke på de sovande passagerarna som hade sina hytter i närheten av bildäck. Tydligen hade rörelsedetektorn reagerat på de skakningarna som färjemotorerna ger upphov till och larmet började tjuta.

Vad jag gjorde då för att stänga av rörelsedetektorn var att larma av bilen först och sedan larma på med två snabba knapptryckningar. Om man gjort rätt och systemet uppfattat kommandot skall larmlampan blinka till 2 ggr istället för 1 gång om man larmar bilen som vanligt. Efter denna procedur blev det tyst i högtalarna och behövde inte kliva upp ur sängen fler gånger.

Lycka till

/Dominik
dominik: Antagligen är ned nivågivaren som givit utslag om det gungade lite. Samma sak har de skrivit någonstans om du ska transportera på t.ex. tåg eller med biltransport.

Du beskriver (åtminstone vad jag kommer ihåg) korrekt hur man stänger av. Lästa också någonstans att BMWCoupe här på forumet lät en ruta vara nere och efter 20-30 sekuter efter larmet aktiveras kan du kanta in något lämpligt för att se om larmet reagerar eller inte. I hans fall var det en snusdosa, med vär förslutet lock antar jag ;) Då behöver du inte skämma din stackars jycke ;)
Angående kupeövervakningen är det hellt korrekt att denna funktion kan man kontrolera på det sättet BMWCoupe beskriver. Dock kan det vara irriterande på somrarna när det är varmt ute och man lämnar bilen med en ruta lite nere och larmar bilen. i många fall gav mitt larm utslag när det blåste till lite eller någon bil paserade förbi. Går dock att justera kännsligheten hos BMW har jag hört men det känns iallafall tryggt att veta att grejerna är någorlunda känsliga när de verkligen skall utsättas på prov, dvs om någon försöker ge sig på pärlan.

/Dominik
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Det ska alltså "dubbelblinka" om det är rätt gjort?

Kanon,
nu lär jycken känna sig säkrare. :)

Mvh

Anders S.
Anders S>>>Dubbelblinka skall det göra endast vid pålarmningen alltså ej konstant när du lämnar bilen.
Sedan skall det blinka som vanligt.
Om det blinkar med kortare intervaller än vanligt när du skall larma av bilen tyder det på att larmet utlösts.

/Dominik
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Ok, då hajar jag...
Tack.

Mvh

Anders S.
Hur i hela friden stavar jag när jag skriver fort??? Ser ut som om man var helt ordblind. Ska se till att jag alltid läser igenom mina inlägg från och med nu.

Kanske BMWPower kan lägga in en stavningskontroll, det skulle definitivt jag behöva ;)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Micke du är inte ensam att hamna på fel tangenter:))
snart 200!!
Larmet är lurigt, tar nån bilen som är parkerad bredvid så slutar min indikator att blinka och lyser fast i ca 10 minuter, återgår sedan till blink.BMW kunde inte svara, utan sa bara känsliga grejer de där larmen.

MVH
Hasso
Länk

32
26
328groove
530dx IE G31 -20
Hoppar på en gammal tråd, hoppas det är ok!

Jag problem med mitt orginallarm på min e36 328 coupe -97. Vid 3 tillfällen har larmet gått igång utan egentlig orsak, vad jag märkt iaf. 2 gånger har varit mitt i natten. När jag jag låser upp så tystnar larmet men fortsätter sen när jag låst/larmat igen. Jag har då varit tvungen att ha bilen upplåst (vansinne men vågade för bilen stod på landet).

Idag senast så började det tjuta efter ca 1 minut efter att jag låst bilen och sen fortsatte det igen när jag larmade på igen. Jag var tvungen att ta ett varv med bilen runt kvarteret, när jag sen låste så var den tyst.

Tilläggas kan göras att vid de här tillfällena när jag låser så blinkar larmlampan (i mittkonsollen) snabbt i ca 10 sek. Enligt manualen så betyder det att någon dörr, huven eller bakluckan är öppen eller inte ordentligt stängd men jag har stängt allt ordentligt.

Kanske kan det vara nån sensor som spökar.. Läste i bimmerforum om nån som trodde sensorn för motorhuven kunde spöka men vet inte, får leta och se om jag hittar nån sån.

Ev är det möjligt att 10 sekundersblinket som betyder att nåt är öppet resulterar i att larmet går...

Nån som har nån idé?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.