|
|
|
|---|---|
|
Lastbilsregga en 525 tds touring? Någon som vet hur man gör eller kanske till och med redan har gjort det? | |
|
Regeringen har satt stopp för det där alldeles nydligen tyvär. |
|
| Helt säker? | |
|
jag mailade SBP och fick detta svar: Vi har inte fått några som helst indikationer från Vägverket att man inte ska kunna lastbilsregistrera sin personbil. Vad vi vet är att Vägverket håller på med någon utredning, så hör med dem om eventuellt nya regler. Mvh Kundtjänst, Ulla-Stina jag har mailat VV och inväntar svar. det kommer att läggas ut här sen. |
|
|
Ja dom lämnar lite olika svar tydligen.Farsan skulle regga sin MB kombi disel som lb men det skulle inte gå längre sa dom till honom.Nog bäst att du hör med bilprovningen på din ort. |
|
|
hej! nu har jag fått svar från Vägverket åxå! min fråga till dem var: jag undrar om regeringen har satt stopp för lastbilregistreringar av personbilar eller om reglerna har skärpts i denna fråga. det har ju varit uppe i debatt och så vitt jag vet så är ärendet bara under utredning. eller? svaret från VV: Du har rätt. Inget stopp finns. Någon utredning har vi heller inte hört talas om. Det mesta är som vanigt rykten. Elisabet Beskow alltså kan man fortfarande regga om sin bil! |
|
| 2002tii, vaf*n menar bilprovningen med att ge såna svar till folk. Insisterade ni? Är det nån mer som har fått olika indikationer på om Persson´s Pack är sura för detta kryphål? Jag behöver nämligen en halvbilig pendlarbil som kan lasta lite dessutom, tänkte att en LB-reggad 525tds skulle vara helt perfekt för mig. Priser är nere nu när det är så ruggigt dyr skatt för PB-reg. 7000 kr om året bara i skatt är ju sk(r)attretande! | |
|
Jag ska höra med farsan idag om det blivit något missförstånd. |
|
|
Det kan vara så att lilla jag (moa) hade fått det lite om bakfoten.Hemska tanke. Det är mänskligt att fela sa han som spelade fiol. |
|
sigabg |
Verkar som att det fortfarande är möjligt altså. Nedanstående mailkommunikation mellan mig och Bilprovningen reder ut de flesta tekniska problem. Jag gav upp pga alla intyg, rekomenderar en av de satser med intyg som anonseras på tv4text sid 517. /Anders ========================================== Ang din förfrågan 18/12. Den som inställer fordonet till besiktningen skall förete intyg från fordonets tillverkare eller dennes generalagent eller från tillverkare av lastsäkringsutrustning att fordonet uppfyller kraven i RF12-02. I intyget skall fordonets chassinummer vara angivet. Den som utfärdat intyg som avses skall på begäran genom provningsprotokoll eller beräkningar kunna styrka att kraven är uppfyllda. Bestämmelsen RF12-02 Utrustning för säkring av last kan beställas hos vägverket tel 0243-75000. Hälsningar Bilprovningen Upplysningen -----Ursprungligt meddelande----- Från: Info Skickat: den 18 december 2000 13:25 Till: Karlsson Hans Ämne: VB: SV: Regler lätt lastbil -----Ursprungligt meddelande----- Från: Anders Bogg [mailto:anders.bogg@alfa.telenordia.se] Skickat: den 18 december 2000 13:25 Till: InFo@bilprovningen.se Ämne: Re: SV: Regler lätt lastbil Hej & tack för ert svar. Jag har dock en återstående fråga. I texten nedan står att "Lastförskjutningsskydd och surrningsöglor ska monteras och intygas." Vad innebär "intygas" ? Vad skall intygas ? Vem har behörighet att göra det ? MVH/Anders Bogg Den 18 Dec 2000 skrev Info: > Ang din förfrågan 15/12. > > Vid omklassificering av personbil, sedan eller kombi till lastbil ska > baksäte och bilbälten bak demonteras. > > I de fall baksätets ryggstöd i nedfällt läge utgör lastplan, t.ex. i en > kombi är det tillräckligt om sittdynan tas bort. Ryggstödet måste då låsas i > sitt läge av lastförskjutningsskyddet eller på annat stadigvarande sätt. > Lastförskjutningsskydd och surrningsöglor ska monteras och intygas. > > I en sedanmodell ska surrningsöglor monteras både i utrymme bakom föraren > och i bagagerum. Är bilen försedd med endast två dörrar krävs att den är av > kombi eller s.k. halvkombimodell. > > Hälsningar > Bilprovningen > Upplysningen > > -----Ursprungligt meddelande----- > Från: Info > Skickat: den 15 december 2000 13:26 > Till: Karlsson Hans > Ämne: VB: Regler lätt lastbil > > > > > -----Ursprungligt meddelande----- > Från: Anders Bogg [mailto:anders.bogg@alfa.telenordia.se] > Skickat: den 15 december 2000 13:28 > Till: info@bilprovningen.se > Ämne: Regler lätt lastbil > > > Hej ! > Jag undrar var man hittar relevanta regler för att bygga om personbilskombi > till lätt lastbil. Har letat på er hemsida utan framgång. > MVH/Anders Bogg |
Frantzen |
va ja har hört så ska dom höja skatten på lb reggade personbilar till samma nivå som det var innan lb reg, alltså på tok för mycket, lr äre bara rykten om vanligt? Dock vet ja att regeringen har en utrdening angående en sänkning på nyare dieselbilar som uppfyller EURO 2 lr 3 kraven om det nu ska vara till nån tröst ;) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.