AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.502

Nya M3 på Stående Kilometern?

Sida 2 av 2
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Kmfort och detaljarbete är ïnte dess starka sida, mkt plastskrammle blir det.
Enligt min mening så känns EVO VI som en mer renodlad racing maskin... M3 är ju mycket mer bekväm....
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Så för att en bil är mer bekväm så är den mindre rejsig?

Om en bil klarar av att vara väldigt sportig/rejsig OCH mer bekväm så väl det att betrakta som en fördel och inte tvärtom?

Annars så är ju en Trabant mer rejsig än en GT2 för den är mer bekväm.....
ja, lite så... en bil som är så hårt dämpade som en EVO VI... plus att den har hårdare stolar... så är det ju lite så. Men jag hade ju valt M3 i alla fall.
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Ursäkta men Evo är mjukare än M3 och kränger betydligt mer, trots det är den stötigare. Men hårdare näe du.

Men är Trabanten mer rejsig än en GT2 då? ;)
Det rycket ju ine jag... men jag körde ju inte dom direkt efter varandra... så jag kan ha fel... du har ju fördel av att äga en M3... så du kan ju göra en bättre jämföelse... så jag litar på dig.

... och nej!Trabanten är inte mer rejsig än en GT2 :)
Mistänkte nästan att detaljarbete var inte deras starka sida såsom på de flesta japanare . Kan va ganska iriterande i längden tror jag .
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Det är nog bara semantiska skillnader för nog är Evo6 mer rå medans M3 har mer finess.

Och vad gäller råheten så är Evo6 mer lik en E30 M3 men samtidigt tycker jag att E30 M3 är rejsigare för den har bättre känsla, balans osv på samma sätt som jag tycker E46 M3 har bättre känsla, balans än Evo 6.

Så råheten är snarare en följd av att man uppnår rejsigheten ¨på ett visst sätt enligt mitt sätt att se det. Hade man gjort M3 hårdare, lättare och bullrigare så hade den blivit rejsigare och även råare.

Men man måste se vad man utgår från, i evons fall en Lancer och då mäste de bli rätt rått för att bli rejsigt medans i M3:ns fall, dvs 3-serien, så kan man behålla rät mkt komfort men ändå få den rejsig.

Så för mig är inte råheten i sig samma sak som rejsig men den är ett medel för att nå dit.

Slutsvammlat från mig för ett tag.
johann: jag tror att du och jag har ungefär sama åsikt i ämnet i alla fall.... fö det du skrev sisst är det jag ville ha fram med.
Liten_men_snabb
Har kört hårt me både en så gott som ny M3 resp. Evo. Två ja känner, har dessutom dom...och även om M3:an är klart mkt bättre på mkt...så känns evo:n mer som en renodlad sportvagn. Det är väl meningen också??

En M3:a är ju inte en recingvagn...utan trots allt en personbil, med "extrema" egenskaper. Inte sant?

Visst skiljer det i mkt på bilarna, men för dom pengarna så måste ja säga att evo:n är en otroligt rolig leksak. Speciellt om man kört versionen som ej är tillåten i sverige...minns ej va den heter. Evo 7 kanske?...den e minnsan rolig..o drar nog både M3..o annat.
Crusty
Jag har oxå kört Evo6:an o den är ju en bättre allround bil än M3:an, 4 dörrar , 4-wd (vintern, bana)
m.m den är dessutom billigare än M3 o därför kanske kvalitet inte är det samma vad vet jag.
Man får ju inte glömma att Evo 6:an baseras på en Lancer o den i orginal utförande är väl ingen höjdar bil, däremot 3 serien är ju en fin bil från början!
Hade nog hellre köpt en begagnad E46 M3:a än en splitter ny Evo6:a!
Liten_men_snabb
eller evo VII är det inte..så heter väl den "nya"...men ngn makkinnen version ska det va
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.