AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
876

ang 518i e34

nenad
har en e34 518i som va hel orginal från borjan med 15 tummre och beigh tyginredning, gula blinkers
numera e det 18 tummare m5 paket runt om svart skinninredning 6xvita blinkers belyst m knopp m ratt
ny lack och mycket mycket mer nämnligen påkostad efter köp för 120 000kr
orginal har den 113 hk.
MIN
chipp 13hk
koniskt luftfilter bmc
trimmkammar cat cams
planad topp
avgasrör 3tums rostfritt från katten
race katt (funderar på att bytta till)
värkstan påstår runt ca 160-170hk
den känns jä..igt pigg för att vara en 4a vad mer kan göras för efektokning
nenad
har valt allt bygga om en 518 pgav att det e få som gör det och det blir kul när alla frågar vad det är för modell dom flesta brukar komma fram och ställa frågan om det e en m5a utseendemässigt e det svårt att skilja dom.
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Min tanke är att du nog tyvärr kan glömma de där 160-170 hästarna.

Även 140hk är optimistiskt....men ändå något mer sanningsenligt.

Vad var frågan med inlägget?

Med vänlig hälsning
//Kalle
______
Länk
nenad
frågan va för dom dsom kan läsa hur man fick ut mer effekt än det so e gjort och för din information so finns det en 318 e36 som dom kallar m3 killer
sen på strippen i mantorp var det en silverfärgad 318 e30 som gjorde o-402 meter på 11 sek så du borde läsa på lite grabben :)
Re
51
Red Bull
Bmw 735 -88
Hmmm Om det är smma 318 som jag tror du menar så var det lite mera än chipp och luftfilter!!
Du får nog fundera på att montera en snurra på den
modell större om du har tänkt att prestera en 11

Länk
nenad
det e inte meningen att jag ska prestera 11 utan jag undrar om det stämmer det dom sa med antal hk av
Chipp
AVgassystem 3tums
Trimmkamaxlar
Filter öppet
planad topp
det va det jag hade och tanke va aldrig att jag skulle prestera 11 utan att veta ifal det va mojligt för att jag gav inte honom ca 20 000 i onödan för att bygga om motorn upfata mih inte fel :)
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Om du gett 20.000 för de modifikationerna bör du även lägga 1000:- på att köra bilen i bromsbänk. Då får du på PAPPER hur mycket effekt du fått ut, och kan gå och klaga hos killen som gjort jobbet.

Mitt tips är fortfarande att du har maximalt 140hk på bakhjulen!

Liten notis: öppet filter ger ungefär 0(noll) hästkrafter på en motor som inte är HÅRT trimmad.
Re
51
Red Bull
Bmw 735 -88
Ja det är väl kanske möjligt med riktig vass kam och en ordentligt portad topp så kanske du kan hamna runt 170 hk men då låter 20 tusen billigt om det är en värkstad som gör det.
Då skulle jag nog turbo konvertera i stället Då du får mycket effekt för lite pengar

Länk
nenad
TACK ska ta o kolla upp det där du sa men för att få ut mer effekt vad kan man ta och göra det e inte så att jag vill va me och sätta några bra tider på strippen utan bara för skojs skull vill ha lite mer hästkrafter
de du säger om 140 på bakhjulen verkar vara rimligare
samma sak med supran den har 330 hk på bakhjulen men toyota anger 400 på pappret
så han kanske inte gissa på hk på bakhjulet utan sa det bara så där
nenad
red bull vad skulle det ungefär kosta o turbokonventera den
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
nenad: man brukar säga att c:a 8% Transmissionsförlust är normalt. Det vill säga att om du fpår 140 hk på bakhjulen så har du cirka 150 i motorn :)

Återkom hemskt gärna med vad du får för resultat på en eventuell bänkning, skulle vara kul att veta fakta, istället för vad det "bör" vara!

Mvh
Kalle
Re
51
Red Bull
Bmw 735 -88
Det beror väl på om du gör jobbet sjelv,
Och hur mycket effekt du vill plocka ut
Men du behöver ju inte ladda mer än 0,3-0,5 bar
om du bara ska ha runt 160-170 hk
Och då tror jag inte att du behöver göra något med motor och topp. Och om du kommer över beg prylar så borde du fixa det på runt 10-15 tusen
Min bror är Turbo freeke och turbo konverterar alla bilar han äger i princip!!
Så han ska nog få till uppgift att turbo mata min 735a nu i vinter

Länk
nenad
ska ta och kolla upp det man vill inte gå och lura folk om antal hk har du någon tips vart man kan ta och göra det
hoppas att inte tog illa upp av något inslag men jag litade på den där dåren trots allt så va han mekaniker och inte jag,det e därför det här forumet finns att vi ska hjälpa varandra och inte bråka tack

ps skriv vart ja kan kolla hk om du vet upsalla finns det väll eller
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
klart vi ska hjälpa varandra :) Dessvärre kan jag inte hjälpa dig med någon i upsalatrakten som har bromsbänk...någon annan som vet?

//Kalle
B1
365
B10Tobbe
3-serie GT -18
M4 -14
Ta inte illa upp nu men, varför i hela friden lägger man ner 120000 på en 518? Du kommer aldrig att få igen pengarna, och blir ändå frånkörd av en standard 525:a. Varför då inte köpa en M5:a istället?

Jaja...

Hos Länk kan du iaf bromsa bilen.
Co
723
Copy
E34 5 speed 13 år
325 td- 95
Lägg tusingen på en psykolog istället för på en bromsbänk. Var killen som meckade din maskin dåre? Det är i så fall sagt av någon som plöjt ned 120 puckar i en gammal 518. Har du en susning om vilken fet M5 eller M3 du fått för de pengarna?
Okey, lite personangrepp, men jag kunde inte hålla mig. Lycka till i livet.
copy, idag på sin störiga sida.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
8% i transmissionsförlust verkar lågt, det jag har hör och fått uppgifter om är mellan 10-15%..så i Suprans fall 330hk på driven och 400hk i motorn är helt normalt. JAg såg inte att det framgick om de 160-170hk (enligt verkstaden) skulle vara på driven eller i motorn?
nenad
till copy och bi tobbe
det var ju inte planerat att det skulle bli 120 000
det blev det efter alla rep.o tillbehör
nu e jag nästan färdig o mitt mål e inte att dra 525 eller nåt utan att den ska se bra ut och gå ok
ska snart ta och byta bil har varit och kikat på en del nya m5or och tror att det kommer bli en son till
sommaren eller kanske efter sommaren har lite problem med företaget så vi får se
Jag gjorde samma sak fast me en 316 E36 fick max 120hk

4cyl är bara halva motorer
Sp
51
Spud
518i -90
Vad roligt att läsa att nån därute plöjer ner en massa deg på att trimma en 518.
Du är en sann inspirationskälla.

Om man bortser från den ofrivilliga decibeltrimningen, som jag fick gratis när ljuddämparen gav upp efter 18.000 mil, så har jag aldrig ens tänkt tanken på att trimma min.

Men kanske nu så...

Sug å svälj, trevlig helg!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.