AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.253

Försäljningsstatistik BMW M5 och M3 (M5 populärare än 540i i USA)

Källa Adolf Prommesberger i BMW Car December:

2100 E28 M5 tillverkade

12000 E34 M5 tillverkade

22 000 M3 E46 tillverkade varav 6000 SMG II

25 M5 tillverkas / dag vilket är 10 mindre än full kapacitet pga nya kommande E60?

40% av antalet M5 E39 till USA. M5 E39 är populärare än 540i manuell + auto i USA!
Trevilg statestik! Vet du hur mycket M5 E39 kostar i USA?

/Manray/
Den kostar 71 095 dollar i grundutförande. Så den är lite billigare än i Sverige.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Har bott i USA de senaste två åren och endast sett en M5:a däremot så är 540:an betydligt vanligare. Nu bor jag lite på visschan och jag tror nog att om man rör sig i Californien eller kring de riktigt stora städerna så kan man nog se lite fler bilar av det exklusivare slaget.
Läste för någon vecka sen att BMW i USA ger 8000 dollar i rabatt till de som köper nya 7an för att den säljer så dåligt. Ingen bra start för en ny modell direkt...

önskar köpa sido M kjolar till E30 83-87
32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
22.000 E46 M3:or.... huhh... nu känns det ännu bättre att äga en GT =) 350 tillverkade men knappast samtliga fortfarande vid liv =(

Länk
"If everything seems under control, you're just not going fast enough."
- Mario Andretti
22.000 M3 E48 och 768 motorer i luften. Det är ungefär 3.5% av alla bilar som har haft haveri. Nu är det ju vissa som har skjutit flera i luften så det är ju lite mindre sannolikhet att det skall hända mig som ägare.

Dessutom är en del intervall av tillverkningsdatum överrepresenterade, känns inte som om man sitter på en låda dynamit iallafall och om man är noga och är lite uppmärksam på symptom kan man ju faktiskt klara sig, det är ju inte kul att bli stående.

Man kan ju undra hur dubbelvanosproblemen och Torxskruvarna i toppen på M20 motorn vilken felfrekvens dessa hade.
Detta är en offspinn på en diskussion om haverier för M3 E46 i en annan tråd då jag frågade om tillverkningssiffror.

PS. mitt 200:e i denna skepnat :D DS.
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Med så många tillverkade M3:or så ter sig inte problemet med rasade motorer lika stort, fortfarande för stort dock.

Håller med dig johann, jag skulle kanske kunna acceptera 0.5-1% motorproblem, men inte mer. Enligt klassisk media-procenträkning ligger felfrekvensen 300-600% över det som kan förväntas av en bil i denna klassen.

Sedan när nu BMW tar sitt ansvar (i de flesta fall) så är det ju bara de problem man får att vara utan bil under tiden att den man har repareras.
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Representerar dessa 768 alla M3-ägarei USA som fått sin motor havererad då?
Som jag uppfattade det av källan var det *alla* M3 E46 motorer worldwide som pajat. Om du refererar till den amerikanska sidan så ser du att det är en hel del europeiska rapporter där också.

De amerikanska rapporterna är då mer utförliga iallafall + lite skräckhistorier på bemötande men det är ju sånt som händer, men som inte ska tolereras i längden när probelmet blev vidare känt.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Det är också billigare att låna pengar i USA (ganska många gånger till 0% ränta) plus att man tjänar bättre i USA så det är nog enklare att köpa en m5a i USA.

Jag tror inte felfrekvensen talar 100% sanning heller, varför skulle alla motorhaverier ha registrerats på den berörda hemsidan? Om man räknar att 1-2% av alla 22.000 gjorda m3or har problem så tycker jag nog det är lite för mycket.
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
De 760 som refereras till kommer från en säker källa, på webbsidas finns bara en bråkdel av dessa registrerade.

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
johann: Undrar vad det är för säker källa? Någon mycket högt uppsatt person inom BMW som känner till alla fel worldwide?

Men så länge som bmw tar ansvar för bilarna (förhoppningsvis även för ägare nr 2) så är det inga problem. Prouktions problem drabbar mer eller mindre alla bilar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.