|
|
|
|---|---|
Strukt |
När skall man ringa försäkringsbolaget och skaffa försäkring till bilen? Är det när papperna ligger i posten? Eller hur är det egentligen?... för jag vill inte åka på några "böter" pga av obetald försäkring. Detta är också mitt första bilköp, så det är lite förvirrande just nu. Hav tålamod med mig tack :) /Operator! Please give me the number to 911! |
|
Samma datum som du skriver på ägarbyet(annars får du brev från trafikförsäkringsföreningen,inte billigt) Henrik |
|
Strukt |
Shit... jag skrev på pappret igår... Då är det kört antar jag... :( Får ringa vid första möjlighet imorrn. |
|
Fråga försäkringsbolaget om du kan försäkra från igår... Straffavgiften är dyr:( |
|
| Går bra att lösa försäkring bakåt...med lite vilja.. | |
|
Jag försökte försäkra bakåt en gång men Länsförsäkringar sa blankt nej. Hur gör man för att försäkra bakåt? Den lägsta avgift som trafikförsäkringsföreningen tar ut är 200kr så du får nog en räkning på det, förutsatt att du försäkrar den i dag. /Anders |
|
| Man pratar snällt med dom har lyckats två ggr..man säger å.....det hade jag ingen annigom...har funkat.. | |
Deliq |
Att försäkra några dagar bakåt brukar inte vara några problem, veckoskala däremot kan vara lite kinkigare... M V H // Deliq ______________________________ Nu med bilder: Länk Länk *** Var glad så länge du lever - sen är det försent *** |
ant |
när jag köpte min bil så "bokade" jag en försäkring på fredagen och köpte bilen på lördagen. allt jag behövde göra var att ringa och säga på måndagen att bilköpet blev av. då var bilen försäkrad över helgen, hade jag inte köpt bilen hade jag bara ringt och sagt det till länsförsäkringar. ============================= Länk |
|
Hade en 520 för några år sedan, ringde och försäkrade den på inköpsdagen. 1 månad senare dimper det ner ett brev från trafikförs föreningen, sopm ville ha en massa stålars. Ringde lite mindre munter till försäkringsbolaget igen och undrade vad som hänt. Ingenting fanns registrerat på mig enligt dem, men de löste det åt mig, försäkrade tillbaka i tiden (mer än en månad) och jag slapp betala TFF. Funkade smidigt, men det var ju de som klantat sig, men det hade jag ju inte bevis på.... |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det brukar vara en övergångsperiod på ca 7 dagar som försäkringen gäller från föregående ägare vid privat köp så bilen blir inte automatiskt oförsäkrad så fort ägarbytet är inskickat.Men normalt är ju att man försäkrar bilen första vardagen efter bytet om det sker en helg. Vid köp hos auktoriserad bilhandlare så brukar dom anmäla till det försäkringsbolag du uppger. Då bilen oftast är avställd hos en handlare Det är den infon jag fått vid förfrågan. När jag tog ut skattekredit och försäkring på Mercuryn som jag köpte i Skåne-91 när försäkringspappren kom så hade jag kört en Opel Manta hem:) Opelns försäkring var dyrare:) Felregnr hade knappats in. MVH Hasso Länk |
rsarits |
7 dagar gäller inte en bil du säljer, i alla fall inte hos LF, däremot om man flyttar över sin försäkring från en bil till en annan som man själv äger, då är den första försäkrad i 7 dagar, du kan inte försäkra en bil du inte äger. (hos LF Uppsala) Micke |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.