|
|
|
|---|---|
|
Funderar på att ta bort kattarna på min 540 men funderar på givarna som sitter där får bilen frispel eller vad någon som testat | |
|
Ursäktar att jag frågar, men varför skall du ta bort dem ? Jag kan lova att motorn kommer att få tokspel om du kopplar ur lambdasonderna. Ev. så går den in i nått nödprg. men bra kommer den inte att gå. Bättre att köpa ett par racekattar(ca 3600:-/st och uppåt) och montera i stället för at skippa dem helt. Mvh.Patric |
|
|
PJ: Lambdasonderna sitter väl inte i katten? Visst måste det ge effektökning att plocka bort kattarna? Qvarnis |
|
| Nja. Lite olika från bil till bil, på Volvo 940 t.ex. sitter lambdasonden på katalysatorn. Men på min BMW 525i -90 sitter lambdasonden på grenröret, men lambdasonden styr ju bl.a. katalysatorn på ALLA bilar. | |
|
Lambdasonden "styr" inte någon katalysator,utan den styr insprutningen så att motorn förbränner rätt hela tiden... Mvh Janne. |
|
|
På min förra bil, 328ic -96, var det en markant skillnad i prestanda genom att ta bort katalysatorn. Lambdasonden sitter framför katten, så den har ingen betydelse. //Marin |
|
|
Nu blev jag lite förvånad.. På min 540 sitter det vad jag kan se bara en kat eller tittar jag på fel ställe? Har funderat på byte själv av dylikt men hur är det egentligen uppbyggt? Är det två(block) - ett rör - en kat - två rör - ljuddämpare -två rör -enljuddämaper och slutrör? Blir inte slug på det.. |
|
| Hade en Corsa GSI -95 för ett tag sedan .hade ferita och openair filter men med eller utan cat var ingen markant skillnad....luktade bara mer bil=avgaser | |
|
På min 740 sitter sonderna i framkant på kattarna. På tex. 750-E38 sitter en före samt en efter, dvs. tot. 4st. På min sitter är främre rör samt kat. ihop. Om det skiljer på 540 samt 740 vågar jag så här på rak arm inte svara på. Men jag skulle bli förvånad om det gör det. Att köra utan lamdasonder kommer ivf. inte att förbättra prestandan, tvärtom. Mvh.Patric |
|
|
Sitter lamdan framför kattarna så är det bara att ta bort!! Förmodligen om de sitter på oxå. Lambdans uppgift är att set till att motorn har ett blandningsförhållande om 14.7 delar luft och 1 del bränsle. Det är det optimala förhållande miljömässigt sett, men även ekonomiskt sett då restprodukten endast bestpår av vatten och koldioxid. Lite kemi inblandat där... Kattarnas uppgift är att förbränna allt som inte är förbrännt i motorn. Det sker genom att temperaturen i en driftsvarm Kat är ca 800 grader. Eftersom att oljebaserade produkter är helt biologiska kommer en total förbränning att ske i katten vid denna enorma temperatur vilket leder till att det enda som kommer ut ur avgasröret är vatten och koldioxid!! FOTOSYNTESEN!! Koldioxiden återanvänds sedan av växterna vid tillväxten. Vad man skall ha i åtanke här är att oljan som ligger i berget (det vi har i bilarna efter förädling) är en produkt som framkommit efter väldigt många år och under väldigt stora tryck!! Kallas på fackspråk för fossila bränslen!! blablabla Plocka du bort kattarna. MEN!! Stoppa tilbaka dem vid besiktning. |
|
tommy u |
Jag tog bort kattarna på min 535-90 men satt tillbaka dom eftersom jag inte märkte nån skillnad: är det föresten nån som vill köpa mina tomma kattar? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.