|
|
|
|---|---|
M3-Mackan |
Tjena! Tänkte byta olja i bakaxeln på min M3a -93. Undrar om det är besvärligt, vart sitter pluggen, svår att komma åt? Och vad för olja? Tacksam för svar -Mackan- |
| 75/90 olja kör in till BMW lika dyr där som på macken Sitter två insexpluggar tror de va 14mm nyckel den övre fungerar som en nivåplugg fyll till de rinner över. | |
|
Är det inte diffbroms på M3:an?. I så fall ska det vara olja anpassad för sådan. Jag kör helsyntetisk Castrol 75W/140 för lamelldiff. Dyr men bra. Man byter ju inte så ofta och det ryms inte så mycket. Du bör nog inte köra med någon enkel vanlig olja med tanke på vilken motor du har... Kolla med BMW som Henke skrev. Mvh Rasmus |
|
|
Köpte olja till M5an på mekonomen, finns en lista där det står vilken man ska ha. Tror också det var 75W140 eller nått sånt, det står iallafall på flaskan att den är för bilar med diffbroms. Och till min var det 10mm:s insexnycklar..... Du bör ju ha nån typ av oljespruta att trycka in oljan med, finns att köpa för en hundring (rymmer ca 5 dl). Mvh Patrik |
|
|
Var noga med rätt olja! Castrols tror jag heter SAF-XJ, Mobil har en som heter Gearlube VS-500. Men det kan dom svara på i butiken (om dom har rek.tabell). Mvh Anders S. |
|
|
Ja köpte min olja till diffen på BMW,den fanns INTE att få tag io hos mekonomen i vart fall...Åk till BMW o be o få köpa RÄTT olja till diffen,ja betalade 120kr/liter omm ja minns rätt... |
|
|
Den olja som diffbromsad bakaxel skall ha heter Castrol XJ 75W/140. Slår du i en 75W/90-olja kommer du troligen att få bakaxelvinande och i värsta fall haveri på diffbromsen med tiden. Mvh |
|
|
Bytte bakaxel olja i min alpina med diffbroms i sommras köpte oljan på bmw (castrol) och jag behövde då 2 st flaskor olja 120:-st båda gick ju inte i men typ 1 1/2. BMWCS # 4445 |
|
|
Oljan dom har på BMW finns att köpa på tex Mekonomen (exakt samma), skillnaden är att det är dyrare på BMW, rätt mycket dyrare , köper ingen olja där längre.... Mvh Patrik |
|
|
Bmw rekomenderar castrol olja iaf. Som speedlover sa dyr men bra... |
|
| Kan ju säga att idag kostar oljan 203kr/L på Bmw Linköping och 259kr/L på Mekonomen. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.