|
|
|
|---|---|
|
Har nyligen köpt en BMW 525TDS Touring -93 och har följande problem.. Det försvinner glykol!! har kollat oljan och den ser helt normal ut. färgen på glykolen är normalt klargrön.. men därimot så är det en aning oljigt i behållaren, inte nå mycke utan liksom typ smutsigt. fantasierna flödar nu fritt..skall behållaren vara kliniskt ren från olja eller är normalt med lite oljeaktig skit? hur ser det ut i era bilar? är dom kliniskt rena eller? bävar om toppen har gått åt h#¤%te jag kan inte se att det ryker ur avgasröret..är i det närmaste rykfritt finns det nå´t typiskt för denna modell..typ sprukna toppar ,eller nå´t annat ställe där det brukar läka? | |
| hmmm har du olja i behållaren så nog tyvärr topp packningen paj. | |
|
Hmmm..men behöver det nödvändigtvis vara det..jag menar det är väldigt lite olja vi pratar om..för det är väll normalt att det är lite skitigt i behållaren.. nu ger du mig hjärtinfarkt å magsår..jaha..då är juh frågan..hur troligt är det attt det (bara) är topp-packningen?.....men toppen antar jag kostar skjortan? nå´n som vet hur mycke en topp kostar? alla svordomar som går att uppfinna..#¤#¤"%/ |
|
| Kollade min Audi nyss och där var behållaren oljig o skitig.Du skall nog vänta med magsåren en stund, annars får ja de oxå! Enligt min mening är detta normalt med lite till åren komna bilar.Mitt tips är att rensa ur och byt Glykol och se vad som händer. | |
|
fy fan..nervöst värre..men nu fick du en stjärna i himlen..det kanske är typ kylarlocket eller nå´t..hade sett fram emot en hel helg med fett,blod(olja) och tårar.... |
|
Paap Reeder |
Hej "Dogge"! När Du kört henne genomvarm och stängt av motorn skall Du kolla om det finns tryck i kylsystemet vilket det då skall göra. "Stora slangen skall kännas uppsvälld". Har Du inte tryck är det sannolikt fel på locket till expansionskärlet. OBS detta lock har en viktig och noga "avbalanserad" roll med tryck och sug- krafter. Det går inte att dra dit ett dito från Biltema. Har Du inte tryck spiller hon ut glykol vid >2000 v/m via skavallerröret. Allt förutsätter att kylvattenpumpen är OK. Är glidtätningen risig i vattenpumpen spiller hon ut den vägen. Ovanstående gäller min bensinare men måste sannolikt även gälla en "oljebrännare". MVH /// Paap Reeder |
| Har haft ett flertal bilar med lite "oljehinna" och "skit" i expansionskärlet utan att det varit toppen som tackat för sig. Mitt tips är därför följande, ta ett par Losec, skruva sedan av locket till expansionskärlet medan motorn är igång, varva motorn med handen och håll koll på vattnet. Om det sprutar som en fontän kan du börja oroa dig på riktigt. Ta då ett par Losec till och hör med "proffsen" här på forumet, finns många här som vet betydligt mer än jag. | |
|
Hej Har du problem med att tempen stiger vid kökörning, om så är fallet kan du ha problem med cirkulationen i kylsystemet orsakad av luft/avgaser som kommer in där kylvätskan försvinner ut. Alltså ett läckage någonstans. En indikering på detta är att kupévärmen är dålig. Det behöver inte ryka speciellt om avgaserna om toppen är dålig. Har nyligen bytt toppackning efter lång tids felsökning på kylsystemet. mvh tobbe "Det är bakom ratten man förstår" |
|
|
---->Tobbepersson Vad det mycket jobb att byta topplockspackningen på din 525? Förresten har du nångång justerat ventilerna? Jag läre göra en ventiljustering... |
|
|
Hmm, det är inte så lätt att dra några slutsatser på en diesel bara för den inte har de problem som tobbepersson beskriver. Obelastad genererar en diesel mycket mindre värme än motsvarande bensinare, det är sällan man har problem med att bilen går för varm på tomgång, utan snarare är problemen vid högre fart eller släp på. Sedan kan väl någon vänlig skäl meddela hur man på dieseln gasar med handen... jag har inte upptäckt att det går alla fall... Ta någon medhjälpare som gasar lite medans du tittar i expansionskärlet om det bubblar, i så fall läcker toppackning eller ännu värre... Däremot tror jag inte bara lite skit i expansionskärlet betyder något. Dieselavgaserna är mycket sotigare än bensinarna, oljan mycket svartare (den blir oftast kolsvart bara för att transportera sig mellan påfyllningslocket och oljetråget). En avgas- eller oljeläcka till kylarvattnet borde ge mycket tydliga spår. Kolla extra noga efter externa läckage, lägg en bit kartong eller nått under bilen över natten och se om det uppstår någon blöt fläck. Prova även med att varva bilen lite på plats och se om du kan se någon läcka någonstans. Locket i expansionskärlet kan ju vara ett hett tips. ------------------ Always Diesel |
|
|
-Per_j82: Jag bytte inte själv, lämnade in på verkstad. Det är nog sällan bara att byta packningen... Höll på och letade fel LÄNGE (ca 10 mån), då tempen gick för högt då & då och kylvatten läckte ut ibland, bytte en hel del grejer som för stunden verkade hjälpa, luftade ur letade läckage och grejade som en galning. Felorsaken var packningen från början som gradvis blev sämre. Men man vill ju inte tro det värsta... mvh tobbe "Det är bakom ratten man förstår" |
|
|
Det är ju lätt att kolla!! Ta ett avgas test i expanstions kärlet!! Länk |
|
Paap Reeder |
Hej "Dogge"! Drivknuten är på väg norrut. Vid tillfälle: 150 + 90 för frakten (minus 10% rabatt så att inte magsåret går upp) till det pg som står på pktet. Har tänkt på Ditt case. Jag tror ändå att v-pumpen läcker. MVH /// Paap Reeder |
|
Okej..nu får jag definitivt inte magsår.:)..felet var som du sa..läckage i kylarlocket..men nu är det tätt..pustade ut ska du tro..puuhh du kan ju maila mig kontonummret så sätter jag in kosingen.. tusen tack..:) /Dogge |
|
|
på paketet.. justja..(förvirrad)..*s* |
|
|
Skönt att det löste sig för dig Dogge. Har man otur är det 7 resor värre mvh tobbe "Det är bakom ratten man förstår" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.