AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
813

Tanklocket fryser fast på E39

We
192
Wengen
528iA-98
Hej alla E39 ägare.
Jag har ett problem som jag märkt nu när det har börjat att nalkas vinter.
Märkte det när jag skulle tanka, fick inte upp det j**la tanklocket pga att det bildats is på insidan.
Tittade lite närmare på detta problem efter jag tvättat bilen. Till min fårvåning när jag öppnade tanklocket så var det liksom en liten ficka där det var fullt med vatten. Det jag undrar är om det är min bil det är fel på eller om det är fler som har samma problem.

/Wengen
MD
298
MDcruiser
545iA Touring -05
525iA Touring -02
Läst om det tidigare. Det finns tendens till vattensamling där även i min bil. Inte bra för framtida rostangrepp heller. Dräneringshål saknas, man måste torka där varje gång bilen tvättats.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Standard konstruktionsfel kallar jag det lilla fågelbadet där på E39:an..Otroligt att dem släppte iväg E39:an utan en ordinär dränering därifrån :(

M.a.o har alla(tidiga iaf)E39:or detta fel.

Mvh Janne.
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Det är väl ett arv från E34:orna skulle jag kunna tänka mig :-) Mitt tanklock har också frysit fast, fast det är själv låsmekanismen som frysit ihop. Ska värma upp och smörja med lite 5-56. E34:orna rostar som F** bakom tanklocket. Är det ditt lås som frysit fast också eller är det själva luckan? Vet inte om det är samma låsmekanismen på E34 och E39, men du kan ju prova smörja upp det lite.
We
192
Wengen
528iA-98
Jag beskrev problemet kanske lite dåligt.
Det är själva tankluckan som inte går att öppna helt pga att vatten samlas och fryser på insidan i själva tanklocksutrymmet.
Verkar som att BMW skippade vintertestet på denna modell. Konstigt att de inte har åtgärdat detta problem från modell 97-. Detta är nog det enda negativa jag har märkt hitills.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Finns en bassäng till under njurarna med där är det plast. Det gällar att se till att man torkar ur innanför luckan när man tvättar, samt ett tjock lager vax rekomenderas.

MVH
Hasso
Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.