AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
570

spindelled e-34

jocker18@home.se
Jag behöver byta dessa då besiktiningsmannen inte sett så slitna på år och dagar.. :(

var hittar jag billigast? vågar man köpa beg?
vad kostar det?

bytesguide?

WmB SoundZ
rsarits
Du måste byta hela bärarmen har jag för mig, att köpa begagnade går väl, men då är det risk att du får samma problem igen. Har för mig att nya bärarmar ligger på c:a 800:- st
jocker18@home.se
men tjena, varför hela bärarmen? det sitter väl bara med 2 genomgående bult, spindeln asså? lr är det bärarmen som gör det kanske? den jag menar. en lång pinne :)

ursäkta min dumhet :P

WmB SoundZ
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Nedre länkarm med spindelled till E34 525i -90 kostar runt 8-900 spänn, beroende på om du ska ha aluminium eller stål. På nyare E34:or sitter det stag i Aluminium. Jag fick också byta min länkarm/spindelled på vänster fram (stål.) Besiktningsmannen vart glad då han såg en splitterny länkarm med BMW-klistermärket på :-)
jocker18@home.se
men asså... är armen bärarmen?

är spindelleden den lilla bussningen som e glapp bara?

WmB SoundZ
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Jag vet inte om du kan bara byta bussningarna/kullagret i spindelleden, tror du måste byta hela leden. Jag funderade inte så mycket på det utan bytte hela leden istället, troligen lättare arbete.
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Ja den lilla bussningen glappar, bakom gummidamasken sitter ett lager som blir glappt. Det skakar som F** i framvagnen om denna är sliten=2:a på besiktningen + dålig väghållning. Det hela börjar med att gummidamasken torkar och släpper-->Skräp, Salt, Grus m.m. kommer in där och nöter sönder lagret.
Ja
760
JanF
530i-93
Vet inte exakt vad som finns att köpa till E34an men jag gillar inte när en liten bussning eller led för någon eller några tior slits ut och man får köpa en helt komplett del för 1000 kr.

Det verkar inte finnas något bilmärke som är sämre eller bättre här. Äldre bilar brukar man ju kunna byta led/bussing för 40 kr på. Nyare bilar gäller: byt allt och bli ruinerad, oavsett märke.
jo
56
jolle55
328 touring 1996
Mustang 1965
hadde du vibrationer i ratten eller i hela bilen?Jag har det problemet att vibrationerna kommer och går (skakar ej i ratten)och hittar inge fel.

JOLLE
Ja
760
JanF
530i-93
Har också upplevt samma sak. Det var obalans i två av däcken. Ibland samverkar den ibland motverkar den varandra. Försvann vid balansering. Vid långa flacka kurvor när däcken rullar olika fort kund amn känna hur det varierade upp och ned..
jocker18@home.se
tyvärr så har jag inte nån obalans alls i bilen..

den går som en klocka, både i väghållning och allt...

WmB SoundZ
Fr
14
Fritte
735iA-91
K100RS-90
Spindelleden är fast monterad i staget.Det blir till att köpa ett nytt stag, fundera inte på ett beg.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.