AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
291.431

Inte slår väl Volvo S60R en M3:a?

Sida 9 av 80
But here in Jonkoping we like OVERKILL... Eller?
Bra Svar Herr. Manuel =)

PS: Men hur kan det bli för mycket av det goda?
”.GT2-ok, race-belägg och R-däck tror jag det blir för mkt av de goda.”
Manuel sa inte du att dina däck gav upp och att du nu ska köpa R-däck?

Johann vad händer när Herr. Manuel har allt? Går bilen dåligare då eller?

PS2: Vad kör ni på Knutstorp? Jag vill bara veta...

Med vänlig hälsning Patrik
Det är nästan så jag håller med Audi TT här faktiskt.... det är ju svårt att få för mycket av det goda... men det kan ju bli väldigt kostsammt också.
"Men när mitt inköps pris var 450 kr dyrare för ett GT2 ok än ett GT3 / turbo ok så var ju valet ganska enkelt."

450:- för två kolvar till är inte fel...
Länk

PS: Ska man leka på en HÖG nivå så ska man titta här...
Va inte priset typ 5000 EUR paret?
Länk

MVH Patrik
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Suck!

Ett flertal GT2-ägare har haft problem med att skivorna spricker och pulvriseras och bytt till stålskivor istället dessutom så blir bromssträckan kortare med stålskivorna enligt tester i Sport Auto och tyska AMS.

Bigger is better är verkligen inte alls alltid sant när det gäller bromsar.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vill bara påpeka att bara för att ett bromsok har fler kolvar så innebär det inte att det fungerar bättre!

Mvh
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Audi TT,

Om man kör med GT2-ok, race-belägg och R-däck (eller slicks för den delen) så blir det mkt varmare än med gatbelägg och gatdäck, det kan vara mer än vad M3-skivorna pallar, fattar du nu?

Manuel kör med gatdäck (och säkerligen gatbelägg) då blir det aldrig samma belastning på bromsarna är det så svårt att förstå?

För mig funkade det utmärkt med standardbromsar inkl. belägg och standardvätska så länge jag körde med gatdäck. Och då snackar vi ändå om en tyngre bil med mer pulver (tror jag).

"Om man kör med GT2-ok, race-belägg och R-däck (eller slicks för den delen) så blir det mkt varmare än med gatbelägg och gatdäck, det kan vara mer än vad M3-skivorna pallar, fattar du nu?"

Jag har fattat hela tiden men du lyssnar ju inte...
Johans (RATTRACING) skivor gick åt skogen första gången han körde med dom...
Det jag sa va att ”GT2 bromsarna är grymmmma, snygga, stora, 6 kolvs, väldigt bra och kanske onödiga på en M3 E46:a men om du hade fått dom gratis samt monterade hade du då tackat nej?”

Måste allt vara det bästa? Det måste väl finnas någon anledning till att man har 6 kolvs ok eller? Titta på RS6:an dom har 8 kolvs... Varför?

"Manuel kör med gatdäck (och säkerligen gatbelägg) då blir det aldrig samma belastning på bromsarna är det så svårt att förstå?"

Gula Pagi eller vad dom nu heter fast det är original till oken....

"För mig funkade det utmärkt med standardbromsar inkl. belägg och standardvätska så länge jag körde med gatdäck. Och då snackar vi ändå om en tyngre bil med mer pulver (tror jag)."

Det kan jag tänka mig. M3:an är ju helt klart grym original. (Jag gillar den också men det verkar ingen förstå) Tänk om alla här inne hade haft samma åsikt vad tråkigt det hade varit då eller?

Min TT funkar också bra men jag har ett par nya S60R bromsar på hyllan så vi får se =(. Den ska ju faktiskt säljas till våren för bilen är tråkig, låter som en diesel samt att RX-8:an snart kommer =)...

MVH Patrik
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Hade jag fått GT2-oken monterade gratis hade jag nog tackat ja men det har ju inte varit det som diskuterats.

Gula Pagid är inte original till GT2 eller till GT2-oken. Var det RS19 eller RS9? Hursomhelst så om man har Gula Pagid och gatdäck så blir det inte varmare än med originalbeläggen, snarare tvärtom och om man kör med originalbelägg och R-däck så blir beläggen överhettade långt innan skivorna tar stryk.

GT2-oken är klart överlägsna de 8-kolvsok som sitter på RS6, eller rättare sagt kombination bromsbelägg och ok. Att RS6 trots det har 8-kolvsok är enbart för att det säljer eftersom de flesta verkar tro att fler ok automatiskt är bättre.

Fast nu är vi nog så långt bort fråm S60R vs M3 man kan komma. :)
Li
107
Lillen
BMW Z3 M coupe
BMW Z3 2,8 coupe
Har varit ute och vägt M Coupé original ok samt GT2 oken utan belägg. GT = 3,6kg, M Cóupé 5,5kg.

Totalt 3,8kg mindre på framaxeln. Tveksamt om beläggen väger 3,8kg mer än originalbeläggen.
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Kan med säkerhet säga att oken till E46 M3 inte väger så där mycket.

Hade du oken liggande löst i garaget?
Li
107
Lillen
BMW Z3 M coupe
BMW Z3 2,8 coupe
Ja vill du köpa eller? :)

Har även GT2 4-kolvs (bak) liggandes om du är intresserad av att veta vad dessa väger?

jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Vad har du på bilen då?

Väg bakoken också, tack! :)
Li
107
Lillen
BMW Z3 M coupe
BMW Z3 2,8 coupe
Inget för tillfället, det är ju vinter = bilen i molekyler :)

Jag är mitt uppe i trimmning av M Coupén och där ingår utöver GT2 bromsar med 360mm skivor fram och 330 bak.

Bak oken vägde 2,476gr :)
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Lillen,

Var det din bil som var med i Bilsport?
Li
107
Lillen
BMW Z3 M coupe
BMW Z3 2,8 coupe
Nej, men jag har en grön med silver ränder.
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Jaha?
Måste bara säga att jag tycker ni alla beter er som småbarn typ "min pappa är bättre än din pappa" skärp er nu.

Mvh /Carl
(ps, blanda inte in mig i det här nu) :-)
Ma
142
Maveric
320i E46 -01
Volvo kuttarna har ju noll koll på BMW i alla fall. M3 eller S60R, då vinner nog M3.
Följ länken
Länk

Nisse
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Kul att kolla andra(s) forum ibland...

/Kristian BMWCS #5062

------------------------------
Länk 1600/2-renovering...
Lillen: Är det bankörning för hela slanten nästa år då eller???
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.