|
Sida 80 av 80
|
|
|---|---|
|
Eftersom Lars bidrog med sina pros & cons så kan jag väl göra det samma. Mina kriterier när jag valde bil: Säker, ekonomisk, snabb, praktisk, läder & xenon. Valet stod mellan Audi A4 Avant 1,8T, BMW 330iT och Volvo V40 T4. Audin föll på prestanda, även om den går att trimma så blir det alltför kostsamt. BMW'n föll på kostnad och prestanda. Så valet föll på en V40, ruinerar mig inte i driftskostnad, framför allt inte på försäkringen, den är säkrast av dom 3 enligt Folksams statistik, den är numera hyffsat snabb (0-150 på 11s), den är praktisk då jag ibland har barnvagn i skuffen. Så för mig var T4'an den bästa kompromissen av dessa 3. Vissa gillar att åka brett med bakhjulssladd mera än att åka fort rakt fram, då kanske man väljer 330 istället. Detta är inget som jag ser som något större problem! Vem som började jämföra M3-E46 med mitt bilval vet jag inte, men det känns inte riktigt som samma typ av bil. Jag skrev några acc-tider gällande min bil, det kanske var det som rörde upp lite känslor hos vissa? Att jämföra en biltyp som M3 med en V40 är väl lika märkligt som att jämföra en M3 med en Porsche 911 GT3, det är ju 2 helt olika biltyper, 2 helt olika prisklasser. Jag skulle vilken dag i veckan som hellst välja att köra en 911 istället för en V40 om min familjesituation skulle vara annorlunda, en M3 också kanske. Att jag nu har trimmat min T4 lite så den kanske har liknande acc-resurser som en M3 så är väl detta inget att hetsa upp sig för. Med tanke på inläggens nivå så undrar man om man stör någons nattsömn med dessa påståenden. Nästa gång jag byter bil så står valet mellan en Audi A4 2,0TQ eller 130i. Visa lite prov på mognad så kanske det blir en 130. På nordic audis forum är dom ju riktigt trevliga annars. |
|
Lars Jakobsson |
Tomas>> Missade dina acc tider, lust att ta dom igen? |
|
Jimmy. Det spelar ingen roll hur många Toyota eller BMW det rullar där. Undersökningen visar hur många procent av alla Toyotor respektive BMWs som stannar på Autobahn, inte hur många. Flåklypa |
|
|
Flåklypa: Ja men det baseras förmodligen på antalet sålda/existerande bilar, inte antalet passerande bilar på autobahn eller antalet lagda mil på autobahn per märke (vilket hade varit det mest rättvisande men skulle vara extremt svårt att mäta). Japanska bilar går färre och kortare sträckor där och kommer därför inte haverera lika ofta på autobahn. Alltså (exempelsiffror) 1000 sålda Toyotor, Adac har hjälpt 2 st på autobahn = 2 promille havererar på autobahn. 1000 sålda Audis, Adac har hjälpt 10 st på autobahn = 1 procent havererar på autobahn. Dock är det ju så att de 1000 sålda Toyotorna sannolikt har gått betydligt färre mil på autobahn än de 1000 sålda Audisarna gjort. Om man vet att man ska dundra mycket på autobahn så köper man ju oftare en Audi än en Toyota beroende på komfort m.m., om man istället behöver en praktisk småstadsbil köper man oftare japanskt. Därav är fördelningen mellan tyska och japanska bilar i storstaden jämfört med på autobahn inte helt jämn. |
|
|
Jag kör M3 och kan erkänna att det finns många volvo/saab mfl som får min M3 att framstå som en snigel på motorvägen! Jag har inte valt M3 för att köra ifrån alla Volvo eller andra märken heller och jag är väl medveten om att det finns hur många som helst som har snabbare bil än mig! jag föll för M3 för att den har körglädje utöver det vanliga i prisklassen. man för inte många bilar med 300+ hk orginal för runt 100 000 idag. Och inte med den väghållningen heller. Nu gav jag visserligen bra mkt mer än 100 för min men ändå. Allt som allt har jag lagt en bit över 300 strecket nu och framstår säkert som en idiot i mångas ögon.. "varför köper du inte en E46 m3 istället" Jo för att E36 är billigare och och för resterande pengar kan jag köpa hjul/trim/styling mm istället.. ///M-Power När du älskar att köra |
|
|
Hej... vet ej vad jag ska skriva riktigt men jag kör en e30 320 från -89 o en bmw 2500 från -69 och d körglädje och själva känsla i en rak 6:a me bakhjulsdrift som jag älskar me bmw (gillar mest 6:or) .... polare har en s40 t4 stylad o trimmad o skit men jag skulle inte byta min gamla 320 mot den faktiskt... gillar inte kvalite lr framhjulsdriften i dom bilarna ... alla får köra vad dom vill tycker jag, men volvo går inte gämföra me bmw!!! varken i storleksklassen (3 serie lr 1 serie om man jämför s/v 40) lr själva kvalite även om volvo har faktist bättre elektronik (bmw e bäst på mekanik inte elektronik) annan polare har s60 (försök till ungdomsbil enligt volvo) men d gubbbil ändå... s40 va lite mer ungdomlig men kvalite visste dom inte vad d e när den byggdes ;) nä volvo e volvo.... .. u can run, u can hide, but u only die tired.... |
|
| tror precis som Crisse, vet man att det blir mycket hårdkörning på autobahn så väljer man nog inte en Nissan eller nån annan liten konservburk.. | |
| har inte läst genom hela tråden men om det fortfarande handlar om S60R så har jag kört ifrån min polares med min 350Z och min M3a drar min 350Z med några längder så den är INTE snabbare än nån M3a , men angående V40/S40 så kan de mycket väll vara snabbare än en M3a om de är trimmade och allt det där med väghållning osv är nog upp till föraren , inte alla som kan dra sin M3a till gränsen vilket kan leda till att en V40 med litte trim kan åka ifrån en M3a om föraren i V40 kan sin sak så att säga. | |
|
Märkligt att så många har problem med att japanarna dominerar i driftsäkerhet....dom gör det faktiskt i utklassningsstil också. Även den mest märkesblinda måste väl fatta att BMW inte kan vara bäst på allt? Det finns vissa saker BMW är dåliga på också.....tro det eller ej. Flåklypa |
|
|
Ja vad gäller driftsäkerhet dominerar väl knappast BMW utan just japaner! ///M-Power När du älskar att köra |
|
Lars Jakobsson |
Toyota har väl varit i topp i dom flesta statistiker länge nu.. Men en sak behandlar dom inte, precis som folksam. Tex. Min erfarenhet av Autobahn är att dom tyska märkena dominerar vänsterfilen. DVS precis som här i Sverige så håller dom oftast en högre hastighet. Kanske inte så konstigt att E46 ses som farligare när dom troligtvis har en högre hastighet vid krock än tex en V40 som oftast framförs av en liten familj. För varken Folksams statistik eller den från Autobahn bygger väl på hastighet? |
|
Folksams statistik visar inte vilka bilar & förare som lyckas undvika olyckor utan bara de som inte klarar av att vara kvar på vägen.. Z MMM Coupe |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.