|
Sida 8 av 80
|
|
|---|---|
|
acey: var du ironisk när du sa "Inte bara en snygg bil utan även stort kunnande :)"??? Bamsefar: Det känns som du satte spiken i kistan... |
|
|
Ja Ja Ja ta det lugnt nu... GT2 Oken väger mindre och passar på original skivorna hur kan då vikten bli högre? Allt kan vara svårt om man inte vet vad man gör eller hur men MH-GTR vet hur man gör... En TT är biligare än en M3:a hur kan man då jämföra dom båda bilarna? Jag hade också velat ha en M3 E46 men priset är lite väl högt och det ser inte ut som om det kommer att sluta gå ner... MVH Patrik |
|
| Audi TT: Alla bilar går ner... det är bara att vänta... dom kostar runt 400K-430K i Tyskland nu... som sagt...d et är bara att vänta. | |
|
Ja du har helt rätt men alla bilar går inte ner lika mycket som M3:an... eller för den delen M5:an=(... MVH Patrik |
|
| Nä, men man kan ju börja fundera på att köpa M3 när den har gått ner lite till i alla fall... | |
|
Betänk att en E36 M3 som har fem år på nacken kostar ca 160-200' beroende på skic, mil etc. Det skulle innebära att E46 M3 ligger på ungefär samma nivå om ca tre år. Den som väntar på nåt gott... Detta behöver i och för sig inte stämma. Om man ser till antalet E36 M3 som tillverkats och sålts så är det inte så konstigt att de sjunkit så mycket. Under 90-talet stegrade ekonomin och folk hade i större utsträckning råd med dyrare bilar. Nu har ekonomin stagnerat så det är inte säkert att det finns en lika stor marknad för E46 M3 som det fanns för E36 M3. Detta skulle kunna leda till färre producerade bilar och därmed också ett bättre andrahandsvärde. Framtiden får utvisa! Det skulle vara intressant att veta i vilken takt E46 M3 tillverkas i jämförelse med E36:an. Jens |
|
| Jag personligen har en liten gräns på 300k... men jag väntar så gärna så... den som väntar på något gott... | |
|
Audi TT, Har du verklige vägt GT2-oken med adapter, brosbelägg och vätska i dem och jämfört detta med originaloken från E46 M3 på samma sätt? Att sätta på dessa ok med originalskivorna resulterar förr eller senare i spruckna eller slagna skivor för oken pallar mkt mer värme och kan därför köras hårdare, så hårt att bromskivornas värmekapacitet för länge sedan passerats. Men de är klart om man bara har dem för syns skull så är ju inte det ngt problem... |
|
|
Johann SVAR: Ja efter som jag höll i ett GT2 Ok med adapter och ett M coupe ok utan olja i. Jag vet inte om E46 har aluminium OK men jag kan inte tänka mig och dom är lättare. Efter som en GT2 är gjord för lite mer hård körning en vad en M3 E46:a är och det måste ni hålla med om... Eller? MVH Patrik |
|
|
En tanke... Om GT2:an är gjord för hårdare körning borde oken vara större (=tyngre så länge materialet är det samma). Tror inte att Porsches ingenjörer kan trolla bättre med knäna än vad BMW´s kan! /Kristian BMWCS #5062 ------------------------------ Länk 1600/2-renovering... |
|
|
Kostnadsfråga också kanske? En viss skillnad i materialval borde det ju vara då du får ungefär två M3:or till priset av en GT2:a. Inte ens en GT2:a är HELT kompromisslös... Mvh Anders S. |
|
| Är det inte 6 kolvs ok på en GT2??? | |
| Jo 6-kolvsok. | |
| Hur många kolvar sitter det på M3:an??? | |
| 1 | |
|
Jaså bara 1 fram =/. Vad är dom gjord i för material? MVH Patrik |
|
|
"Inte ens en GT2:a är HELT kompromisslös..." Nej men bra nära... MVH Patrik |
|
|
Som Johann & "bamsefar" skriver så är ett GT2 ok ganska mycket overkill. Jag hade själv tänkt & köpa GT3/turbo oket (det är samma ok) ihop med BMW M3 E46 skivor. Men när mitt inköps pris var 450 kr dyrare för ett GT2 ok än ett GT3 / turbo ok så var ju valet ganska enkelt. ”Då finns det även utrymme för lite större skivor i framtiden” Vikt skillnaden på ett GT2 ok som ett aluminium ok och M Coupe oket som är ett stål ok var ganska marginell. Fäst punkterna på spindlarna frästes bort och nya ämnen frästes och svetsades av en licensierad svetsare, vilket gjorde att vikten på spindeln inte ändrades. Sen har GT2 oket keramiska kolvar och keramik är som bekant en väldigt dålig värmeledare till skillnad från stål (M coupe) och aluminium (GT3 / Turbo) kolvarna. Än så länge har E46 M3:ans skivor fungerat utmärkt ihop med GT2 oket och detta efter ett antal "våldtagningar" även på bana. Jag har aldrig upplevt en sådan frän känsla som när jag ställde mig på hejdaren efter Anderstorps rakan =), tillskillnad mot original M Coupe som känns som rena familjebils bromsarna mot dessa som sitter på nu. E46 M3:ans bromsar har fått mycket beröm speciellt i tysk media (De beskrivs precis som Johann beskiver M3 E46:ans bromsar.) till skillnad från E36:ans, men framtiden får visa vad skivorna kommer & tåla. Nu är mina uppgifter baserade på M Coupe oket, M3:an (E46) vet jag tyvärr inget om. /Manuel |
|
|
Patrik, Bara nära..... :)) Mvh Anders S. |
|
|
MH_GTR, Även om oken inte tyngre så är beläggen till GT2-oken betydligt tyngre på gott och ont. Att kolvarna är av keramik gör att värmen från skivorna inte överförs lika "bra" som med metallkolvar vilket är bra för ok och vätska men sämre för belägg och skivor. Min erfarenhet av skivorna är att de tål mkt värme men med GT2-ok, race-belägg och R-däck tror jag det blir för mkt av de goda. Vad kör du med för belägg och däck? Att känslan i GT2-oken är mkt bättre är det ingen snack men biter de verkligen bättre och isf, beror det inte på bättre belägg? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.