AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
291.471

Inte slår väl Volvo S60R en M3:a?

Sida 78 av 80
To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
SotaM>>
Jag har åkt jämnsides med en S4 (344hk) från 0-200 med en T4. Jag var ensam och dom var 2. Men jag tror han fick en dålig start för vi låg jämnsides ganska så exakt från noll upp till 200.
T4an var hyffsat preppad skulle jag kunna tänka mig? lr..??

/// Bimmarkomanen
Avviker man tillräckligt mycket från rubriken så kan en tråd leva hur länge som helst :)
Numera handlar den om S60r vs e90 330, e46 M3 vs 335 coupé och Audi S4 vs trimmad Volvo x40 T4.
Återstår att se om vilka modeller som tråden avhandlar om ett år, d.v.s. om tråden lever då?

Mvh,
/Wille
To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Bimmer 330>> T4'an var original, laddade 1,1bar. En chippad T4 laddar bortåt 1,4bar.

WillwW>>
Audi S4 vs original T4, inte trimmad!
To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Edit: Om S4 var original eller inte förtäljer inte historien, ej heller hur mannen bakom ratten var som förare heller för den delen. Läser ni HELA inläggen som skrivs?? Jag bara undrar eftersom jag skrev "Men jag tror han fick en dålig start...."
jimmy/bmw
Men det räcker inte bara med en dålig star för s4:an för att t4:an ska hänga på
Diva
Har en T4 den ä chippad ja
I orginal är T4:n snabb men inte så snabb.
Antar att S4 inte gasade för fullt eller så var han urusel på att gasa.

Va
35
Vasse_T
BMW E39 528 -98
BMW E30 318 -88
MBW E3 2500 -69
hej...
vill inte lägga mej i men d anns lite filmer men m3 cab mot s60R o d gick lite som d gick fö m3:an men e inte m5 lite mer i klass me s60R storleksmässigt då... undrar bara ... hur skulle d sluta tror ni

.. u can run, u can hide, but u only die tired....
Va
35
Vasse_T
BMW E39 528 -98
BMW E30 318 -88
MBW E3 2500 -69
hej...
vill inte lägga mej i men d anns lite filmer men m3 cab mot s60R o d gick lite som d gick fö m3:an men e inte m5 lite mer i klass me s60R storleksmässigt då... undrar bara ... hur skulle d sluta tror ni

.. u can run, u can hide, but u only die tired....
Tomas:

Det är roligt om du tror på vad du skriver själv. Man behöver ju inte köpa nån sportbil för flera 100k eftersom en T4 för 90k åker ju ifrån allt typ? Och det är tom orginal!

Vasse_T: Den S60 var ingen R och den var trimmad, det är "Flåklypa" som äger den, eller ägde.

Mvh Per
To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
P3R>>
Du har fattat galoppen!
tr
121
treje
330iT 01:a
Måste ha en t4.helvete...den verkar ju dra allt.som sagt,varför köpa bilar med 500hk,t4:an drar dom tydligen endå....

kärlek går att få för pengar....
Stämmer, det var min förra S60 T5. Jag tog faktiskt en M5 e39 med den vid upprepade tillfällen men jag tror att föraren inte var helt 100 bakom spakarna. Den borde i bästa fall gå jämnt emot en M5 e39.
Bilen lever numera ett lugnt liv hos en 52 årig herre.....hur konstigt det än låter.

Flåklypa
Arnold Braunschweiger
Jag har haft två S40T4'r. En orginal Fas 1 -98 (kass kvalité) och en Fas 2 -03'a. Att jämföra Fas 1 och Fas 2 är som natt och dag.
Fas 2'an går hyfsat bra tycker jag, nackdelen är att det blir lite "torque steering" på låga växlar så man får brottas lite med ratten.
Sist jag tog tiden så har jag för mig att det tog ca 6,5 sek mellan 100 - 160 km/h.
Körde race mot en tyskregistrerad sprillans ny 325'a i höstas på väg ut mot Volvo Torslanda där det är raka och fina vägar och jag drog visserligen ifrån i vissa intervaller, men det var inte mycket.
Tycker personligen att T4'an har sin finest hour på treans växel.
S60R hade jag bakom mig en gång på ett race och den slickade mig i röven på fyran och femman sen gjorde jag tummen upp och han garvade och körde om när min mätarhastighet var 240 blås :D.

Klipper ut mig själv från en annan tråd:
Nu när jag körde hem från jobbet så blev jag lite fundersam över om jag inte skrev fel i mitt förra inlägg ang. tiden från 100-160 km/h, så jag drog fram mobilen (den säkraste tidtagaren någonsin;) och provade.
Halvfull tank (ca 30kg) och min vikt (95 kg).
Tiden 100-160 blev 7,2 sekunder.
Sen testade jag 0-160 med, det blev 14 sekunder blankt.
Går säkert att putsa till vid torrt väglag och sommardäck + tillförlitlig tidtagning.

Vålvå-traktor S40 T4 Trophy Edition 2003 med "sportluftfilter" och "sportavgassystem" som trådskaparen efterfrågade.
Däck: Kuhmo I'zen 205/50 R16
Väglag: Runt -1 grad. Lite blött.

Jag var lite osäker på hur man skulle göra; jag har för mig att i en tidigare tråd här på forumet så skrev folk att de började gasa från 90 km/h och började ta tiden när nålen passerade 100-strecket. Tänkte att jag skulle göra likadant. Jag tror att det går att slipa ner tiden lite om det är torrt väglag och sommardäck på.
Bilen började spinna vid 120-130 lite grann.

Andra försöket på eftermiddagen...då trampade jag inte gasen i botten förrän nålen var på 100-strecket. Treans växel, växlade till fyran vid ca 148 km/h

Tredje filmen är 0-180 km/h ungefär. Här märken man av "torque-steering" på de låga växlarna samt att det är lite för mycket vrid när det börjar att ladda. :(

Filmerna var borttagna men jag kan ju lägga upp dem igen.

To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Arnold>>
Din T4 måste gått hyfsat bra för att ha varit original!
Min fas2'a har runt 270hk. Har bytt turbo, avgas och lite lull-lull. 0-150 kör jag på 11s, detta mätt i ett program som loggar varvtal-tid och sedan räknar ut hastighet med tanke på utväxling-hjulstorlek. En M3-321hk vet jag inte vad den gör 0-150 på men jag har en siffra på 12,5s till 160, så jag kan tänka mig att dom går likvärdigt rakt fram. Från stillastående så har jag självklart lite problem, men från 50 och uppåt så pinnar den på ganska bra. Bästa 80-140-tid ligger på 4,8s. En M3-343hk ligger som jämförelse på 5,1s, M5-400hk ligger på 5,4s. Trimdelarna har kostat mig gissningsvis runt 20.000:-, mappningen har jag gjort själv med laptop.
Så visst behöver man inte hosta upp en halv mille för att åka fort rakt fram, vad som sedan händer när man ska svänga och bromsa är en helt annan historia;-)
Arnold Braunschweiger
Tomas>>
Ja, det behöver inte kosta skjortan att åka rakt fram, hähä :D
Men hur ofta är Svensson ute och kör järnet när det svänger för att hänga av en annan bil? Jag har aldrig råkat ut för det och ändå kör jag 4000 hårda mil om året. "Alla" kör bara fort rakt fram och i svaaaaga kurvor.
När jag hade kvar Volvon så funderade jag på att byta turbo men kom fram till att det var onödigt. Det sitter ett KKK-aggregat i -03'orna. Dvs samma aggregat som i S60/V70R.
Det sitter inte KKK-24 i någon S/V40 T4!

Flåklypa
Arnold Braunschweiger
Uttryckte mig lite dåligt där märker jag.
Jag har för mig att de sista T4'orna ('03) hade KKK-XX-aggregat istället för Garrett och Mitsubishi TD04H14.
Jag menade alltså inte att det sitter ett KKK K24 aggregat i S40 för det sitter i S60/V70R som närmast kan jämföras med Mitsu TD04HL 19T-7.
Arnold Braunschweiger
KKK04 ska det vara. Annars så är min bil en prototyp. :D
Lars Jakobsson
Angående det där med kurvor, det är väldigt intressant att se hur mkt speciellt era super saabar o volvos tappar i kurvor. Antar att dom gjort som så många andra..lägger allt på mer pulver och inte så mkt på väghållning.

Och ja, jag kör hellre fort i kurvor än rakt fram.. Det är väl endå det som är grejen? Hur upphetsande är det att bara köra rakt fram? :s

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.