|
Sida 76 av 80
|
|
|---|---|
|
Det ær væl trevligt med ylande goa BMW-motorer såklart. Men det ær inte så lite gøtt med en trevlig trubomaskin heller, som mosar på rætt friskt oavsett vartal næstan. Ta en M5 E60 och ge jærnet på fyran från 80-180, vilken tid blir det? Min egen diskreta billiga tubobil med endast chippad 4-cyl motor klarar det på 10,41 s. Ganska få bilar man træffar på ute i trafiken kommer i nærheten av de tiderna oavsett om de kør på fyran eller væxlar bæst de vill. Dr Tinnitus |
|
jimmy/bmw |
Vad klar den av 100-200 på da ? Är en sierra va? |
|
100-200 = sisådær 12 s førra sommaren, ska bli klart bættre i sommar om jag får som jag vill. Men jag tror inte jag kommer att smiska E60 M5 på det intervallet, inte denna sommar i alla fall men kanske næsta. Ska inte gøra några større førændringar i år mer æn nytt avgassystem lite større spridare och ommappning før detta. Kanske ger en 20-40 Hk till før en billig peng, och max vridmoment bør væl då bli ca 500-550 Nm mot dagens ca 460 Nm. Skjuter på duktigt på de flesta varvtal oavsett væxel. 0-100 gick på 4,9 s førra sommaren i førsta førsøket med de nya ganska smala dæcken(215X15) och 2500-3000 rpm i startvarv, inte 4wd. Bør væl kunna bli under 4,5 i år med lite mer træning hoppas jag. Vi får se hur det går. Dr Tinnitus |
|
jimmy/bmw |
Dr Tinnitus Hur många hk har du nu da och vad väger bilen ? Verkar skjuta på rätt bra :) |
|
Inga fel på turbo skjut när det skall accelereras. Har haft saab turbo förr. Gillar personligen inte gummisnodds känslan när det skall svängas så det tog bort många alternativ till bil :( jaja skit i det:) 12s är inte illa! Provade med min häromdagen och det klarades med nöd och näppe av under 15s. |
|
|
Førra sæsongen ca 280 Hk en stekhet sommardag, eller ca 315 Hk en frisk høstdag med några minus i luften. Den rætt stora variationen beror just på att motorn bara ær chippad och allt øvrigt strikt original. Det betyder att IC'n ær væl klen før de laddtrycken en varm sommardag och att spridarna begrænsar effekten då de ær lite før små de med under vissa førhållanden. Detta ær ju tænkt att fixas til denna sommar, alla delar finns det ær bara tiden som ska hittas.... Bilen vægde 1210 Kg vid regbesiktningen, med domkraft fullstort reservhjul varningstriangel och full tank (60 liter) men utan førare. Dr Tinnitus |
|
| Såg att man kunde köpa en Tysk bil alá Caroll Shelby AC Cobra-kopia med en motor på 1100hk. Bilen vägde väl också runt 1100 pannor. Prestanda var typ 4,9s 0-200 och 10s 0-300. | |
jimmy/bmw |
Vad jag avsåg med att "det är av mindre betydelse" om en bil driver fram eller bak idag vid acceleration så menar jag bilar med effekt inom rimliga gränser. Jag visade ju själv ett ganska typiskt exempel på detta där 2 likadana bilar i princip har samma 0-100-tid då den ena har 420hk och den andra 280hk. Så man kan väl säga att utan annat "hjälpmedel" än en diffbroms så ligger max utnyttjbar effekt för just en x40 på 300 hk. Men då gäller detta 0-100. En bil som kan accelerera till 250 eller 300 ska väl kunna få använda detta register också och få credit för det. Det är en kille här på forumet "m3johan" som har åkt 12.300 178 på 400m med sin z3m coupe och ska förska köra en 11 iår Försök ta de med en x40 på ca 320hk |
|
jimmy/bmw: M3johan har en roadster =) Z MMM Coupe |
|
|
Med 178 blås i slutfart är den antingen lättad eller trimmad. Flåklypa |
|
jimmy/bmw |
han hade tagit bort kattarna och sportluftfilter |
|
Jimmy>> 320hk är en lite dum siffra för en X40. Detta för att man med en större turbo når ganska exakt 300hk innan vevstakarna sätter stopp för mer effekt. Och när dessa ändå byts så brukar man plocka dit ett snäpp större turbo ändå och då landar man på ungefär 400 hk. Det finns ett par sådana bilar i X40-klubben. En har åkt på 12,14s@197km/h. En annan kille med liknande setup åker på 11,71s@199km/h. Besvarar detta din fråga? |
|
jimmy/bmw |
ne inte direkt och sen har båda dom där bilarna 435hk |
|
Köpte 2 böcker idag som behandlar mina 2 favoritmärken. "Historien om BMW" och "Historien om Porsche". Båda är i A3-format på 192 sidor med MÅNGA färgbilder. Så nu är helgen räddad!!! |
|
|
Det har varit rolig läsning i denna tråden. Vad jag själv tycker är: En sportbil ska ha bakhjulsdrift men framhjulsdrift kan va ett förnuftigare val. BMW är dyrare bil med mer känsla av lyx och kvalitet än volvo. Men Volvo är ju ändå billigare och ibland känns som de har bättre riktig kvalitet. Jag har sett pinsamt rostiga 5 serien bilar som bara va något år gamla. I familjen så har vi en Z3 som gått 7000mil och den känns som den är byggd med kvalitet men samtidigt känns det lite som man får ta det lugnt med grejerna. Sen har vi en gammal 940turbo som gått chipad sen 7000mil till nu 31000mil och den känns som ny när man sätter sig i den. Ingen rost, inredning som ny och motorn går jämt och växellådan är flera gånger bättre än t.ex vår Saab 95 Aero från 2002 där lådan är ett skämt. Så för min del får jag en känsla av att BMW har mer kvalitetskänsla när jag sitter i en BMW än t.ex Saab och volvo. Även om detta minskat på de senare modellerna sen bilarna fått mindre plast känsla än t.ex gamla S40. Men sen så tycker jag det är underbart att se värsta tuffa killen med sin 325 med Lexus baklampor få stryk av min gamla plastskit volvo 480 vid rödljusen :) . Till sist en länk till en framhjulsdriven bil med riktigt grepp :) Länk |
|
|
Appropå rost. Såg en MB CLK härom dagen. Såg jättefin ut på håll, nytvättad med 18 tummare, ljus läderinredning, årsmodell 00-01 ungefär. Stegade närmare, och tittade ned, tänkte för mig själv "det är inte sant". Längst ned på förardörren var det 10x1 cm med ROST. Vred huvudet och tittade på framskärmen, ROST. Vred huvudet och tittade på bakskärmen, ROST. Gick runt till andra sidan och kikade, rost på precis samma ställen. Plötsligt känns min Volvo från 2001 som en riktig pärla i jämförelse då jag inte hittat någon rost på karossen. MB känns inte som en statusbil i mina ögon längre... |
|
|
Det kanske är dumt att väcka denna gigantiska tråden igen men jag snubblade över två filmer mellan s60r och M3 Cab som jag inte sett här på forumet tidigare och som jag tänkte dela med mig. Länk Länk Snarlik effekt mellan bilarna så utgången är kanske inte så förvånande (även om M3an borde ha några fler hk och lägre drivlineförluster pga volvons awd). Hade varit intressant att se hur utgången hade blivit mot en Coupe med lägre vikt. T4 -99 |
|
|
Dom där bilarna gick neck to neck....precis som min gjorde. Alltså är en S60 T5 och en S60R lika snabba med mindre trim.....vikten och transmissionsförlusterna verkar ta ut effektövertaget. Flåklypa |
|
|
Kan säga att jag blev omkörd av en orginal C70T5 och jag hängde på med min gamla E30 325 170hk som ingeting. Han körde inte ifrån mig! Men jag säger som de flesta, en BMW är en BMW och VOLVO är en VOLVO. Men jag skulle hellre äga en ny BMW än en ny VOLVO. "Letar efter en trimmad E28" Den där gubben kan ja tyvärr inte hålla med om eftersom vi inom familjen själv har en volvo v70n t5 vilket gör saken bara tydligare att du har fel. Eftersom v70 är tyngre en c70 och våran 525 hänger inte på för 5 öre i ax mot våran t5a och 525 har 193 hk. busted! |
|
|
Historien förtäljer inte om det var den nya eller gamla C70'in. Här är prestandasiffror för den nyaste C70. 220hk fördelat på 1750kg ska nog tolkas som att detta är en glidare och ingen racer. Den gamla C70'in väger dock 225kg mindre och har mer effekt. Motorart R 5 Hubraum 2521 ccm Aufladung Turbo 0,55 bar/Euro 4 PS - UMin 220 PS (162 kW) - 5000/Min Nm - UMin 320 Nm - 1500/Min Motorlage/Antrieb Frontmotor/Front Gänge/Schaltung 6/manuell Test in ams 12/2006 Gewicht 1750 kg 0 - 80 km/h 6,0 s 0 - 100 km/h 8,2 s 0 - 120 km/h - s 0 - 130 km/h 13,2 s 0 - 140 km/h - s 0 - 160 km/h 19,7 s 0 - 180 km/h 26,2 s 0 - 200 km/h - s 0 - 250 km/h - s 400 m, stehender Start 16,1 s |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.