AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
291.416

Inte slår väl Volvo S60R en M3:a?

Sida 73 av 80
To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Jimmy>>
Vilken M3 gör 100-200 på 8s? Jag tror tom nya M5 med 507hk vill ha 9s för den bravaden! Visst är det lite jobbigt med fästet på en framhjulsdriven bil, men nedåt 5s för 0-100 är väl ändå hyffsat?
Mannen med den blåa S40'in berättade en ganska rolig historia hur han blev omkörd av en M5 (400hk) i landsvägsfart. Precis efter omkörningen växlade han ned och körde ifatt och förbi M5'an som hade fullgas. Lite senare fick han tummen upp av M5-föraren. Men det är klart, mer effekt än M5'an och 5-600 kilo mindre att släpa på kanske säger sitt.

Jag tycker den nya 130i verkar intressant. Lika snabb som M3-E36 rakt fram och runt Hockenheim. Nån som har några tider för den runt ringen?

jimmy/bmw
ja men Tomas blunda för de jag skriver bara...
An
779
Anders Olsson
M Coupe 99:a
"Mannen med den blåa S40'in berättade en ganska rolig historia hur han blev omkörd av en M5 (400hk) i landsvägsfart. Precis efter omkörningen växlade han ned och körde ifatt och förbi M5'an som hade fullgas."

Håller med dig tomas hela DAF fabriken är en rolighistoria..
Har hört en annan oxå: Vad är det för likhet mellan en Kut & en oskuld?

Z MMM Coupe
Raceade mot en M5 E60 idag på E4an. Hade inte på vatten-insprutet pga de skulle bytas. Han blev nog lite förvånad..

jimmy/bmw
Vem vann då ?? Och hur många kusar har du i din s60??
Bogge:
Vad har du för 100-200 tid på din mätare?
Vet du vad du hade för tid när bilen var trimmad med avgassystem och programvara?

Flåklypa
Jag låg bakom honom, vi låg bara å körde om i ytter filen. tror jag låg i ca 140 så tröck han på å jag strax där efter. när jag tröck i 6an å kolla på hastighetsmätaren var vi uppe över 260, min mätare går bara dit. själv tyckte jag inte han drog iväg, vi höll samma avstånd tills vi båda var tvugna å bromsa för bilarna framför. var då på väg för å byta vatten-insprutet. synd att den inta var fixad =(.

Kul iaf, jag ser de som lika. Vill som sagt få tag på han å höra från hans synvinkel. han hade nå konstigt märke bak på bagageluckan där vanligtvis BMW märket sitter. tror de var nå annat avgassytem på den oxå, vet inte, men den lät mkt mkt fint.

har inte mätt några tider alls varken orginal, med chip å avgassystem eller nu.. gasar för att de e kul, inge annat..

Mvh

Häftigt om du hängde på han, dom går ju riktigt bra!

Vad har du gjort med bilen för att få den att gå så?

Mvh Per
To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Anders>> Lagerför BMW reservdelar till veteranbilar? Detta är en fråga som du inte ska misstolka på något sätt.
An
779
Anders Olsson
Tomas: Har fullt upp med att försöka förstå hur du tänker när du skriver. Alltid kul att läsa dina inlägg, här är några av mina favoritet:

1)”En BMW känns inte märkvärdigare än nån annan bil, men i vissa enstaka fall så tror dess ägare att dom är lite mer än andra och inbillar sig att den stora massan tänker konstiga saker om dem. Ett annat ord för detta är schizofreni”

2)”Man kan köra sönder en originalbil utan några som hellst problem. Lika gärna kan man köra 10-20000 mil med en bil trimmad till 200% av originaleffekten. Grejen är ju hur man kör.” (eller vad orginaleffekten är?)

3)”Jag har åkt ifrån, eller i alla fall åkt jämnt, mot en *host* Porsche Turbo med 450hk"

4)”Och detta med turbohästkrafter kontra sughästkrafter. En bil som trimmas med turbo borde ge snabbare acceleration än motsvarande bil som trimmas på traditionellt vis. Ta en M3 som exempel. Höj effekten från 321 hk till 400. Sugmotorn får vassare kammar osv. och den andra får turbo. Det räcker med en relativt liten turbo som svarar tidigt. Båda bilarna accelererar iväg. Vid 1500 varv börjar turbon arbeta i den ena bilen och den skjuter fart som en skållad råtta. Sugmotorbilen väntar på medvind, hemlängtan, nedförsbacke osv. innan dom vassa kammarna vaknar vid liv först vid 6000 varv. Då ligger turbobilen 20 billängder längre fram och åker på trean i 150.”

5)”Ganska intressant hur många som höjer en gammal sunkig M3'a till skyarna och tror att det inte finns någon annan bil som kan svänga. En Volvo V40 moddad för 30-40':- piskar en M3 runt Bilsport Superstage utan vidare.”
(Du glömde nämna att volvon i fråga var en rallycrossbil..)

6)”Sedan brukar en framhjulsdriven bil vara snabbare i acceleration om man jämför den med motsvarande bakhjulsdriven bil med samma vikt/effekt. På motsvarande sätt skulle en F1'a vara långsammare med framhjulsdrift, eftersom motorn sitter bak. Allt vad kardanstänger, kardanknutar och drivaxlar heter stjäl effekt tyvärr”

7)”Tyngdpunktsförskjutning är en ganska ovidkommande faktor idag när bilarna har antidive, antiroll och alla andra "anti"-förkortningar. Så länge vi pratar standardgrejor, dvs. originalbilar tagna från bandet hos respektive tillverkare så är fwd snabbare i acceleration pga. mindre friktionsförluster i transmission.”

8)”Svetsar du fast stötdämparna i sina kolvstänger så bilen är stum så kan du aldrig flytta tyngdpunkten. Och den lilla förflyttning som blir när bilen accar är marginell.” (nobellpriset på G)

9)”Men om man nu träffar den där damen som ligger inne med en ganska trevlig D-kupa och hon har en rätt jobbig hund som hon envisas med att ha med i bilen. Hur löser man det med M3'an? Inte vill man ha ett dreglande djur i baksätet på sin nyinköpta Marabou 3'a. Jo då åker man och handlar sig en Volvokombi, sätter djuret i skuffen och byter ut snigeln på grenröret och sedan sitter damen i sätet bredvid och vinkar till M3'orna som passeras på motorvägen med en dreglande hund i bagaget. Och M3'orna inser att det inte är någon ide att åka på landsvägen utan återvänder till den lokala korvmojen för att finna lyckan bland fjortisarna istället.”

10)”Jag driver inte med någon. Jag pratar enbart om egna erfarenheter. Jag skriver inte 30-radersinlägg för att driva med folk.”

Sköt om dig tomas =)

Z MMM Coupe
Al
23
Alfista_1
Bmw M3 3.0 (banbil)
Tjena Anders !

Väl skrivet, du verkar vara en sann bil entisuast
Det glädjer att din första bil var en Alfa 1750.
Någon aning om vart den kan befinna sig idag ?
An
779
Anders Olsson
Alfista_1: Visst har jag det.. Karossen är ett vrak, motorn är såld, resten ligger på hyllor (tror jag, länge sedan jag kollade) Har en ny sänksats + vänsterlåda liggandes.

Z MMM Coupe
Fl
406
Flisan
BMW M3 Coupe -93B
Ja Anders, Tomas han skriver verkligen underhållande inlägg.

Speciell var detta citat fantastiskt roande att läsa:

4)”Och detta med turbohästkrafter kontra sughästkrafter. En bil som trimmas med turbo borde ge snabbare acceleration än motsvarande bil som trimmas på traditionellt vis. Ta en M3 som exempel. Höj effekten från 321 hk till 400. Sugmotorn får vassare kammar osv. och den andra får turbo. Det räcker med en relativt liten turbo som svarar tidigt. Båda bilarna accelererar iväg. Vid 1500 varv börjar turbon arbeta i den ena bilen och den skjuter fart som en skållad råtta. Sugmotorbilen väntar på medvind, hemlängtan, nedförsbacke osv. innan dom vassa kammarna vaknar vid liv först vid 6000 varv. Då ligger turbobilen 20 billängder längre fram och åker på trean i 150.”

mvh/F
Al
23
Alfista_1
Bmw M3 3.0 (banbil)
Anders: Hehe så kan man också ha den i (hyllan),
måste vara länge sen, kul.
Är sugen på en sån själv idag fast 2000, kanske får min M3 3.0 lämna plats åt den. Om jag hittar fin ex
Haft henne länge i din ägo eller ?
To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Anders>> Jag finner det inspirerande att fortsätta skriva när jag ser att det berör folk så till den milda grad att man orkar nedlägga tid på att skrolla fram så många tidigare postningar och sammanställa dessa. Snyggt arbetat;-) Och jag står för det jag skriver också, även om det är med viss ironi ibland samt att det jag skriver ibland misstolkas lite.

Flisan>>
Det hade varit väldigt, väldigt underhållande att göra jämförelsen i verkligheten. Jag ska äta upp min turbo till frukost om bilen försedd med kamduration alá jordevarv skulle ha det minsta att hämta mot en turbobroder i en segdragningsduell från 1500 varv. Detta förklaras ganska enkelt med något som kallas vridmoment. Jag gissar att bilen med dom snälla kamaxlarna och med snigel på grenröret har en anings mera vridmoment på låg och mellan-registret.
Jaaaaaaa men man får väll ligga på rätt växel då, fan att du orkar. Du skriver ju inte ens vid segdragning, VARFÖR ska man ligga runt 1500 varv om man ska ha ett race?? Köp en diesel om du är så mkt för vrid vid låga varv.

Mvh Per
To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Oj jag var lite snabb när jag läste igenom ditt inlägg Anders, eftersom du har lagt ner så mycket tid på att klipp&klistra så får jag väl kommentera det lite bättre;-)

1. Ser jag inte det lustiga i?

2. En ny 316 kan man köra sönder på en eftermiddag om man anstränger sig lite. En trimmad bil kan man köra 10.000-tals mil med utan problem, OM man kör med lite sans&balans. Här skriver jag av egen erfarenhet. Har en Volvo 740T som andrabil, effekten höjd från 156 till 230 hk ungefär. Rullat så i 10 år och 15000 mil utan ingrepp i motorn. Original turbo och motorn har aldrig varit nedplockad för renovering. Vilka erfarenheter har Du Anders av trimmade bilar som går sönder? Kanske säger mer om föraren än om bilen?!?

3. En Porsche Cayenne Turbo väger 2,5 ton, en S40 väger 1300 kilo. Jag har inga drivhjulsförluster på Porschen men en annan SUV, en XC90 med automat tappar 19% i drivlinan. 450 hk x 0,81 = 365 hk. 2500kg/365hk=6,85kg/hk. En T4 har 200 hk och tappar 5% i drivlinan. 200 x 0,95 = 190 hk. 1300/190 = 6,85 kg/hk. Förstår du vad jag menar?!?

4. Se tidigare inlägg

5. Johans bil var ingen rallycrossbil!!! Det var en V40 som var uppgraderad av TME. Väghållningsmässigt hade den gula Konidämpare bak vill jag minnas, och nån sänkningssats, för övrigt original i chassie. Effekten låg runt 300 hk.

6. Titta gärna på Rototest hemsida över deras tester och se hur mycket drivlineförluster olika bilar har så ser du snart ett sammanhang. En F1 har mig veterligen ingen kardanaxel utan driver hjulen likt en framhjulsdriven bil med 2 drivaxlar direkt ut från växellådan. Du kanske inte tittar på F1?

7. En fwd-bil med diffbroms och diverse antispin osv. hämmas inte nämnvärt av att drivas fram. En S40 med diffbroms och 280 hk klarar 0-100 på under 5,5s.

8. Ser jag inte vart du vill komma med?

9. Ett ironiskt sätt att påvisa en kombibils nytta.

10. Varför skulle jag orka sitta och ägna tid åt att driva med någon? Ser inget syfte med det. Och det jag skriver baserar jag mycket riktigt på egna erfarenheter, både lästa sådana och upplevda sådana.

Hoppas du kan ifrågasätta något av det jag skrev så ska jag försöka svara;-)
To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
P3r>>
Kört en Honda Civic Type R någon gång? Vi som passerat 30 brukar finna det roligt i ungefär 5 minuter, sedan är det mest jobbigt att behöva växla ned på 2'an för att köra om. Med överladdning så kan man erhålla samma acc och slippa åtminstone 2 nedväxlingar, dvs. göra samma bravad på 4'an istället. Det är kanske lite därför som *hrm* BMW kommer med en 335 Turbo. Något som enligt 99,992% av dom på sidan aldrig skulle kunna inträffa så länge BMW tillverkas i Tyskland.
NT
87
NTD
M5-95
540IAT-95
@Tomas
Du menar på fullaste allvar att naturlagarna upphör att gälla om du sätter dej i en trimmad S40!
Antar att du helst bara har bakbroms med, bilarna har ju trots allt anti dive...
Herregud...!

*Tar en valium å går å lägger mej*
Kan inte se några faktafel i Tomas inlägg.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.