AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
291.478

Inte slår väl Volvo S60R en M3:a?

Sida 71 av 80
Gr
378
Griseknoen
Mercedes C220CDI 2008
Följande test är säkert redan diskuterat i denna mastodont-tråd, men slänger in den iaf.

Länk
Vill bara göra detta inlägg.

Länk
Ha ha...den där reklamen är en klassiker.

Flåklypa
Hehe ja där ser man ju att Volvo är värst alla kategorier :P

Den bilen som drar ifrån bäst beror på vem som kör till 100% . Tider är en anna femma ...på pappret verkar ju m3 snabbare men inte tror jag.. på autobahn drar s60 m3'an tror jag. automatlåda å 300 hkå sen bara step on it...hur långt före hamnar m3an' innan den måste tvärnita bakom en 140km/h-are... och sen några """sekunder""" efter kommer S60R = de e jämnlikt från hamburg til münchen mellan en s60R å en m3...43 hk dit eller hit. spealr ingen roll i såna här sammanhang..bara på 0-100 sträckor i sverige.

förresten har jag missat vridet på en S60 R och på M3a...nån som vill berätta? tack!

nån som vill dela med sig av autobahnn erfarenhet? den borde veta läget... där 200+ e vardag
To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Dom senaste 3 månaderna i västsverige så hade S60R klått M3'an nått så in i bänken iaf. Man har inte så stor nytta av 343 hk drivandes på 2 hjul när det antingen är salt-slask-blött på vägen eller 20 cm snö eller 10 grader kallt. S60R'en hade nog kännt sig hemma däremot:-)
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
THEDOCKTOR46: På bana så blev S60r en avhängd med 5 sek per varv efter 15 varv hade den blivit varvad?!Totalt avhängd!
I torra förhållanden så har den inte en chans mot bmwn varken 130,ford st eller M3.
Men som Tomas skriver som åretrunt racer i Sverige så kan valet bli enkelt med 4 hjuldrift!

Mpower
jag syftar ju på höghastighet där vanlig trafik råder ..typ autobahn. där 44 hk inte spelar roll...s60'n kommer aldrig bli avhängd vid vanlig trafik (autobahn) den har 299 hk och m3an 343 hk.

hur kan man se skillnad på motorväg på 44 hk vid 220 knyck ? vilken bil har mest vridmoment och TURBO sen kommer en bil i vänster fil å bromsar upp allt och såsar i 140...måste inte dessa bilar som ligger å drar efter varandra någonsin bromsa ? såklart, å då ligger de efetr varran igen å så håller de på. därför anser jag att s60n lätt e lika snabb i vanlig trafik (autobahn)200+ som bmw'n.

tänk scenariot:
vänster fil autobahn. en liten kö på 3 bilar . Rovern som håller på å kör om några bilar i 140 knyck. bakom forden finns en M3 och en S60R.
Rovern flyttar på sig nu i 160 km/h in i höger filen. Nu är det fritt fram för M3'an å ge järnet. den gör det. men bakom finns en S60R som ochså ger järnet ! Vissa tror nu att M3'an e som bortfugen 100 km framför Volvon och vissa kanske tror at detta som jag tror, inte kommer vara någon som helst skillnad i km avstånd framför bilarna. efetrsom det är vanlig trafik måste ju M3'an tvärnita för vanlig trafik å vem dyker då inte upp i backspegeln efetr några sekunder bmw'n bromsat in, jo en VOLVO S60R. asså 44 hk dit eller hit spelar ingen roll i det verkliga trafiklivet . det syns kanske tt par sekunder upp til toppfart men sen tar det ju slut efetrsom någon stoppar upp trafiken... oja vad långt jag skrev..hmm..
jaja.
Jag skulle rent utav villa skriva att s60R kommer ligga i baken på den där bmw M3 hela vägen upp till toppfart på motorvägen, speciellt på motorväg
det handlar ju bara om 44 hk mer till bmw och merpartne vridmoment till volvo 35 NM så jag menar att det går jämnt upp.
Fl
406
Flisan
BMW M3 Coupe -93B
THEDOCTOR46;

Med ditt resonemang så spelar det heller ingen roll om en bil gör 0-100 på 5,5 sekunder och en annan gör det på 6 sek blankt, för i stadstrafik så ligger det jämt bilar i vägen.

Detta är förvisso sant, men likt förbaskat så känns det bra mycket trevligare att köra den bil vars acctid låg på 5.5 sekunder.
Likt 44 hk's skillnad så låter inte 0,5 sek som en så stor skillnad men det märks, det kan jag garantera.

mvh/F
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
THEDOCKTOR46:Jag förstår precis hur du menar med autobahn och allmän väg,förmodlingen så har det redan tagits upp innan i tråden.

44 hk vs 35 nm... sök denna tråden: "vridmomentets betydelse för en bils prestanda" så får du en högklassig förklaring vad som gäller för prestanda på motorvägen.
Mattas inte en turbo under säg 40 mil på autobahn?

Mpower
"Mattas inte en turbo under säg 40 mil på autobahn?"

Nej.

Flåklypa
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Flåklypa:Ok, då vet man det ochså.

Mpower
Jag skulle inte påstå att en bils turbo mattas. inte efter en 100 mils körning och en tankning. iaf inte original.

Skulle däremot säga att bromsarna är A och O på en högprestanda bil eller baar en bil överhuvudtaget. Att ligga i 250 å sen se en bil i höger fil i situattionen "några meter " framför kasta sig ut i vänstern är obehagligt. Därför blir man som vanligt man kört timme efetr timme på autobahn i 200+ tempo jäääkligt trött på de helvetiska bromsarna som bara e sega å trötta efetr ett antal upprepande 250---->140 km/h inbromsningar. Skulle inte efter mina tankar å ideer kunna tänka mig någon bil som klarar ett helvetes pass från klockan 20:00 - 03:45 på autobahn med allt vad det innebär Toppfart ---->140-150 utan at bromsarna blir total söndrade.

Fy *** vad gött att få hård piska en 650iA en hel natt på autobahn i alla dess miljöer och få känna på bilen i dess naturliga hemmiljö ! åååååh!
Tror att Volvo är som Hasselblad, lite bättre än alla andra:)

(Hasselblad användare)
An
779
Anders Olsson
M Coupe 99:a
THEDOCTOR46: Om du ringer 08-702 16 80 så förklara de..

Z MMM Coupe
Vad ska jag förklara?
beeeenny
hoppas volvon går bättre..mkt bättre bilar

två gånger bmw aldrig mer
Volvon går inte bättre och kommer aldrig att göra det heller.
Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
Att jämföra bilars prestanda i "normaltrafik" är löjligt.. Då kan jag lika gärna sälja M3an å köpa en 316 med de jämförelser som gjorts. Enda rätta är att testa på bana eller stripp.

dessutom har inte BMW överladdning för att gå bra. (ÄN)

Ganska kul att man med en snart 10 år gammal (otrimmat motor) bil har prestanda som dagens värstingvolvo

Volvo är nog ett bättre alternativ för den som vill ha mkt av allt: Prestanda/väghållnig/komfort/vinteregenskaper mm.

M3: Mer sport än komfort.

//MVH Andreas

M-power när du älskar
att köra!
Diva
Det är ju så typiskt bmw ägare.
De kan aldrig erkänna sig slagna.

Nu är en m3 snabbare än en otrimmad volvo.
när man väl trimmar volvon o körifrån m3an så pratas det direkt, men i svängar så är volvon ute o cycklar.
Har suttit i s60 som är snabbare än m3 både rakt fram i svängar.
Har oxå suttit i bmw som slår t5:or med mera.

Även där kan man få nästan vilken bil bättre i svängar än en orginal m3.
Oftast när man "racar" så är det korta sträckor rakt fram.
Detta kan vi ju snacka om hur längst som helst.

Att bmw inte är överladdad spelar väll ingen roll, bmw kom ut utan turbo eller kompressor, volvo med flera kom ut med turbo, så är det

Volvo kan säkert komma med en start motor utan turbo, så okunniga är dom inte.

Volvo s60 eller BMW 3 serie?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.