|
Sida 70 av 80
|
|
|---|---|
|
Schnitzer. Nej, nu var frågan just som jag ställden den, med -90 525 och allt. Men givetvis var det en rent hypotetisk fråga med glimten i öggat men ändå allvarligt i sak, om du förstår mig rätt. Jag kan väl förstå att valet blir mer svårt, eller lätt, beroende på religion, om det handlar om en fullsmetad M5 eller en ny S60R. Men nu var det alltså en högst normal 15 år gammal 525 mot en flång ny S60R i 10 år med allt fritt utom drivmedel. Ärligt talat så tror jag man får vara rätt, ska vi säga "annorlunda" om man i det läget utan att tveka väljer den gamla 525:an hur trevlig bil det än anses vara. Dr Tinnitus |
|
|
Jag tycker det är fantastiskt när folk blir så förblindade av märkesentusiasmen att det tappar verklighetsbakgrund. Man kanske lever i sin egna lilla fantasivärld när man försöker framhäva att BMW skulle ha låga reservdelspriser, är man stamkund hos Biltema isf. eller? Jag är tyvärr av en helt annan åsikt efter att ha ägt diverse BMW-modeller i över 10 år. När Motormännen gjorde en undersökning över vad dom vanligaste reservdelarna kostade till olika bilmodeller så kom BMW 5-serien E39 på första plats med dom dyraste delarna. Förvisso hade samma bil dom nöjdaste ägarna men det är en annan sak! Så kom inte att hävda att BMW's reservdelspriser är låga, Volvos är inte heller direkt billiga dock. Jag kan ta som ett exempel en 323'a som jag ägde tidigare, jag hade den i dryga 2 år och den var i hyffsat gott skick, hade rullat ungefär 20.000 mil när jag köpte den och den var ca. 13 år gammal. Den kostade mig 23:-/mil att köra med, allt inräknat och jag körde ca. 6000 mil med den. Som en parallell kan jag då jämföra med en Toyota som jag köpte fabriksny för ca. 150.000:- som också kördes ca. 6000 mil. Trots att jag gjorde allt arbete själv med BMW'n, enbart hade trafikförsäkring på den, så kostade Toyotan i princip lika mycket att äga, om man räknar kostnad per mil. Och då var Toyotan helförsäkrad och servades bara på märkesverkstad. "Ja åk Toyota istället då" tänker ni säkert. Men ställ detta i proportion till varandra. Å ena sidan en gammal BMW som köptes för dryga 20.000:-, en skrutto-bang-bil om du frågar mig, mot en fabriksny bil med AC, elhissar, servo, c-lås, RDS-CD, osv. Jag tror inte det spelar någon roll vilken normalt funtad människa man hade frågat så hade dom valt Toyotan när man förklarar att dom kostar precis lika mycket att äga. Så mina erfarenheter av BMW's reservdelspriser och behov av reservdelar tycks inte delas av många märkesblinda tyvärr. Jag skriver inte detta som något BMW-anti vilket jag förstår att många nu kommer att hävda. Jag skriver detta för att så här ser det ut i min verklighet när jag äger BMW. Men jag kanske inte har fått tag på dom där exemplaren som ägts av prästen som bara använder BMW'n fram&tillbaka till kyrkan på Söndagarna, för vissa här verkar ju ha hittat dessa bilarna före mig;-) |
|
|
Visst finns det dyra resevdelar till BMW, men faktiskt så blir man ofta glatt överraskad när man köper sådana. Klar att de fetare modellerna även har många mer unika och dyrare delar, så är det inom alla märken. Men jag själv handlade för inte allt för länge sedan ett M3-bakgavellock till min BMW och det kostade bara runt 400 Kr med kylflänsar och allt. Den stiliga pressgjutna aluminiumtvärbalken för bakre växellådsfästet på M5:an kostade bara 190 kr någonting, och det inklusive båda växellådskuddarna. Visst ska alla få lov att gästa eller vistas här på Autopower, utan krav på att man ska äga en BMW. Ja så tycker i alla fall jag. Det kan ju locka fler att bli kära i BMW, istället för tvärt om som kan bli följden om man försöker frysa ut folk eller skrämma iväg dem. Men kravet måste ju vara att alla är trevliga och ordentliga i debatter och annat, ja från båda håll givetvis. Dr Tinnitus |
|
|
Tomas. hehe lite skev jämförelse kanske men visst tror jag alla tar en ny Toyota framför en gammal 323, med samma milkostnad, och BMW´n kommer nog alldrig att bli billigare i drift, iofs så kanske en 13år gammal toyota inte skulle bli det självklara valet mot en lika gammal BMW däremot, men prioriterar man billig försäkring snål bränsleförbrukning så köper man ju oxå toyotan, medans de som kanske prioriterar annat köper 323an eller hur låter inte det vettigt? Ang reservdelspriser BMW så på dom 3 e34or jag haft har jag bytt en del saker, allt BMW original, tex spindelled fram (hel länkarm) ca 800:- samma del på saab ng900 ca 1300:- vattenpump 525 ca 4-500:- saab inte billigare iaf. krängstag ca 2-300kr nästan identiskt med Opel Omega som kostar runt 800:-st, p-ända ca 250kr. 24 st ventiler till en BMW 523 betydligt billigare än 16st till en Opel Astra. Ofta ofta blir man glatt överraskad när man handlar BMW delar, medans om man köper en billig Opel så kan man bli ruinerad. Man tjänar tex nästan hälften på att köpa ett rostfritt Ferritta system till sin vectra än om man köper ett original som bara håller 3-4år. Mbilarna har vissa snordyra delar, resten är bara myt. |
|
|
Jocce>> Vad jag försökte påpeka med mitt resonemang beträffande 323'an var att det var ingen direkt märkvärdig modell, trots detta blev det en duktig summa pengar på reservdelar. Jag har aldrig köpt så många reservdelar till en bil heller. Men det kanske var det där med Prästen och Söndagarna....;-) "Mbilarna har vissa snordyra delar, resten är bara myt." 2500:- för en uppsättning tändkablar till 323'an var tyvärr ingen myt! Likaså Motormännens undersökning på reservdelspriser. Kan passa på att kasta in en brasklapp för Bilias timkostnad också, är det NASA-tekniker som jobbar där eller? |
|
|
Håller med om att tändkablarna var dyra, men det är inte något som är unikt för BMW. När jag jobbade som Saab/Opel mek så var vi tvungen att ha piratkablar på hyllan för att Opel original kablarna kostade ungefär som BMW kablarna och då med 2 cyl mindre. Jag skulle byta stötdämparinfästningen på min gamla -86ans corolla som jag hade, dvs en liten plåtkopp utan några bussningar och lager, hos Toyota skulle jag få ge 900spänn för den lilla plåtbiten, kan ju säga att det blev ett irriterande besök till skroten efter delar. Japanare brukar vara absurt dyra när det gäller delar, visst BMW har säkerligen en del delar som är snordyra, men det kan man lugnt säga att andra bilar har oxå. Jag har själv haft en ungefär 15-17bilar och jag upplever inte alls Mina e34or som speciellt dyra, trots att de andra bilarna varit helt vanliga bilar. alla har sina dyra sidor, men det känns mer irriterande när en del grejer till en Corolla för 5000spänn är dubbelt så dyra som till tex en 525. |
|
|
Efter att ha läst 70 sidor på denna tråden...inte så kom jag fram till att en volvo R inte tar nya bmw M5 E-60 iaf...så är det..trevlig helg/Betan Mpower |
|
| Har själv kört båda bilar och det förefaller mig orimligt att s60:n skulle spöa m3:an | |
| undra hur lån denna tråd kommer att bli... | |
|
Ja så länge vägen/banan är torr som fnöske så klarar säkert M3'an av att hålla R'en bakom sig. Men jag tycker det regnar mest hela tiden i detta landet och 6 månader om året är det fuktigt på vägen pga. allt salt som dom sprider ut. Så frågan är om man vill kunna åka fort jämt eller bara när solen skiner och det är +15 grader. Personligen hade jag nog köpt en 325iT-E46 och en riktig sportbil, en Porsche 996 för pengarna som blir över mellan en M3 och en 325. |
|
|
Men hallå! Skulle det inte gå att köra en M3:a fort i regn samt på snö och is? |
|
| En fyrhjulsdriven bil brukar ha en tendens till bättre grepp och fäste när det är blött, isigt eller snöigt. | |
|
Att det går fortare med fyrhjulsdrift när det är halt är helt klart men du frågade om man vill åka fort jämnt, inte fortast jämnt. |
|
|
Det blir säkert jättebra......... |
|
|
FWD/RWD.. Valet är nog inte så svårt egentligen. Pengar för utvecklingskostnader spelar stor roll. Alltid enklast att forsätta med beprövad teknik. Vilka bilar har då RWD? Jo, starkare bilar, eller modeller där det finns en stark motor som tillval (BMW, Cadillac CTS osv.). Det skulle vara dumt och dyrt att göra en BMW 320 FWD och en M3:a RWD, då M3:an behöver driva på bakhjulen. Om man väljer FWD till en bil så blir den billigare att tillverka, man spar utrymme och får "säkrare" vägegenskaper, men då kan man inte ha en stark motor som tillval då den skulle bli svårkörd, mindre hållbar och långsam 0-100 (inga fina siffror i broschyrerna hos bilhandlaren, vilket betyder färre sålda bilar). Det finns en tanke bakom det mesta som biltillverkarna gör, mest handlar det om pengar. Själv så tycker jag att det kan vara riktigt kul med FWD. När det gäller smak och tycke så kan ingen ha rätt eller fel ;) |
|
|
Tomas! Håller verkligen inte med dig om reservdelspriserna! Bmw är billigt tycker jag!! Jag jobbar som reservdelsman på volvo och renault och kan då säga at ja tycker bmws delar är billigare än volvo å renault alla fall och då har mina senaste bilar vart M bilar å! Ex: Viste du att Hardyskivan på en M3 95 är ca 150kr billigare än en volvo 240 från 88a???Humor! dessutom ser dom så lika ut att ja tror nästan 240ins hardy skiva passar på m3an Ex. Skivor klotsar fram är billigare än volvo v70is trots att m3an har skapligt rejälre grejer ! bara nått exempel! |
|
|
mange>> Jag kan bara relatera till dom grejorna jag köpt till mina BMW's och till mina Volvos. Sedan läser jag en hel del också, kan bara återspegla detta med. En kollega bytte växellåda på sin BMW 330dA, törs du gissa vad detta kostade? Jag kan hålla med om att om man jämför nya Volvobilar med nyare BMW så ligger Volvo inte så bra till, dom är svindyra på vissa grejor. Men till äldre Volvobilar så är det relativt överkomligt. Sedan kan man kanske hitta lite fler "originaldelar" hos ställen som Mekonomen till ett bättre pris till en Volvo än till en BMW. Det handlar ju om efterfrågan, ett par bromsbelägg till en 740GL kan man handla på OK&Q8, det kan man nog inte göra till en BMW 540 misstänker jag, därav blir priset högre. Jag köpte tändkablar på BMW till en 323'a en gång för några år sedan, kostade 2600:- om jag minns rätt. På Bilia tar dom 520:- till 240/740/940 och 1145:- till 850. Förvisso har BMW'n 1 eller 2 burkar mer (beroende på vilken Volvo man jämför med) men mer än dubbla eller 5-dubbla priset kan väl knappast anses som billigt? |
|
|
Tomas! jag säljer delar hela dagarna och vad jag sett å vet så är då bmw överlag billigare! Sålde just en liten spännrulle till generatorn på en renault! Gissa va den lilla saken kosta?? 2000kr! HELT SJUKT fan pinsamt å sälja sakerna ju! renault är sjuuuuuuuuuukligt dyra på delar! |
|
Ulke |
Haha rolig läsning, över 70 sidor där allt mellan himmel o Volvo abhandlats.... Var väl egentligen bara vädret lokalt i Bangkok i helgen som jag inte snappade upp... Någon som vet? :o) //Ulke |
|
Det var nog varmt ;) ___ //Ulf |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.