AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
291.467

Inte slår väl Volvo S60R en M3:a?

Sida 7 av 80
NEJ NEJ Inte en ”Är en TT bättre än en M3 E46” tråd till…
Det ja sa om Movit va
” Movi´t? Va fan vet du inget bättre märke?
Typ Brembo, Porsche mm mm mm…“
Och då menar jag det... Varför ska man köpa Movit bromsar för typ 50000:- när du kan gå till närmaste Porsche handlare och köpa ett par GT2 ok med skivor för typ 25% av priset?
Så du menar att Movit har samma saker? Det visste jag faktiskt inte =) förlåt för att jag inte vet allt…

Johann
Du verkar ju funtad åt rätt håll här på forumet i alla fall…
PH har en rätt så bra tid om jag inte mins fel och enligt mina källor så kommer det ett STORT hemligt numer om han i Bilsport inom en snarframtid men vad vet jag? Och då ska dom släppa nyheten men säg inte det till någon… =) För vad vet ja???
S 328 R

Så du tycker att Johans är grym?
Tur att vi inte bor i samma stad då?

MVH Patrik
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Audi TT,

Jag vet att Gullabo körde Phs bil 0,1s långsammare än A2:an den första gången, har den körts fler blev tiden säkert bättre.

En stor aledning att köpa grejer från Movit är att du får adaptrar för skivor och ok så de passar på just din bil, GT2-grejerna passar inte på många andra bilar än just Porsche annars. Dessa är testade av TüV vilket innebär att de iaf inte är farliga. Sen behöver man ju inte betala fullpris hos Herr Dahlbäck så det behöver inte bli fullt så dyrt.
GT2 sakerna är det grymmaste du kan köpa eller hur!
M3 E46 skivorna passar till Oken...
MH-GTR har adapterarna till en M coupe men det är kanske en stor skillnad på E46:an och coupens spindlar?

Så nu gick du minst 30000:- + eller?

MVH Patrik
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Finns mkt grymmare bromsar än GT2 men visst är de bra.

Om man klarar sig med originalskivorna så är det verkligen overkill med GT2-oken men visst ser de snygga ut. M-Coupén och E46 M3 har helt olika spindlar.

Nja, snarare har jag sparat 30 kSEK eftersom jag kör med originalbromsarna, iofs med andra belägg.

Och skulle jag byta skulle jag nöja mig med mindre OK och skivor änt GT2-bromsarna, för det mindre kiten pallar värmen ändå och bromsverkan är mer än nog redan med original, mao jag behöver bättre värmetålighet men inte så mkt bättre som GT2-bromsarna.

De flest verkar tro att jättestora bromsar är bäst och de är de ur en synvinkle, de avleder enormt mkt mer värme och pallar längre. Dock har de stora nackdelar i form av pris och betydligt högre ofjädrad vikt och med större skivor är det dessutom mer roterande massa som skall acceleras och bromsas, dvs sämre prestanda.

Sen om man skall ha såna värstingbromsar så bör man ju lämpligen sätta på ngt vettigt därbak också.

Audi TT

Ja, jag tycker att Johans bil är rätt grym... är det något fel på hans bil eller????

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Inte fel på hans kunskap heller :-)
S 328 R
HA Ha jag och Johan är polare och jag brukar hänga nere i MH-GTR´s garage där TT står.

acey
Vad menar du?
Har jag alltid fel eller har jag en åsikt som du inte vill veta av? Jag säger bara detjag vet och vad jag tror så det är ni som får rätta mig, för man kan inte alltid ha rätt eller?

johann
Du har ju en M3 E46 eller hur.
Dina original skivor passar till GT2 Oken så det är lätt att montera dom.

PS: Jag repeterar detta bara en gång till OK

”Vad gör en S60 T5 Challenge bil på banan?
På Knutstorp gör Volvon 1:08.951 vad kör ni på?”

MVH Patrik
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Audi TT,

Jo jag vet det men vad skall jag med så stora tunga OK till?
Audi TT: Okey... då är du en Jönköpings bonne du med alltså ;) Jag var där i helgen förresten. Jag vet vem Johan är också... det händer att vi mailar lite... ha känner min tjej fram för allt.
Tunga ha ha du måste skoja...
Dom är bra mycket lättare en original M coupe Ok i alla fall. Har E46:an aluminium ok?

PS: acey ta det lugnt det va bara en fråga...

MVH Patrik
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Har du verkligen känt på Porsches ok?
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Sen skulle jag fortfarande behöva en adapter, plus slangar samt att man måste byta bak till ngt osv.

Jag har hållit i oken ett antal gånger samt varit med och luftat systemet...
MH-GTR har Porsches 4 kolvs ok bak som han har lackat gula också. Där är det också original skivan som gäller.

Hade jag varit dig så hade jag åkt ner till MH-GTR eller rättare sagt Jönköping och titta på oken samt hur dom är monterade.

Jag kan förklara hur han har gjort.
Original oken fäster man ju ifrån sidan medan Porsche oken fästs ovan ifrån så man gör bara en "rätt" så simpel

L

Konstruktion om du fattar vad jag menar.

MVH Patrik
S 328 R

Jag är en stadsråtta som Johan...
Fast mjölka en Ko ibland är ju cooooolllll...
Hälsa Johan ifrån Sjöö "han med den COOLA TT"

MVH Patrik
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Audi TT: Jag har inte kommenterat ditt kunnande och det var inte heller specifikt för den här frågan utan om johanns kunnande i almänhet. Det var mer riktat mot S 328 R. Inte bara en snygg bil utan även stort kunnande :)
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Audi TT,

Oj du har varit med och luftat systemet va bra, för då lossar man ju inte ens på oken. ;)

Och som sagt det är helt andra spindlar på E46 M3, dessutom andra OK.

Sen verkar du inte lyssna, vad jag skall jag med GT2-ok till om det inte blir mer värme än att originalbromsarna funkar?

Enligt initierade Volvo-källor kommer S60R att landa på 380'. V70R hamnar på 475'. Billigt? Ja, kanske.
300
höfläkt
535daT -05
Du behöver inte ha GT2 ok TT, det räcker med mindre. Tänk på att vikten är ett problem, och där med kylningen. Feting ok på org skivor...njaaa.
En kompl sats behöver inte kosta så mycket som vi har nämt. Och då är det ju färdigt bolt on. Mycket bättre än att gå o vänta på herr sirap som skall svarva nav.

Det är en stor spännvidd på s-60 challange bilarna i tid. Förmodl hänger det på förarna. Kanske inte på knutstorp men jag hoppas kunna tangera s-60 seriens tider till 2003 (ej bmw). Men fazit på Knutstorpträffen i våras med BMW+Audi är klar, ingen TT åkte på dom tider jag gjort med M-coupén.

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Ganska billigt för s60r. Allt beror på hur den känns på vägen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.