|
Sida 67 av 80
|
|
|---|---|
Conan99 |
Jag tycker personligen det är skitkul att Volvo är just nu den mest vinstgivande delen i hela Fordkoncernen, bara att gratulaera. Dessutom så går det ju kanonbra för svenska Volvo också som nu ligger etta i världen när det gäller lastbilar. m5micke: vilket fyllo! Vore ett rent nöje att köra ifrån dig med en Volvobil, du skulle väl inte komma över det på 10 år eller?? Nä ta och väx upp men det finns nog inget hopp för dig. Conan99 |
|
haha den här tråden är ju sanslös.. Blir "ni" aldrig less på att skriva en massa svammel? Tack och hej.. |
|
|
hasty>> Jag känner mig seriös och ser det inte som svammel. Svammel är det när någon hoppar in på sidan 60 i tråden och skriver "Volvo är skit, BMW är bäst". Det tolkas mera som en spann med sand, kastad från en trettonåring som precis läst sitt första nummer av Blöjsport. Att disskussionen frångick ämnet i ett ganska tidigt stadium och fortsatte med något annat i bilsammanhang ser jag som entusiast bara som kul och intressant. Dom stackarna som hoppar in och skriver 1 rad och detta i form av något negativt är inte bilintresserade utan gör bara detta för att jä-las med oss andra. Vi som skriver inlägg med lite substans bakom och landar på 20-30 rader, och inland lite till, är ju sanna entisiaster och skriver som sådana också. Annars kan man lika gärna gå ut i trädgården och kratta löv. Det är ju mer stimulerande om man inte har ett bilintresse. Eller har jag fel? |
|
|
Många har givit intressanta och tankevärda inlägg. Men det är tråkigt nog ganska mycket "svammel" som skrivs. förövrigt: Har ni kommit fram till vilken som slår vem...;) Tror stenhårt på m3´an vid alla tillfällen,, förutom vid vinterväglag och "rullande start" |
|
|
hasty>> Jag tror dom allra flesta har insett att det är som att jämföra äpplen och päron. Hur kan man kora vilken som är bäst, äpplet eller päronet? Ska man göra äpplepaj är ju saken given. Förstår du hur jag menar? På en torr racerbana "vinner" ju självklart M3. En hyffsat bekväm fjällsemester med 4 personer i bilen vinner R'en. Är man ute efter ett verktyg att åka på banträffar med är ju M'en given. Vill man ha en hyffsat snabb vardagsbil som fungerar till stormarknaden och tycker att T5 är för simpel, köp R'en. Allt är upp till vilket behov man har och vilka krav man ställer på det behovet. Jag skulle vilja påstå att en R är en ganska bra kompromiss mellan sport/komfort. M3'an är mera en racer som blivit anpassad för gatan. Någon tycker säkert annorlunda, andra kanske håller med. Så det är svårt att utse en "vinnare". |
|
| Bra skrivet Tomas... Instämmer till 100%. | |
|
Hej alla! Idag provade jag min M3E46 mot en S60R Man. S60R:en går väldigt bra men det är chanslös mot M3:an. Raktfram går hänger den med en liten stund men efter några hundra meter är den en bra bit efter. Så fort det börjar svänga är S60R:en helt borta, den har inget att sätta emot när kurvorna kommer. Vi testade det med rullandestart så ingen skulle ha fördel av hur den driver. //Matte |
|
|
Jag betvivlar inte att en E46 M3 svänger bättre än en S60R i de flesta situationer, men uttrucket "helt borta..." känns inte helt riktigt. Kikar man på t ex. Bilsports Superstage så ser man att det inte handlar om så våldsamt stora tidsskillnader mellan en rapp M3 och en mer modest kurvvagn. Ta ett ex. på 3 sekunder, på hela superstagen, vad ger det i meter på superstagen? ca 50 meter kanske? Vad skulle det ge efter i meter efter 3-4 kurvor i ett improviserat test? Inte mycket tror jag. Men ni kanske körde ett helt superstage...? |
|
|
Vi provade på helt vanliga vägar och ingen superstage bana. Vägen där vi provade svänger mer än superstage, bortsätt från vändningen och slutkurvan i superstage. Vägen har dessutom fina rakor mellan kurvorna och efter några kurvor och rakor så låg den vad jag ansåg en bra bit bakom. Men då är det ju helt onödigt att testa, det är ju bara att kolla superstage tiderna, så är det klart!!! M3:an slog S60R:en och det var väl det denna tråd var om, hurvida en S60R sätter sig emot en M3. Sen hur man definierar hur långt bakom den låg och hurvida vi körde superstage eller inte är väl ganska ointressant. //Matte |
|
| När man kör på vanliga vägar beror det till stor del på hur mycket man vågar ladda i kurvorna. | |
|
Ämnesraden säger "Inte slår väl Volvo S60R en M3:a?" Hur detta ska tolkas är upp till var och en. Som jag skrev tidigare, äpplen och päron. Prestanda och väghållning är en ganska liten del av bilägandet. Det finns ett antal andra saker som innefattar bilägandet. Men visst är M3'an snabbare, helt klart. Men sedan kan man ju fråga sig med hur mycket. På strippen så kan man säga att en bil som är 3 tiondelar långsammare än en annan är duktigt mycket efter, i verkligheten så är 3 tiondelar en skillnad som kan mätas i att växla 200 varv för tidigt på en växel. Jag "hängde på" en Porsche 911 Carrera av senaste årsmodell för nån månad sedan. Från 70 km/h (det var då som lastbilen som hindrade honom från att acca flyttade på sig) upp till ca. 230 så ökade han avståndet med ungefär 50m. Det tycker inte jag känns som en extrem avtorkning om du frågar mig. Däremot om man retar nån R-hojåkare och avståndet ökar med typ 200m i samma hastighetsintervall, då kan man prata om en rejäl frånåkning. Som sagt, man kan tolka saker på olika sätt, man kan jämföra äpplen och päron och man kan fråga sig vad ämnesraden egentligen avser. |
|
| Tomas hänge du med en Porsche 911 Carrera med din 320-82, vad har du gjort med måste vara rå trimmad.. | |
|
buffy>> Nä, ha ha, inte med BMW'n, med andrabilen, en Vofflo T4. |
|
| ok :) glömde har läst att du har en sån.. | |
|
ÄNTLIGEN, nu när xinoz gjort ett verkligt test och vet utgången av denna jämförelse så kan väl ändå denna tråd få dö. Min M3 Länk |
|
|
Carlén: Ingen har väl egentligen sagt att en S60R skulle klå en M3. 99% av tråden har väl handlat om huruvida diverse trimmade volvos kan dra olika M bilar. Så tråden kommer nog inte dö bara för att någon säger sig ha bevisat det som alla redan vet... Att en M3 klår en S60R så länge bilarna är original ;) |
|
| Om en volvo s60r drar en orginal M3 E-46 så har Bmw misslyckas tycker jag! M3 är en bättre bil o kommer alltid vara bättre än Volvo hoppas jag!!! MVH Micke | |
|
Svenska Volvo tillverkar lastbilar. Ford äger bilmärket Volvo så det är inte ett svenskt företag. Det var därför som Volvo inte fick fortsätta i BTCC & Rydell började köra Ford i stället. SAAB ägs av GM som tar delar från Opel & Subaru när de känner för att lansera en ny modell. Så att påstå att de är svenska företag är lika sant som att påstå att Husqvarna motorcyklar är svensk. Med andra ord helt fel.. Z MMM Coupe |
|
|
Ford tycker jag är en utmärkt ägare till bland annat Volvo. Annat är det med GM :-( Det skulle vara kul att se hur den verkliga ägarstrukturen ser ut bland alla biltillverkare. Flåklypa |
|
|
Flåklypa; "Ford tycker jag är en utmärkt ägare till bland annat Volvo." Är du Volvo-anställd?... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.