|
Sida 65 av 80
|
|
|---|---|
|
Lex com>> Det var inte Jompas bil. Dock en med liknande motorkonfig som den. Dr Tinnitus>> Corvetten gick faktist riktigt bra. Såg en filmsnutt när den tidigare under samma dag (?) åkte ifrån en Porsche 911. Ganska styggt av en bil med automatlåda. Draggen>> Jag skrev ett inlägg om detta för några sidor sedan då det även den gången var en M3 som spöat en S60R. Jag skriver det igen. Om du jämför vikt/effekt-förhållande på din bil med R'en och drar bort ytterligare 8-10% för drivhjulsförluster på S60'in så får du fram att du ganska enkelt åker ifrån den. |
|
Conan99 |
Har alltid gillat Corvette. Det är en snygg, fet, grym bil med ett underbart V8:a muller. Glad i hågen så utmanade jag faktiskt en Corvette på E4:an en gång i tiden men min Volvo turbo(240hk). Det började med att han kom bakifrån och körde om mig ganska snabbt. Jag hängde på och han gick ut i omkörningsfilen och jag upp jämsides. Han skrattade till lite grand och så drog vi rakt fram upp till 200km/h. Förvånad som jag blev så drog jag honom så det small om det, nä nu blev det fel, skojar lite. Han drog ju mig så klart men det som förvånade mig var att min bil hängde på hyfsat ändå, han segade sig iväg sakta men säkert. Bara kul att se hur långt efter man blir mot en sportbil. Vet dock ej vilken motor han hade i sin bil. Conan99 |
|
Corvette-modellen som tillverkades runt 85-90 nångång, heter den C3 kanske? Den har väl ingen vidare motor, runt 250 häst tror jag det är. Typ 16-17s på 402m. |
|
|
Stämmer rätt bra. Corvette 84-91 hade 230-240hk. 92 fick the LT1 motorn på 300hk och sista året, 96, av C4:orna tror jag motorn hette LT4 och var på 330hk. |
|
Conan99 |
Jo det stämmer att det var en bil av ungefär samma årsmodell, min Volvo var en -90:a. Skulle också tro att det var ca 250hk i Vetten. Conan99 |
|
Mao. ska man passa sig för 80-tals-corvetter när man kommer åkandes i sin M-bil;-) |
|
|
Vill inte lägga mig i som någon kung eller expert, men jag har kört mot en Corvette C4 (340 hk väl?). Från 150 km/h och uppåt, tog lite på honom hela tiden, sedan mer och mer och när han såg att jag var på väg att köra om så släppte han. Tråkig typ! //Schnitzer |
|
|
Finn väl ingen C4 på 340hk? |
|
|
Menar du inte C5? 97-04/05 De fick LS1:an på 257kW = 350hk. |
|
|
Jag tror en sen C4 avses för en C5 går i stort sätt jämnt med en M5 e39. Flåklypa |
|
|
Ja precis, C4 eller C5 heter den i alla fall. Har för mig att någon har sagt 340 hk, men det kanske inte stämmer. //Schnitzer |
|
|
C5 = 5,7 liter V8 på 345 Hk. Går ungefär som en E39 M5. Den manuella är klart piggare i vissa lägen, troligen i högre farter. De flesta är dock automater, vilket ofta är en fördel för normalföraren från stillastående och en bit upp i fart. Men från ca 100 och uppåt så är den tröttare än den manuella. |
|
|
Har inte alla Corvetter från 84 fram till i år V8:or på 5.7 liter;) 257kW * 1.34 = 345hk (US) 257kW * 1.36 = 350hk (metriska) Men jag håller med om att det låter rimligare med en sen C4. Off-topic: Det har tills i år tillkommit tre stycken C5:or här i min lilla by, bara gubbar som har dem vad det ser ut. Vore intressant att prova mot någon bara för att få se dem åka. Men det blir nog svårt. |
|
|
Jag har provat att köra mot några enstaka Corvetter och man har tyvärr inte mycket att sätta emot. Har man exakt rätt varvtal osv... hela tiden så kanske man kan ge dem en match, men deras vrid gör dem mycket svåra att möta på allmän väg. De är dessutom lättrimmade så vem vet man kanske har mött trimmade varianter, vilket skulle förklara varför man för SÅÅÅ mycket pisk. Sen kan det ju vara så att i vissa intervall så är det lättare att hänga på än i andra. Det verkar som att jänkemotorerna trots att de är sugisar är mycket lätta att trimma, grenrör, insug, kammar, chip osv... brukar kunna ge rejäla tillskott i hästkraftskassan. mvh/Flisan |
|
|
Flisan. De flesta av dessa Corvetter är otrimmade automatare, möjligen med ett chip och nya avgasrör kanske. Det finns gott om de ganska didiga C4:orna, och de är tämligen slöa om du frågar mig. De har alltså från ca 230 Hk och upp mot 300 hk och väger ca 1550-1650 Kg. De kan brassa på lite alldeles i början men sen kroknar de rätt fort. C5 är klart piggare på alla vis, men automatarna blir lite trötta ju högre farten blir. I sina bästa register kan de gå ungefär som en E39 M5, men den är ju inget reaplan heller. Att du inte hänger med beror antagligen på att din M3 289/321Hk? är för klen helt enkelt? Men en tidig orörd C4 måste du väl ändå ta? Annars får vi nog söka problemet mellan ratt och ryggstödet..... ;-) |
|
|
Flisan: "Det verkar som att jänkemotorerna trots att de är sugisar är mycket lätta att trimma, grenrör, insug, kammar, chip osv... brukar kunna ge rejäla tillskott i hästkraftskassan." Stämmer bra, jag har värre kam i min jänk samt chip, headers och KN-filter.. Rensade kattar vet jag inte om det gör så mycket dock. Men den rör på sig hyfsat iaf. |
|
|
Hittade några siffror på en Corvette med 344 hk och manuell låda. 344 PS (253 KW) bei 5400/min Drehmoment 483 Nm bei 4200/min Getriebeart Manuell Anz. Gänge/Stufen 6 Gewicht 1452 Kg 0 - 100 Km/h 5,2 s 0 - 120 Km/h 7,1 s 0 - 140 Km/h 9 s 0 - 160 Km/h 11,3 s 0 - 180 Km/h 14,5 s 0 - 200 Km/h 17,9 s För M5 E39 gäller följande: 0 - 100 Km/h 5,4 s 0 - 120 Km/h 7,3 s 0 - 140 Km/h 9,3 s 0 - 160 Km/h 12,1 s 0 - 180 Km/h 15,2 s 0 - 200 Km/h 18,9 s Således kan man dra slutsatsen att dom är hyffsat jämna. En automatlåda i vetten och den tagna sekunden till 200 kanske blir en extra sekund istället. Så jag tycker dom verkar gå hyffsat lika, oavsätt mauell eller automat. Som en handgranat kastar jag in den chippade T4'an i debatten och hävdar åter igen att den med sina 1300 kg och 13s 100-200 km/h ger dessa bilar en ordentlig match på landsvägen. |
|
|
Hejsan.. Vilken tråd???? En trimman volvo R60,50 eller vad dom heter drar faktist en M3 för det är dyrt att trimma en M3 eller en M5 jag vet det.. Har en som har en Audi avant går som F___n den kör han ifrån M3,M5, med har åkt i den ..Visst automat i Audin så varför inte skall volvo med Hjälplunga åka ifrån en utan Kom till verkligheten ..M3 dyr i inköp R60 bilig samt pengar över till chip samt godis.. Kör på höger sida |
|
|
sen finns det ju dem som tex föredrar bakhjulsdrift oxå, då kanske man skiter lite i om det går att chippa en svettig volvo så att den krafsar förbi nån hundradel snabbare.... det är ju ändå en volvo... Ingen idé att ha bil utan diff(broms), väl.. |
|
|
Varför skriva "ändå en Volvo"? Jag har läst detta uttryck i ganska många varianter i denna tråd, "det är ju bara en Volvo". Uttrycker sig dom som åker S60R på samma sätt om M3? "Det är ju bara en BMW". Eller "det är ju bara en svettig BMW", om man nu så vill. Att jämföra bilarna med varandra på så sätt att dom ska mäta sig i olika ronder ger nog dött lopp. Den ena är snabbare, den andra komfortablare, den ena dyrare, den andra rymligare osv. osv. Lite fel då dom riktar sig till olika målgrupper. Att trimma Volvon är enkelt, BMW'n likaså, även om det blir dyrare. Det finns ju en CSL med turbo i Sverige faktist. Den är nog aningen snabbare än Volvon. Men Volvon klarar av en vintertur till riksgränsen, gör BMW'n det? ;-) Same same but diffrent kan man säga! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.