|
Sida 64 av 80
|
|
|---|---|
|
Med tanke på hur mycket volvo, saab och Bmw-folk älskar att gnabbas med varandra så borde vi faktiskt gräva ned yxorna och göra slag i saken genom samla ihop ett gäng lagom lämpliga bilar för att träffas IRL och testa såväl orginal som trimmade T4, T5 och aerosar mot 330, divere m3-versioner, 540 osv. :) Inte för att att vs.-trådarna kanske kommer bli färre eftersom folk alltid kommer hitta på ursäkter men det hade ju varit skoj om inget annat.. :) T4 -99 |
|
| Jag är på, fast det får vara runt GBG. | |
| Det vore nog det klokaste. Då har man alltid något att referera till när nya vs trådar dyker upp :) | |
|
Då kan man ju alltid skylla på förare och yttre omständigheter eller hur? ;) Mvh, /Wille |
|
|
Jo, men då har man ju oftast pratat ihop sig med dom andra som var med och testade som kan intyga resultat och att man vid det tillfället gjorde rättvisande bedömningar. Men visst kan man skylla på det mesta om man bara vill ;) Men om man skulle få stryk av en bil man inte trodde på förhand tror jag dom flesta är så pass rakryggade att man står för att den andra bilen var snabbare. Dessutom med ögonvittnen runt om. Om man sedan talar om det för andra tvivlande här på forumet så inger det respekt. Om sedan folk inte vill tro på det så finns det som sagt andra här på forumet som kan intyga sanningen ;) |
|
| Det låter som en super ide och det hadde varit roligt med,men tyver så är ju många inte nöjda med utan det ska vara ringen nere i tyskand som bara gäller ,det är synd för bilsport har ju så man kan mötas...m,v,h | |
| Oftast tjafsas det ju om raktfram prestanda. Så det är väl bara att bestämma vad som gäller o ut o testa. Gjärna med videokamera så att det finns bildbevis ;) | |
|
Crisse>> Mycket givande läsning i dina inlägg! Kul när någon kommer med lite konstruktiv kritik istället för något i stil med "Gtech är helt kass". När det gäller prestandan på T4'an som jag har pratat mig varm för länge och väl ;-) så kan jag enbart med handen på hjärtat presentera dom siffrorna som jag har fått och dom jämförelserna som jag har gjort. Visst kan pitchvinklar och annat spela in men det ställer man in i menyn på Gtechen. Sedan mäter den ju 3-axligt, dvs. den mäter accelerationen upp/ner, fram/bakåt och vänster/höger. Således ska det inte spela någon roll om du gasar nedför eller uppför en backe med bilen. Och som sagt pitchvinkel ställer man själv efter bilen mjukhetsgrad i chassiet. Vidare är jag, tror det eller ej, BMW-fan, eller rättare sagt bil-fan, jag gillar alla bilar oavsett märke. Detta gör att jag inte ser någon anledning att presentera siffror som är fabricerade, det har man aldrig haft något att vinna på. Sedan undrade du lite om trimmade T4'or i jämförelse med Porschar och annat. Jag minns inte exakt varför vi kom in på det spåret. Jag delgav mina erfarenheter i en dust från 50 till 200 mot en Cayenne turbo med min original T4. Sedan började det pratas om trimmade T4'or och sedan vart det igång igen. Vidare kan man ju alltid diskutera huruvida man ska jämföra original vs trimmat, vad är rättvist. En chippad turbomotor mot en sugmotor med luftfilter/extraktoravgas, vad är rättvist? Visst faller jämförelsen många gånger. Det som jag hela tiden försöker belysa lite är hur kostnadseffektivt det är att trimma en vanlig Svenssonbil med turbo, oavsett om den heter Audi, Volvo eller SAAB. Vill man ha goda prestanda till rimliga pengar och samtidigt kunna åka till byggvaruhuset och köpa brädor så behöver det inte kosta skjortan. Visst är det mindre roligt att behöva byta M3'an mot en, låt oss säga, V70. Men köper man då en T5 och lägger några kronor på effekt och väghållning så har man fortfarande kvar grundkriterierna:Säkerhet, driftskostnader och lastuttrymme. Samtidigt så har man en bil som inte gör bort sig mot en, exempelvis M-bil. Sedan behöver man ju inte gå så långt att man plockar isär motorn och byter stakar och kolvar för att jaga ur det sista ur motorn, utan oftast så räcker det med ett annat avgassystem och uppgradering av boxen. Men när man skriver åsikter av detta slaget så blir man bemött med misstrohet, kallad för det ena och andra osv. Man ifrågasätter prestandauppgifter, igrågasätter effektuppgifter, ifrågasätter mätmetoder osv. osv. Lite synd tycker jag. |
|
|
Lexcom>> Att Volvon original är kass jämfört med BMW'n när det svänger känns som en annan diskussion;-) Jag tror BMW har lagt ner några mer kronor på den utvecklingsbiten än Volvo. |
|
|
Tomas: Tack för positiv feedback. Ang. G-Tech var inte mitt syfte med inlägget att visa min misstro mot de siffror du presenterade, då man förstår på ditt sätt att uttrycka dig att du har grund för dem. Syftet var egentligen att belysa att prinicipen som ligger till grund för G-kraftsmätarnas prestandamätningar inte är helt vattentät. Sen är det ju naturligtvis som både du och Dr Tinnitus säger att de mätfel man kommer att få med en rätt inställd G-tech mätare håller sig inom ett mycket snävt intervall. Ang. hemtrimmade bilar så håller jag med dig om att det finns ett stort värde i att reda ut hur lätt/billigt det faktiskt är att göra sin standardvagn till en potent "sportbil". Körde själv Volvo V40 T4 och chiptrimmad 2.0T som fanns i familjen under mitt första år med körkort, och visst går det undan. Tycker bara att det är så tråkigt att det reds ut på bekostnad av uppmärksamhet som skulle behövts till andra trådar och ämnen här på detta forum. Detta mest på grund av patriotiska representanter från antingen M-lägret eller X40-klubben som kastar dynga på varandra och uttrycker sin avsky mot den andra partens val av bil. Ofta har dessa patrioter både sägner och siffror, som kanske slipats till lite för den egna favören, som vapen. Men visst skulle det vara intressant att kunna föra sakliga Vs.-diskussioner... Kanske ämne för en ny avdelning på forumet i så fall? |
|
|
Ingen som orkat läsa testet av G- och prestandamätare jag länkade till? Jag emotser gärna kommentarer om testet.. Sen vill jag även säga att det onte är riktigt rätt det Tomas skrev, att det inte spelar någon roll om man mäter uppför eller nedför med bilen. Riktigt så enkelt är det inte, och är det hög exakthet man är ute efter så är det planast rakast möjliga väg man skall köra på. |
|
|
Crisse>> Du har så rätt så rätt. Kunde inte ha sagt det bättre själv. Som jag så många gånger tidigare har sagt, jag är stort fan av BMW's bilar och mina inlägg har inte för avsikt att placera märket i skuggan av något annat. Jag är inte ute efter att nedvärdera någon annan bil. Jag vill påskina möjligheten att man med en överladdad svenssonbil kan få mycket bra prestanda som många gånger kan mäta sig rakt fram med bilar från exempelvis M, Gmbh och AMG. Har nu ögnat igenom testet över G-mätare och om jag har förstått det hela korrekt med min knackiga engelska så drog jag följande slutsatser: Pontiac's tid 402m Gtech 16,4s Vbox 16,15s GMC Envoy's tid 402m Gtech 17s Vbox 16,9s Pontiac's fart 402m Gtech 84,2 mph Vbox 85,5 mph GMC Envoy's fart 402 Gtech 81,7 mph Vbox 82,5 mph Således. En okalibrerad Gtech Pro 2005 visar högre tidssiffror och lägre hastigheter än Vboxen som om jag förstått det kostar 30.000 dollar. Så visst kan jag hålla med om att Gtech kanske inte är 100%-ig exakt, men det har jag hela tiden haft en reservation för också. Men det som är lite fascinerande ändock är att Gtechen inte visar "bättre" värden som många här verkar vilja göra sken av när jag presenterat mina "fantasitider" som man uttryckt det. Ska bli spännande att höra era kommentarer om testet eller har jag helt missförstått min engelska;-( |
|
|
Dr Tinnitus>> Smått överdrivet från min sida:-) Dock kan man läsa att Gtechen är den enda mätaren som mäter vertikalt och därför själv korrigerar för pitchvinkeln. Dock går det som jag nämnde tidigare att själv ställa in vinkeln för bästa kalibrering. |
|
|
Tomas. Saken är en smula mer komplicerad vad gäller vilka riktningar som apparaterna mäter och varför, än var resp. firma själva påstår. Men det är en allt för teknisk diskusion att ta här. Den V-box som var med i testet är den tidningen själva använder. Den kostar ca 10 000 $ styck, men de har tre apparater därav 30 000 $ Om du har den nyaste GTechen så har du en klart bra apparat som är klart godkänd på exaktheten för de flesta mätningar du kommer att göra och för de flesta behov du kan tänkas ha. |
|
|
Knepigt! Så fort jag publicerar lite accsiffror på en annan bil än BMW så blev det ramaskri. Nu när Dr Tinnitus lade upp en artikel som påvisade att Gtech visar sämre tider och lägre hastigheter än en GPS-apparat för 10.000 dollars så får man inte en enda kommentar på detta. Ska tystnaden tolkas som att ni alla instämmer med mina tider på en original T4? |
|
|
Tänkte bara fylla på denna långa tråd.. Jag var rätt nyligen och körde i kapp med en S60 R som var aningen moddad, dryga 340 hk. Själv sittter jag på en M3 3.2l 1996.. Och det var INTE volvon som gick segrande ur loppet. Jag stannade och pratade med dem, och de ville köra ett par extra repor.. Men det gick likadant där.. Så d så.. /Draggen |
|
|
Ja jag får väl fylla på tråden jag med, även om det kanske är en smula offtopic... Läste denna lite smålustiga episod på ett annat forum, men tyckte den var så lustig att jag förärar även er den. __________________________________ En ny Corvette C6 med 400 hk utmanade en Audi RS6 och en Dodge Viper på race mellan 60-200 km/h. Corvetten spöade både RS6:an och Vipern och var mycket nöjd när en Volvoägare med en S40 ville köra samma test. Visst sa Corvettkillen och laddade filmkameran... och blev frånåkt av Volvo'n så det sjöng om det i alla tre försöken... ______________________________________ C6-killen var kanske inte riktigt lika nöjd efter det får man förmoda..... :-) |
|
|
Rätt stor risk att självförtroendet fick sig en törn där. MEN han borde ju ha anat ugglor i mossen, när en s40 ägare vill utmana honom. Jag menar det borde han ju han förstå att om en s40 vill utmana honom så finns det förmodligen en hel drös med uppskrämda pållar under huven. |
|
|
Jocce. Rättare sagt 420hk.... Flåklypa |
|
|
Kan det ha varit denna tro... Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.