AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
291.452

Inte slår väl Volvo S60R en M3:a?

Sida 61 av 80
hampe m3
Tomas, så du tror 0-200 tiden i en annan tidning är 30-35 s som en t4 bör göra(borde vara rimligt, då den t4 jag kört hade sytem från katten, filter o chip, o den gick som en påse skit)???????????????????????????
To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
hampe>>
Jag vet inte vad för T4 du har kört. Enligt Autotech som är en av Sveriges kunnigaste på Volvos 40-serie så går vissa T4'or fas1 (98-00) med chipstrim sämre än original T4 fas2 (01-03) med 2-liters motorn. Jag kan bara svara för min egna bil som jag har mätt upp med en Gtech av senaste årsmodell. Jag fick då siffrorna 14,7s@162km/h på 402m. Vad den klarar 0-200 i siffror vet jag inte men jag har svårt att tänka mig att det skulle ta 15-20s från 160 till 200. En T4 som fungerar som den ska klarar 0-200 på runt 20 sekunder om den har helsystem med kat från typ Ferrita och uppgraderad styrbox.

Jag har fortfarande inte fått någon förklaring av alla Cayenne-experter som det verkar drälla av här, varför 2 bilar med samma vikt/effekt-förhållande inte skulle kunna vara lika snabba. Det kanske är för avancerat? Kom med något vettigt istället för att hela tiden påpeka att ni har provkört en T4 för 5 år sedan och den var helt kass. Jag trodde BMW-ägare hade lite större moral än så. Eller det kanske är många wannabees som hänger på forumet som bara drömmer om BMW.
El
339
Elfrippo
M3 coupé -96
Tomas: De borde vara lika snabba, men om Cayennen gör 0-200km/h på 20sek som testet på förra sidan visade så är det ju bara att inse att en original T4 inte hänger med.
To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Dom borde vara lika snabba, jag håller med. En original T4 borde inte klara 0-200 på 20 s eftersom den gör det mer helsystem och chip. Så jag vet inte vart "felet" ligger. Antingen går min bil bättre än vad den ska eller så är testet lite konstigt. För vikt/effekt borde "regera" så att säga. Jag vet bara att vikt/effekt är likadana och att T4'an har ett övertag i CW-värde. Att sedan cayennen ska göra 0-200 på 20s tycker jag låter lite väl bra faktist. Som sagt, den väger sina modiga 2,5 ton.
Herregud, inse det är en T4:)

Den har 200hk, korrekt? Klarar ens M5 E39 0-200km/h på 20sek??? Där finns 400hk, 500nm, och kraft från 200rpm. ända till varvstoppet...

Har haft T4 -99 och att ens jämföra den mot nån av mina M5 E34 eller allra minst M5'an beskrivs bäst med ordet: Skrattretande. Även om Fas2 T4 är bättre så är den nog inte 10sek 0-200km/h bättre. Då vill nog BMW M-avdelningen komma till Volvo på studiebesök.

Min M5 i svenska E39 M5 registret
Länk

Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
BMW E39 M5 brukar klockas till ca 17,5-19 s för 0-200 kmh i de olika tester man sett på den i div. tidningar m.m.
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Betänk nu att en skaplig grund till den tiden läggs direkt i starten, då denna M5 är skapligt rapp direkt ut från start
Så du menar Dr Tinnitus att T4 är lika snabb som E39 M5 när de väl börjar rulla? Omöjligt! M5 är snabb! T4 är snabb på "svensson nivå". Typ GTI.

Länk

bu
294
buffy11
525:92 touring brokatrot
snart 62.....
El
339
Elfrippo
M3 coupé -96
Jag håller med Tomas om att T4:an borde vara lika snabb som Cayennen. Med det vikt-/effektförhållandet borde den inte vara lika snabb 0-200km/h som en M3 3.2. Det måste vara något "fel" på det där testet. Ingen som har något annat test med prestandamätningar på Cayenne Turbo?
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
bayerischemotor.

"Så du menar Dr Tinnitus att T4 är lika snabb som E39 M5 när de väl börjar rulla? Omöjligt! M5 är snabb! T4 är snabb på "svensson nivå". Typ GTI."

Eh.... nej, jag menar inget av det du fick för dig.

Det enda jag gjorde var att rent allmänt informera om..

1. Att E39 M5 brukar anges till ca 17,5-19s för sprinten 0-200 kmh.

2. Att grunden till en bra 0-200 tid ofta ligger i hur bra en bil stampar iväg från start. Och det är väl tämligen välkänt att en sådan M5 inte är så svår att klippa 0-100 på 5,5 s medans det är väldigt svårt att göra samma bravad med en V40 därför att det lätt blir fiskmåsar i främre hjulhusen en bra bit ut från start....

Slutsatsen bör då rent logiskt bli att V40 bör ha en hel del nackdel tidsmässigt mot en M5 på den distansen, som uppstår redan i starten då den är mycket svårare att få iväg snabbt i starten.

Vad det ger sen på rull kan man bara spekulera vidare om....

To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Nu hänger jag inte med riktigt.
För det första: Jag har inte påstått att original T4 klarar 0-200 på 20s, defentivt inte. Jag åkte jämnt med en cayenne turbo från 50-60 upp till 200. Från noll hade jag nog inte haft ett jota att sätta emot då hjulfriktionen är lite dålig på dom 2 lägsta växlarna.

För det andra: En T4 fas2 med rejscat och chip klarar 0-200 runt 20 s. Detta eftersom den då får ca. 260 hk och ett vikt/effekt-förhållande som ligger bättre till än t.ex. M3-3.0. Den enda siffran som jag sett på M5-E39 är 18,9s 0-200. Så där hänger inte T4 med beskrivet trim med, självklart.

Så Bayerische motor, jag ser på ditt resonemang "herregud, inse det är en T4" att du har ett ganska hatiskt förhållande till Volvo och vägrar inse att dom går ganska bra med turbo. Men att den skulle lira i M5's divison har varken jag eller nån annan påstått, så du kan lugnt kryssa vidare i din M5 när du ser en T4'a.

Men nu gällde det inte M5 utan en 2,5 tons cayenne med samma vikt/effektförhållande som en T4. Och där frågar jag nu för tredje gången ER som inte tror mig VARFÖR EN T4 MED SAMMA VIKT/EFFEKT-FÖRHÅLLANDE SOM EN CAYENNE TURBO INTE SKULLE KUNNA VARA LIKA SNABB? Varför blanda in M5 och jämföra den med T4? Den har ju ett helt annat vikt/effekt-förhållande än dessa två vagnar!

Du Bayerischemotor som verkar ha haft både T4 och M5 och verkar kunna det mesta om bilar. Kan inte du enkelt förklara detta med vikt/effektförhållande för alla oss andra. Du skriver ju att T4'an står sig slätt mot det mesta, kan du inte förklara hur du menar?
Så, du kunde tro att V40/s40 med bakhjulsdrift skulle kapa 0-100 på 5.5? Inte en chans!

Länk

Tomas:

Måste erkänna att jag inte förstår exakt vad jag ska förklara? "Står sig slätt med?" Finns inte i Finlandsvenskan tyvärr:)

Tomas, det enda jag jämför mot är den slöa T4 jag hade. Därför kan jag inte tro att nya fas2 kunnat bli så massor bättre och snabbare.

Om du menar min jämförelse mot de tidigare Mbilar jag haft så är mitt svart fortfarande att T4 inte har från original nån chans mot en M5'a. Om det sen är E34 eller E39.

Länk

Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
bayerischemotor.

"Så, du kunde tro att V40/s40 med bakhjulsdrift skulle kapa 0-100 på 5.5? Inte en chans!"

Har du för vana att forma åsikter åt andra som den inte har yppat??

Var har jag sagt att jag menat att en V40 skulle klara 0-100 på 5,5 s?

Det enda jag sagt är att en V40 med framhjulsdrift har nackdelar p.g.a. detta mot en M5 som har bakhjulsdrift och feta däck. Vilket givetvis även påverkar tiden för 0-200 kmh

Men, rent spontant anser jag det inte vara absolut omöjligt för en V40 att klara 0-100 på 5,5 s. Men då inte i strikt originalskick givetvis. Men med en effekt på 260-300 Hk (som rätt lätt fixas för en rimlig slant) greppiga gatdäck och en duktig förare så bör inte tider på under 6 s vara omöjliga.

sj
813
sjoberg
Kia Stonic 1.0 T-GDi -20
BMW 340i Touring -18
Pojkar det är inget att bråka om, T4:an finns ändå inte så många år till. Några sitter i stengärde, några står på verkstad, men dom flesta kommer att va helt söndertrimmade...;o)

Sjöberg
Tinnitus:

""Och det är väl tämligen välkänt att en sådan M5 inte är så svår att klippa 0-100 på 5,5 s medans det är väldigt svårt att göra samma bravad med en V40 därför att det lätt blir fiskmåsar i främre hjulhusen en bra bit ut från start....""

Från detta kan man läsa "mellan raderna" att det är svårt att göra det med T4 pga framhjulsdriften, inte pga att effekt saknas.

Whatever....

Länk

Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
bayerischemotor.

Hör nu min glade finländare, läs hellre de rader jag skriver än mellan raderna, där jag inte skriver något.... ;-)

sjoberg.

"Pojkar det är inget att bråka om, T4:an finns ändå inte så många år till. Några sitter i stengärde, några står på verkstad, men dom flesta kommer att va helt söndertrimmade...;o)"

Kan ligga nåt i det....

Men å andra sidan så är det inte svårt att hitta BMW av diverse modeller, ja även M-bilar, som hamnat i stengärden och annat, trots deras så omtalade oslagbara väghållning. Så inte ens BMW kan hålla sig på vägen i alla lägen, men det har väl liksom i alla olika bilmärkens fall en hel del med föraren att göra. För få bilar kör i diket i garaget.....

Kanske BMW är en rent ut sagt farlig bil på vägen....?

Ja det verkar ju som om alldeles för många är svagsinta nog att tro att bara för att det är en BMW, och till lika en M-modell, så då kan man köra hur som helst för den har världens bästa väghållning den.
Den övertron har kostat mången yngling livet tyvärr. Och det är givetvis inte bilens fel.

To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Bayerischemotor>>
Du kan inte läsa hela inläggen eller ser du bara det du vill se? Jag skrev att en trimmad T4 med avgas och chip har inget att hämta mot en M5, förstår du? Trimmar man en Volvo T4 med avgas och chip så är den längsammare än en M5-E39. Alltså lämnar man in en T4 för byte av avgassystem och chipuppgradering så är den långsammare än en M5-E39. Jag vet inte hur många mer sätt jag kan formulera det på tyvärr. Jag hoppas du förstår.

Sjoberg>>Är Björnes magasin slut?

Att T4'an inte klarar av att prestera så mycket bättre tider har mycket riktigt med chassiet och däck att göra. Jag har som bäst mätt min bil till 6,8s 0-100 och då får jag hålla igen på gasen både på ettan och tvåan för att inte "spinna bort" mig. Lite för mycket gas och man kan lika gärna få 8s. Så med standarddäck och standardchassie så tror jag det är svårt att komma under 6,5s oavsätt hur många hk man har. Däremot så går det desto mer undan när fästet väl infinner sig. Med avgas och chip som vi pratade om tidigare så kommer man ned mot 13s 100-200. Jämför man då med exempelvis Porsche Boxster S som har samma vikt/effektförhållande så är den över sekunden snabbare 0-100 pga. bakhjulsdriften men 100-200 vill den ha över 15s på sig. Och kramar man ur 400 hk ur T4'an så gör den 97-206 km/h på 8s. Eller 100-200 på under 7s om man så vill.
Conan99
Nu måste jag säga, fuji lala. Hoppas det gick för sig och inte retar upp en hel BMW klunga, hmm.

Conan99
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.