|
Sida 60 av 80
|
|
|---|---|
|
Ja där ser man, det man inte vet lär man sig av sina "kamrater" på forum likt detta. Då borde ju det mest politiskt korrekta när man jämför bilars prestanda vara tillryggalagd sträcka på tid. Alltså, exempelvis 0-1000m på XX,X sekunder. Istället för 0-200 km/h. Jag har själv fått mig en tankeställare flera gånger. En gång "rejsade" jag mot en Porsche Cayenne Turbo med T4'an. Från ca. 50-60 km/h upp till 200 km/h så låg vi i princip jämsides, jag kanske ökade 2-3m men det är ju marginellt. Porschen har 450 hk men väger å andra sidan 2,4 ton. Men den ska trots sin vikt klara 0-200 på 20,2 s och 100-200 på 14,7s. Och ja, porschen drog fullt, ingen tvekan om det ;-) Nu är det ju inte så att man slår sig för bröstet och hävdar att man åkt ifrån en Porsche turbo, utan det var snarare så att jag blev märkbart förvånad efteråt när jag läste hur snabb den egentligen ska vara. Men det kanske är som ni skriver, att trots att en bil är långsammare tidsmässigt i ett hastighetsintervall så kan den i själva verket komma först fram på en viss sträcka. Funderar man lite på det så stämmer det ju. Låt oss säga att vi har två bilar som axxar 100-200 på 10s. Den ena bilen är en rallybil på 800hk som är växlad att toppa 200 km/h. Den andra är en Ferrari F40 med 478 hk som gör 321 km/h. Från 100-195 tar rallybilen 3 sekunder på sig att axxa, resterande 5km/h tar alltså 7s då den ligger så nära varvtalsstoppet att den segar sig dit. Ferrarin kör 100-195 på 9,2s, och tar alltså 0,8s på sig dom sista 5 km/h. Båda bilarna anses av en normal faktamänniska vara lika snabba eftersom dom tar lika lång tid på sig till 200 och borde rimligtvis ligga jämnsides i 200. Men i själva verket är medelhastigheten högre för rallybilen än för Ferrarin så den ligger ett antal billängder före. Så med facit i hand, vilken bil är egentligen "snabbast", snabbast tid till uppnådd hastighet eller snabbast tid på uppnådd sträcka? Alla tillverkare anger ju 0-100 km/h som en benämning på hur snabb en bil är, men i själva verket så kan man ju bli "frånåkt" av en bil som har en högre 0-100 tid än den egna bilen, lite snullet!! Så vad tycker ni? Hur ska vi avgöra vilken bil som är den snabbare? Är det först till en viss hastighet eller först fram på en uppmätt sträcka? Lite klurigt det där!! |
|
|
Tomas. Ja ungefär så kan det gå till, men jag drar ett mer vanligt exempel. Låt säga att vi har två bilar som ska svettdra 0-100 eller för all det 100-200. Den ena bilen är en rackare att klippa iväg direkt i inledningen och rycker till sig ett par tre billängder i början innan den andra riktigt hinner få upp ångan. Men när den så börjar få fräs så kommer den som ett skott bakifrån. Och då kan det alltså falla sig så att den bakomnvarande bilen under denna ikapprusning hinner nå t ex 200 kmh men ännu inte hunnit ikapp och om den första startsnabba bilen vilken inte hunnit till mer än 195 kmh t ex. Liknande scenario ser man ganska ofta på strippen där en bil kan vara klart före över mål och i tid, men ändå få duktigt med pisk i slutfart av den bil som kom tvåa över mållinjen. |
|
|
Tomas: Vad är det för S40 du äger? 01ans T4 eller vad var det? Bara undrar alltså. Mvh Per |
|
|
Och där kom nya M5:an (E60) o gasade förbi utanför fönstret... Trodde jag hade 3 glas men men... ;) Nackdelen med att bo centralt...?! "The hardest cars to chase are german BMW cars ..." - L.A. Police Department... |
|
| Dr Tinnitus: Precis! Du lyckades med en förklaring där jag gjorde bort mig :-) | |
|
Jag satt och läste lite nu med polaren och vi sitter och garvar: "En gång "rejsade" jag mot en Porsche Cayenne Turbo med T4'an. Från ca. 50-60 km/h upp till 200 km/h så låg vi i princip jämsides, jag kanske ökade 2-3m men det är ju marginellt" haha Tomas, det där var den bästa bravaden du dragit här om din T4. Men det är bra.. Orginal T4 åker faktiskt ifrån allt och alla? |
|
|
Ja, den historian låter lite väl överdriven tycker jag. //Schnitzer |
|
|
Oj då, inte illa för en T4! Ähhh. Lite sanning och verklighet tack! Berättade jag killar om gången jag rejsade mot en Porsche Carrera GT med M5'an? Vi var jämt mellan 100-330km/h, kanske jag drog honom lite, men det var nog marginellt:):):) Usäkta Tomas, bara måste. Har som nämnt tidigare förlorat rakt fram t.o.m. mot "uselbilar" som Golf GTI 3, nån bodtrimmad Audi 100 m.m. Därför att jag varit så "smart" att jag insett att förhållandena inte är lämpliga, eller att jag kanske har mer nytta av mitt körkort i framtiden än att köra överhastighet nu mot ett klart fall... Dessutom är man ju väldigt rädd för dyra böter, fastän man inte ens blir av med kortet. Min M5 i svenska E39 M5 registret Länk |
|
|
Jag tycker ni ska fundera lite. En T4 väger ca. 1350 kg, har man en slutfart på 162 km/h på 402m så har man 225+ hk i motorn. En Cayenne turbo väger 2400 kg och har 450 hk och automat samt 4 WD. På T4'an ger det 1350/225x90%=6,66 kg/hk. På Cayennen 2400/450x80%=6,66 kg/hk. Luftmotståndet på en Cayenne vet jag inte men en SUV brukar inte vara speciellt lämpad för högfartsorgier. Jag förstår att ni inte tror mig när ni bara ser en Volvo på 200 hk och en 5ggr dyrare Porsche Turbo på 450 hk. Men dom som inte skolkade hela skoltiden kanske förstår att faktorer som vikt, drivhjulsförluster och luftmotstånd faktist också inverkar på en bils prestanda. Fundera lite längre än näsan räcker så kanske det klarnar lite! |
|
|
Skitbra inlägg Tomas :) Reality beats fiction by far |
|
hampe m3 |
Tomas, verkar va en riktigt snabb t4 du har ;) Fast ja e nog "lite" skeptisk.. Porsche Cayenne turbo Motorart V 8 Hubraum 4511 ccm Aufladung Turbo PS - UMin 450 PS - 6000/Min Nm - UMin 620 Nm - 2250/Min Motorlage/Antrieb Frontmotor/Allrad Gänge/Schaltung 6/Automatik Test in sport auto 3/2003 Gewicht 2504 kg 0 - 80 km/h 4,1 s 0 - 100 km/h 5,5 s 0 - 120 km/h 7,7 s 0 - 140 km/h 9,8 s 0 - 160 km/h 12,5 s 0 - 180 km/h 16,1 s 0 - 200 km/h 20,2 s Vmax 266 km/h 100 - 0 km/h (kalt) 37,5 m 100 - 0 km/h (warm) 37,8 m Nordschleife - min Hockenheim, kleiner Kurs 1.20,3 min Querbeschleunigung 1,05 g Slalom 18 m 62,8 km/h ISO Ausweichtest - km/h Testverbrauch 24,1 L/SP Testwagenpreis 103.890 Euro Test in auto bild 5/2003 0 - 100 km/h 5,7 s 0 - 160 km/h 12,6 s 0 - 200 km/h 20,6 s Vmax 266 km/h |
|
Det finns fler sagor om Volvo T4 än om Midgård! M/Alpina-träff i Stockholm 1 maj Länk |
|
| Måste vara europas snabbaste s40,.,. | |
| T4 är ju en bil som går bra så varför skulle inte Tomas kunna åka jämnt mot en Cayenne uppe i fart??? | |
|
Enda sättet jag kan tänka mig att en std T4 hänger med en Cayenne till 200 tror jag är om den i volvon kör en fuling och ligger och snyltar i baksuget på den stora cayennen, lär inte bli mkt luftmotstånd där. Känns lite otroligt att T4an drog i från jämsides,men men det intresserar mig igentligen ingenting, så det får väl vara så då. |
|
|
Hoppas jag slipper köra mot en T4, för enligt fakta blir jag ganska duktigt ifrånkörd av en orginal sådan! Jaja, bara att garva åt detta. Mvh Per |
|
| Ja den drar väll nya M5an med o 996 turbo min polares fast den piskar skiten ur t4 org,har provat finns vittne kan fixa på svart o vitt med om det ska behövas, (ironi) | |
|
Är det så fantastiskt ändå? Jag är inte ett smack förvånad om man ser till vikt/effekt-förhållande. Eller kan någon förklara hur en bil med samma vikt/effektförhållande som en annan men med ett sämre CW-värde skulle vara snabbare? Är det verkligen så märkligt? Jag hävdar inte att T4'an är ruskigt snabb, snarare att Porschen är patetiskt överviktig. Snart säger ni väl att en Caterham med en Ford pinto-motor på 120 hk måste vara slöare än en 320 pga. lägre effekt. Buffy11>> Nya M5 gör 100-200 på 9 sekunder, det klarar inte T4'an. Möjligtvis att den är uppe i 165 efter 9 sekunder då M5'an når 200. Däremot finns det flera stycken T4'or som varit på besök hos Autotech i Trollhättan som åker ifrån M5'an uppe i fart. Med runt 400 hk så gör T4'an 100-200 på ca. 7 sekunder. hampe M3>> Du ska nog inte ha alltför stor tilltro till olika tester som olika tidningar har gjort. Automobil testade en RS6'a till 6,1s 0-100. En annan testare fick 4,8s. Det skiljer väldigt mycket mellan olika bilar och olika testare, olika metoder osv. När jag åkte jämnsides med Cayennen blev jag lika förvånad som ni andra, trodde den skulle gå bättre. Och jag kan garantera att det var fullt mos som gällde. Köper man en bil som kostar runt miljonen så släpper man inte efter på gasen för att ligga jämnsides från 50-200 om det kommer en Svenssonkombi som gasar bredvid, då åker man ifrån om det går. Har man sedan tankar om körkortsindragning, att inte slösa bensin på att dra med en Volvo och såna grejor så kör man knappast i 200. Som sagt, jag blev lika förvånad som många andra, men efter att ha läst vad bilen ifråga väger så blev jag inte lika förvånad längre. Power to weight ratio är något som många inte tycks tänka på, det ser jag inte minst på dom senaste inläggen här iaf. |
|
| Jo men visst det finns fler än t4 som kan göra det även fiat uno turbo med rätt trim,eller ford cosworht[hur det nu stavas] kan man trimma skiten ur,men orginal så går M3 o M5 bättre o snabbare en volvos t4 eller R modeler orginal.... snart sida 61 | |
| Okej Tomas, bara du inte tror att T4:an är lika snabb som Cayennen i testet som Hampe lade upp, för i så fall är den lika snabb som en M3 3.2... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.