|
Sida 59 av 80
|
|
|---|---|
| Eller rättare sag, så kanske man inte alls kan räkna så ytligt på det och visualisera skillnaderna mellan bilarna. Men du skrev ju "förenklat" förvisso. Men det blir inte rätt i slutänden. | |
|
Tomas: citat "Rent förenklat innebär det 200 km/h = 55,6 m/s. 1,4s x 55,6 m/s = 77,8 m. Om båda bilarna ligger i 100 och accar sä ligger CSL'en nästan 80m efter T4 när den har kommit upp i 200 km/h. Stor eller liten skillnad, upp till var och en att bedöma." Oj Tomas, det var ingen liten förenkling det! Tror du själv verkligen på att en CSL hamnar 80m efter T4:an när de är nästan jämnsnabba mellan 100-200km/h? |
|
|
Tomas: citat "Rent förenklat innebär det 200 km/h = 55,6 m/s. 1,4s x 55,6 m/s = 77,8 m. Om båda bilarna ligger i 100 och accar sä ligger CSL'en nästan 80m efter T4 när den har kommit upp i 200 km/h. Stor eller liten skillnad, upp till var och en att bedöma." Oj Tomas, det var ingen liten förenkling det! Tror du själv verkligen på att en CSL hamnar 80m efter T4:an när de är nästan jämnsnabba mellan 100-200km/h? |
|
|
Tomas: citat "Jag hoppas du inser själv vad det är du egentligen skriver! För 10 sidor sedan så hade inte en trimmad T4 en susning att hänga med en 12 år gammal M3-E36. Nu finner du det inte konstigt att den trimmade T4'an hänger på det vassaste som BMW har tagit fram, en ren banåkarbil." Men Tomas, allt beror ju på hur mycket man trimmar. Trimmar man en T4:a till 600hk så kommer den att köra ifrån nya M5:an också. Det är ju inget konstigt. Jag har glömt hur diskussionen gick 10 sidor tillbaka, men var det verkligen NÅGON där som sa att en 320hk S40/V40 INTE skulle köra ifrån en E36 M3. Jag har svårt att tro det... |
|
| Notera att mitt förra inlägg inte är samma som de två föregående. Tänkte bara påpeka det eftersom det ser ut som en trippelpost om man tittar snabbt. | |
|
Elfrippo 3 inlägg på raken, det blir veckor i en Volvo 343 DL som straff.......... ;-) |
|
| Två veckor..... | |
| Dr Tinnitus: Neeej! snälla skona mig :-) | |
|
Kan inte heller minnas att ngn verkligen hävdat att en 320hk stark V40 inte skulle hänga av en M3. Däremot så fort ngn 3/400hk volvo har dragit en M3 så låter typ att en V40 med "chip och sportluftfilter" drar en M3 lätt. Man kan hävda att en saab 900turbo drar en M3 skitenkelt oxå, för Robert Uhr kör 10or med sin. |
|
|
Jojo men Robban Uhr´s Saab är väl allt utom original?? ;) Världens snabbaste Saab med originalinsprut! (Inte dumt att ha en farsa som äger en tuningfirma.... Spec: Saab 9-3 2,5T GT Edition Concept Nordic Världens snabbaste Saab med originalinsprutning Bilmodell: SAAB 9-3 Gt-R Edition –04 / 05 Motortyp: B255RR. Borr-94mm. Slag-90mm. Topp: Sweedspeed Kammar. 268´ 9.5mm. NGK-BCPR9ES-09 Botten: JE-pistons kolvar. Totalseal kolvringar. Bränslesystem/tändning: Dubbla bränslepumpar. Dubbla 7mm stålspunna matarledningar. TWM-induction bränsletrycks regulator. 4st 750cc spridare ~ 4bar F3 Fuelcell 30lit. Standard Trionic5.5 insprutningssystem. Specialspridarbrygga. Överladdning: GIK GTBB35 special. Separat wastgate. Turbonetics Racegate. Nordic Special Intercooler. HKS Racing typ II avlastningventil. Avgassystem: Ferrita Racing. Special dämpare. 3.5” från turbo. Extracktor grenrör by Ferrita-Racing. (Keno) Styrinrättning: Modifierad styrinrättning. Elektrisk Styrservopump. Kylsystem: Hel-ALU vattenkylare. Elektrisk vattenpump från Davies Craig ltd. Oljekylare från Setrab. Drivlina: Quife 6-växlad. Rakskurna drev. Sellholm lamelldiff. Sachs 3skivig Racekoppling.1200nm. Bromsar: Bromsvåg. Bromsreducerare till bakbromsarna. separata behållare till koppling och fram/bak bromsar. ALCOL 330mm skivor fram. AP-4 kolvsok fram. Special belägg. Original skivor bak. Specialbelägg. Endast stålspunna slangar. Fjädring: ev Sellholm Racing 3-vägs justebara fjäderben fram. GulaKoni. H&R racefjädrar bak. Fälg stripp: r. 15” fram. 15” bak. Fälg bana: BBS Challange. 8.5 * 18”. Däck stripp: MT ET-Drag slicks 28* 10.5* -15” fram. Front-runners 4.5” * -15” bak. Däck bana: Dunlop Direzza. Dot- slicks. Inredning: Sparco EVO2 stolar. Colfiberinredning. MPM-Dashlogger. Greddy Laddtryck+Avgastemp inkl minne+varning. Autometer COBOLT varvräknare+shiftlight. OMP- ”KUBIC” ratt med SNAP-OFF systems. Komplett ECO-life släckarsystem till motor, cupé och tankrum. Modifierat Sellholm Racing Spakhus för kortare slag. 2st SABELT 6-punktbälten. Kaross/chassi: Egen front. Cossi-bakvinge. Sellholm specialbärarmar. Bakre diffusor. Modifierat viggen kjolkit. Aluminiumdörrar. Kolfiberhuv. Komplett FIA-godkännd Chormemolybur. Stel bakaxel. Traction control bars. Best ET -04: 402m- 10.88sek. 201m- 7.2sek Best Topspeed -04: 402m- 228.5km/h. 201m- 183km/h. Vikt -04: 1150kg på linjen. "The hardest cars to chase are german BMW cars ..." - L.A. Police Department... |
|
|
Jag tycker ni går till ytterligheter, alla vet ju att en lite småfixad M3 drar en 400hk T4 utan vidare. Kolla bara på den M3'an som det står mätarservice på, den drar nog en trimmad T4 ganska lätt;-) Mina "förenklade" betänkligheter var att när den långsammare bilen, i detta fall CSL'en, hade nått 200 km/h så har kanske T4'an 210 km/h. I och med att CSL'en når denna hastighet 1,5s senare än T4 och bilen färdas i 55 m/s så innebär det väldigt förenklat att den ligger dom metrarna efter som jag skrev. Hur det exakt ser ut i verkligheten vet jag inte då jag inte vet exakt hur fort T4'an kör när CSL'en nått 200 km/h, annars hade man lätt kunnat räknat ut det. Tid-sträcka-hastighet hänger ju ihop så att säga. Vet man 2 kan man räkna ut den tredje, om man orkar;-) |
|
|
Tomas. Du gör en tankevurpa i ditt resonemang med hur långt efter M3:an ligger. Säg att T4:an har i snitt 5km/h högre fart än M3:an mellan 100-200. Tiden för CSL:en avverkas på ~12 sekunder. s=v*t = 5*12/3,6= 16,7m när CSL:en når 200. Flåklypa |
|
|
I extremfall kan t.o.m T4:an ligga efter M3:an fast T4 har en snabbare 100-200 tid. Flåklypa |
|
|
Tomas: Din förenkling ligger inte ens i närheten av verkligheten. CSL:en borde inte hamna mer än 2-3 billängder efter T4:an vid ett 100-200km/h-race. Om ditt resonemang skulle stämma så skulle en E46 M3 ligga minst 100m före en E36 M3 3.2 vid ett liknande race. I verkligheten är det dock MYCKET jämnare. |
|
|
Ett förtydligande. 5km/h är en grov förenkling som förutsätter "linjär frånkörning" från 100-200 OM T4 skulle ha 210km/h när M3 når 200km/h. Förmodligen är avståndet klart mindre i verkligheten än 16,6 meter. Flåklypa |
|
|
Tomas: Följande exempel är inte verklighetsrelaterat, utan bara en illustration: Säg att T4:n accelererar som vanligt, och har en snitthastighet på 165km/h = 45.8m/s under 11sek. Det ger en accelerationsträcka på 11*45.8 = 504m CSL:en däremot accelererar oändligt långsamt i början, för att sedan under sista sekunden accelerera linjärt till 200km/h. Under de första 11sek har CSL:en en snitthastighet av 100km/h = 27.8m/s och under sista sekunden har CSL:en snitthastigheten 150km/h = 41.7m/s. Detta ger den totala accelerationssträckan (11*27.8) + (1*41.7) = 348m CSL:en ligger alltså 150m före T4:n trots att T4:n är snabbare till 200km/h. |
|
|
Elfrippo. Nu är det synd att det inte finns editfunktion på forumet va? ;-) Flåklypa |
|
|
Oj då! Nu var det min tur att göra en tankevurpa. Så kan det gå när man har bråttom. Det ska stå att T4:an ligger 150m före CSL:en, men då blir inte mitt exempel lika illustrativt längre. Ja ja, det viktigaste är att folk förstår att det är snitthastigheten under accelerationen som avgör vem som ligger först. Detta skulle (precis som Flåklypa påpekade) kunna innebära att CSL:en ligger före T4:an vid 200km/h trots att den tar längre tid på sig att nå dit. |
|
| Flåklypa: Jag bjuder på den :-) | |
|
Jag förstår Tomas intentioner att på ett förenklat sätt försöka visualisera skillnaden i sträcka mellan bilarna. Men tyvärr är detta en knepig grej. Ja i värsta fall kan det bli som någon sa, att T4:an kan ligga bakom CSL:en när den når 200 fast CSL:en inte nått 200 ännu. Låter knäppt jag vet, men så stolligt kan det faktiskt bli ibland. Det sannolikaste är att CSL:en i exemplet ligger ganska nära bakom, typ en billängd eller två när S40 nåt 200, men måste åka ca 80 m längre sträcka innan den når 200. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.