|
Sida 57 av 80
|
|
|---|---|
|
Jocce. Visst är BMW honung här, fan vore väl annars... ;-) Men det kan ju inte vara förbjudet att ens nämna andra bilmärken. I jämförelser, för att beundra, för att vad som helst egentligen. Olika bilmärken finns alltid runt omkring oss, och det verkar mest sektlikt att bara för att man träder in på detta forum ha som ett absolut tabu att våga andas om något annat bilmärke än BMW, om det inte är för att säga hur värdelöst det är mot BMW, för då går det skitbra..... ;-) Givetvis så ska man inte kasta sig in här och tokprocera och bara grisa sig. Men lite gnabb med glimten i ögat är för det mesta bara trevligt, bara man ändå håller en seriös nivå och är realistisk. På STCS så svallar debatterna då och då. Men det är ett mycket bra forum för det allra mesta. Men som sagt, det händer då och då att någon ploppar in och gör sig skitkaxiga för att de dragit en Aero som skiiiit, eller påstår att de gör det. Det har varit folk från div. märken men jag undrar om inte just BMW-killar är de som synts mest!? De gnabben har mestadels varit kul, men spårat ur för mycket ibland. |
|
|
Jocce. Vad har du för nick på STCS? |
|
|
Flisan: Du verkar vara en kul prick. Du tror alltså fortfarande att vissa (inkl mig?) kör Volvo för att ens pappa gör det? Jag kan berätta hur det ligger till för mig iaf. Jag hade en BMW en gång som jävlades ganska mycket. Farsan har haft några BMW varav den senaste jävlades också rätt mycket. Han bytte till Volvo turbo för att han ville ha en pålitlig bil som gick hyfsat, och jag bytte till en Saab turbo för att jag ville trimma billigt. Sen sålde jag den till förmån för en Volvo turbo, bl a pg a det låga priset jag fick av min kompis. Men nu ska den bort till förmån för något annat roligt. "Tack Tomas för att du skrev att du inte gillade Saaben, för vem fan gör det. Speciellt gamla Saab 900, vingligare bil får man ju leta efter" Jag gillar såna Saabar.. Sen märker man direkt att du inte har speciellt stor koll. Min Saab var en 900 Aero T16, och den var inte ett dugg vinglig. Dessutom kan man undra om du fick ditt körkort med Corn Flakespaketet eftersom du är ute och vinglar på gräsmattor. Hoppas verkligen att du överdrev där. Sen måste jag poängtera än en gång, att man måste inte köpa just en BMW om man vill ha en sportig bil. Det märks att BMW är det enda som finns i ditt huvud. Försök för guds skull att vara lite mer objektiv. Försök att se andra bilars positiva egenskaper. Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
|
"Sen märker man direkt att du inte har speciellt stor koll. Min Saab var en 900 Aero T16, och den var inte ett dugg vinglig." Nej det är klart, inte om man jämför med en standard Volvo med 70-profil. Men om du jämför med en m3:a med 235/40-17 så måste man ha total avsaknad av känsla om man inte kan känna skillnaden. Då det finns personer här som tydligen lider av mild minnesförlust så får jag väl skriva ännu en gång att jag absolut inte är fast i endast BMW. Jag skulle ev. kunna tänka mig att äga Subaru, Audi, Mercedes, S60R, men kravet är fortfarande att de ska helst ha bakhjulsdrift alternativt 4-hjulsdrift, det ska vara mycket pulver i maskin, men framför allt så ska den ha bra markkontakt. Och eftersom man inte är gjord av pengar och kan köpa en ny RS4, BMW M5 eller en Merca AMG så får jag helt enkelt nöja mig med min 12-åriga bil, eftersom den fortfarande klår de flesta andra bilar i 300 000:- klassen på alla dessa punkter som jag nämnde. mvh/Flisan |
|
|
Faktum är att det har stått om E36'ans spårkänslighet i Svensk Motorpress. Jag har prenumererat på Teknikens Värld sedan 88 och när 325-E36 kom så testades den mot MB C 280 vill jag minnas. Och jag minns att just 325'an var väldigt spårkänslig, hade något med en extremt känslig bakvagn att göra. Har man då i åtanke att många 3-serier med sexor körts av yngre pôjkar som kanske har sladdat emot nån kantsten mellanåt så förstår man att dom kan upplevas som spårkänsliga. Den där nissen som svamlade om SAAB'en som vinglade ut på en gräsmatta orkar jag ens inte kommetera. Då är vi nere på nivån med huruvida våra pappor ska jämföras med stålamannen... Jag håller med Flisan att dom bilarna du nämner är intressanta, om än av helt olika karaktärer. Att jämföra AMG med Subaru... ja ja... men visst kan man gilla två olika biltyper, det gör även jag. Men en AMG-merca borde gå att hitta för rimliga pengar? Beror ju självklart på vad man söker, men en E50/55 har väl krupit ner under 150':- idag? Såg/hörde en AMG E55 med kompressor igår. Maken till trevligt ljud får man leta efter, lät nästan som en amerikanar-V8, brutalt. En RS4/S4 2,7T är inte heller helt fel. Det tråkiga med 4wd dock är att bilarna blir hopplöst trötta efter 100 km/h, om dom nu inte har haldex eller liknande. En Subba impreza är allt annat än rolig i dom farter då andra bilar har fäste. Drivhjulsförluster på 20% i kombination med den extra vikten gör att det hindrar det roliga lite. Men på vintern och i väta är det bara en fördel ju. |
|
| Maken till ljud hör man när en Alpina startar...yummi...;-) | |
| Sen Perran gå till en Saab sida el Volvo för att gnälla...vad gör du på en BMW sida då..? Have a nice day | |
Conan99 |
Haha, Saab och gräsmattor?!! Vad ska detta sluta? Klart att det går att "vingla" ut en Saab på en gräsmatta, men då är man nog full. Själv tycker jag Saab gör riktigt snygga bilar. Jag tror inte dom har några större problem med väghållningen. Conan99 |
|
Svensson538: Ingen fara, jag finns både på ett Saab- och Volvoforum redan. Jag ska inte behöva försvara min existens på ett forum, men om du nu måste nödvändigtvis veta... ..Jag uppskattar många märken däribland BMW. BMW gör många/en del bilar som jag skulle kunna tänka mig. Men tvärt emot vad majoriteten är här, så jag är jag mycket objektiv när det gäller bilmärken. Jag har ägt ungefär 5-6 olika märken och det verkar ska utökas inom en snar framtid. Sen har jag en lika bra fråga till dig, hur kan du heta Svensson och köra BMW? Det hänger ju inte ihop. Flisan: I inlägget då du nämnde att Saaben var vinglig så jämförde du inte mot M3-an tyvärr. Utan det lät som om dom var vinglig i allmänhet. Isf måste du ha total avsaknad av känsla när det gäller Saab, synd. "eftersom den fortfarande klår de flesta andra bilar i 300 000:- klassen på alla dessa punkter som jag nämnde." Men snälla, du har inte hört talas om t ex Corvette C5? Där har inte din bil mycket att sätta emot direkt =) Finns en hel drös under 300k. Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
|
M3:an är mycket, men spårkänslig är den inte, i alla fall inte min. Det blev lite känsligare efter jag satte på bredare 18-tummare, men med originaldäcken så går den hur stabilt som helst. Visst, det kan ju varit något fel på min kompis 9-3 Aero -01 men eftersom den hade gått 100 mil eller nått vid tillfället för provturen så tror jag inte det. Man fick ju konstant hålla krampaktigt i ratten för att den inte ska orma sig fram mellan spåren i vägen. Detta gäller för vanliga 900:or också, dock ej alls lika mycket som för 9-3 Aero, verkar som Saab har gjort bort sig lite genom att ta en helt vanlig 9-3 och satt på bredare däck bara. Den relativt starka motorn kan ju också bidra lite till "vingligheten" under acceleration eftersom den drar och sliter i framhjulen. Den helt nya 9-3:an däremot, alltså inte Aero:n utan den vanliga, den ligger fint på vägen. Nya Aero:n har jag inte kört men en kompis till mig som dessutom är en inbiten Saab fantast har provat den, hans kommentar var tyvärr återigen att även nya Aero:n var lite spårkänslig. Men jag har svårt att tänka mig att den skulle vara lika dålig som en -01:a. Eftersom jag arbetar i Saab koncernen(dock inte med bilar), så blir det ju så att väldigt många personer i min omgivning kör Saab, och de flesta av dessa bryr sig helt enkelt inte alls om hur bilen går på vägen, de är helt enkelt likgiltiga i frågan, men de som är LITE intresserade av bilar har i alla dagar klagat på den vanliga 900:ans styrning och spårkänslighet och för att inte tala om dess lustiga koppling. 9000 och 9-5 däremot det är en helt annan bil, den känns mer välbyggd och som mer bil i alla plan. mvh/Flisan |
|
|
Det stämmer som du skriver _Perran, Saaben är inte vinglig i allmänhet, men eftersom denna tråd har spårat ur "litegrann" så blir det lite rörigt. Jag har under de senaste 10 inläggen oftast jämfört Saab och Volvo med lite sportigare bilar typ. M3 eftersom alla här verkar tycka att en sådan jämförelse är relevant. Det är svårt att sätta fingret på vad som gör en bil rolig, Saabarna är hyffsat bra bilar, även en 900 från -96. Men det är ju uppenbarligen något som saknas i dem. Och jag tror främst det är vägållningen och markkänslan som har uteblivit, dessutom så så är det ju inte lika mycket klös i den, vilket också känns lite irriterande den saknar racekaraktär kan man väl säga. I övrigt så är det en bra bil, men just de saker som jag nämnde här ovan gör den i mina ögon till en ganska tråkig bil. Trimmar man den så blir den klart bättre, men väghållning och känslan uteblir ju fortfarande om man inte byter ut ännu mer saker förstås, men det är ju irrelevant att jämföra med eftersom även jag också kan sätta på vassare grejor på min bil. Osv... Men visst Saaben är en billigare bil som ny, det får man ju inte heller glömma bort. Men att seriöst tro eller ens tycka att Saab 900 är lika rolig, att den har samma kvalitetsKÄNSLA eller är lika snabb som en E36 M3:a är i mina ögan ganska naivt och till och med korkat. P.S. rejsade lite med en Saab 900 Turbo -97:a igår kväll, den gick mycket bra, visserligen var jag lite snabbare hela tiden, men det skiljde inte mycket. Jag har kört mot sådana förr som jag mycket lättare kört ifrån, så denna var garanterat chipad. Och jag har kört och åkt i många sådana Saabar tidigare och de ger tyvärr inte upphov till samma flin som man får när man varvar ur M3:an mvh/Flisan |
|
|
Flisan. Det värmer i hjärtat att se att du faktiskt kan skriva riktigt seriöst om du vill, om andra bilar trots att du har "blåvita ögon" numera. För ditt tidigare vingelinlägg var rent ut sagt rena tramset, och vi kanske får skylla det på en temporär blodtryckssvallning eller nåt..... ;-) Det du skrev nu låter mycket mer realistiskt. En M3 E36 är givetvis en mycket bra vägvagn, och i alla de avseenden den var ämnad för är den överlägsen en SAAB från i princip alla årgångar och modeller, om vi förutsätter att bilarna är i standardskick på alla vis. Detta betyder dock inte att M3:an är perfekt, för det kan ingen bil bli egentligen. För då kunde vi ju lägga ner all vidare utveckling då det ändå vore omöjligt att få fram nåt som var bättre. Men vi vet ju alla att varje ny modell är ett kliv uppåt.... Jag måste berätta att jag igår faktiskt körde en tur i polarens -88 900 T16 med en smula småtrim, kanske närmare 200 Hk. Inget monster men en värdig representant för originalbilen med standarddimension på fälgar och däck. Den gick stabilt och rakt som tåget och visade ingen spårighet över huvud taget att tala om. Inte ens vid fullt gaspådrag från låg fart så hände nåt märkligt, det gick utmärkt att styra med en tumme på ratten utan att några gräsmattor ville anfalla... :-) Fast den kanske hade gått för lite för att dessa vingen problem skulle visa sig, bara 27 000 mil....? ;-) En M3 oavsett modell. Jag har kört alla utom E46, kan mycket väl kännas "vingliga" i vissa fall. Detta har även motorpressen rapporterat om, liksom samma fenomen på många andra sportigare bilar. Detta är inget märkligt alls, och hänger i de flesta fall samman just med hjul och däck. Dessa sportigare bilar har däcksutrustningar som ska göra susen i kurvor. Men tyvärr är sällan dessa däck och kanske mer "aggressiv" hjulinställning helt optimalt för att vara okänsligt för spårning om vägen är lite spårig. Breda låga däck kan aldrig bli lika bra på detta med spårning som ett smalare högre däck, det är fysisk omöjligt. Alltså, under vissa förhållanden så kan en M3 vara ganska spårkänslig, liksom många andra sportigare bilar med liknande däcksval. Men vanligtvis så går den fint om fan. Har sen någon glad kille smällt på ännu fetare hjul och däck så är det vanligt att spårigheten blir än mer påtaglig. Detta gäller givetvis de allra flesta bilar. Med fetare lägre däck så får man andra fördelar som bättre känsla och vägkontakt under sportigare övningar, som kan vara nog så kul. Men man får generellt sett alltid betal för dessa fördelar med sämre komfort högre spårkänslighet m.m. Bland det vingligaste och spårkänsligaste jag kört är faktiskt en SAAB 900/9-3 från mitten 90tal ungefär. Den var sänkt rejält, feta fälgen och däcket, samt rejält trimmad. Vid vanlig körning på ganska liten landsväg så gick den väl helt ok med tanke på omständigheterna. Man kände att den klättrade en del i dubbspåren på vägen, men det var inga problem att hålla ratten slappt med en hand. Men när man fläskade på med alla ca 400-450 Hk så bröt helvetet ut nästan, då fick man hålla hårt i ratten för det ville slita och dra åt alla håll. Ibland för att något av hjulen började tappa greppet varvid det andra sköt på mer och ville vrida styrningen, ibland för att däcken klättrade i dubbspåren, eller allt på en gång. Körbart ja, men inget för den orefarne eller dumdristige, då kan det lätt gå åt pipan. Å andra sidan så går det inte så sällan åt pipan även i de normalt sett i väghållning överlägsna M3/M5 då dessa inte sällan slutar i diket med fatal utgång. Så det är nog oftare förarens fel än bilens eget. Ett ytterligare exempel på vingelburk var en BMW E30 som jag körde för något år sedan, som var tonårssänkt. Alltså lägre än lägst med hjulvinklar som ur en Disneyfilm och med coola hjulen. Den var man lätt svettig på ryggen efter en tur med kan jag lova. Det blev bättre när båda duktigt glappa yttre styrleder byttes, men bra blev det inte. Vilket givetvis i första hand berodde på tonåringen själv som våldförst sig på BMW:s slit för att få till en bra väghållning. Det mest komiska var egentligen hur olika man kan se på det hela. Ägaren till bilen, tonåringen alltså, ville att jag skulle provköra bilen sedan han sänk den och satt på dessa breda superlåga däck. Han tjoade nåt om att nu jäklar hade han fruktansvärt bra väghållning. När jag så efter min ca 10 km provkörning lite diskret sa att det var det sämsta skit jag någonsin kört vad väghållning anbelangar, jag nämnde inget om de 84 Wunderbaum som hände i backspegeln och skymde halva sikten samt gjorde att man fick frågan om man varit på bordell när polarna träffade mig sen. Killen såg ut som en fågelholk då jag fällde komentaren, och sa sen " ja men jag kan ju ta den där rondellen på skitfint ställ nu och köra fortare runt den där korsningen...." Jag upplyste då lite försiktigt om att det, var inte det som menades med bra väghållning, det krävs lite mer liksom.... Du har inte reagerat på att den är vanvettigt spårig då....? "Njäää tycker jag inte, eller jo lite kanske, rätt ycket ibland.... Men det är jag van vid..." Ja men ska det behögva vara så då...? "Vet inte...." Sen kollade vi lite på bilen och upptäckte att det skulle bli tvärstopp vid nästa besiktning om en vecka då P-ändarna var slut. Synen på saker kan alltså skilja obegripligt mycket ibland |
|
|
"Synen på saker kan alltså skilja obegripligt mycket ibland", Det är precis därför som jag försöker upplysa om hur jag ser på BMW kontra Saab/Volvo, så att alla dessa Saab/Volvo freaks får en möjlighet att vidga sina vyer lite. Ditt förra inlägg var lååångt, jag fick nästan en blodtryckssvallning mot slutet.:-) mvh/Flisan |
|
|
Så, inte slår väl Volvo S60R en M3:a? :-))) mvh/Flisan |
|
|
"inte slår väl Volvo S60R en M3:a?" Jo, ibland, på vissa sätt, men inte alltid på alla sätt..... stundom står den sig slätt, när M3:an sticker iväg med en sprätt... En M3 ligger ju ofta dikt mot vägen, i de flesta lägen Då hänger få andra med utmed vägren, även om man prövar trägen. Då föds istället ibland en sägen, Så man slipper inför polarna bli förlägen, för att det inte gick vägen... Busenkelt och logiskt va... ;-) |
|
|
WOW!!! :) Min M5 i svenska E39 M5 registret Länk |
|
|
Hehe.. Snyggt! :) ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
Flisan: Verkligen kul att se att du kan vara allvarlig ibland också =) Självklart är inte en Saab lika snabb som en M3 original. Det behövs lite trimm och lite bättre väghållning för Saabens del för att kunna hänga på. Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
|
Fan, det ploppade upp en rad till i hjärnbarken... "inte slår väl Volvo S60R en M3:a?" Jo, ibland, på vissa sätt, men inte alltid på alla sätt. Det är aldrig lätt, och stundom står den sig slätt, när M3:an sticker iväg med en sprätt... En M3 ligger ju ofta dikt mot vägen, i de flesta lägen Då hänger få andra med utmed vägren, även om man prövar trägen. Då föds istället ibland en sägen, Så man slipper inför polarna bli förlägen, för att det inte gick vägen... |
|
|
Får man ställa frågan hur ni tror att en V40 står sig mot en M3 då? Original så kanske inte V40'in hänger med riktigt. Men med ett aggregatbyte (nu är vi där igen;-) och byte av dämpare fram till Koni, och lite lägre HR-fjädrar så ter det sig följande : Superstage: BMW M3 CSL-04 1.27.4 Volvo V40 2,0T-00 1.28.5 Det skiljer alltså 1 (!!!!) sekund i varvtid mellan en CSL, uppgraderad av OCL/Brorson och en måttligt vässad V40. Alla vet ju hur en CSL är jämfört med en vanlig M3, och det borde skilja ÄNNU mer mellan en M3-E46 och en M3-E36 som verkar vara bland det snabbaste man kan ratta väghållningsmässigt sett. Prestanda då? Det ser ut på följande sätt: 40-100 : CSL 0,01s snabbare 40-150 : CSL 0,07s snabbare 100-150 : CSL 0,08s snabbare Således är CSL'en duktigt mycket snabbare som ni ser av tiderna att döma;-) Ha i åtanke att jag skriver om M3 CSL-04, en vagn som är några tiondelar snabbare än en M3-E36 runt ringen ;-) Så att skriva att en M3 från 93 är bättre på allt än andra bilar i 300.000:-klassen sväljer jag tyvärr inte. En V40 fas 2 börjar på runt 110':- med T4-motorn. Att utrusta denna med HR väghållningssats och lite andra leksaker i väghållningsväg samt uppgradera motorn till dryga 300hk ligger på i runda slängar 50-70':- beroende på hur mycket jobb man gör själv och om man köper nytt eller begagnat till viss del. Då har man en kärra som uppenbarligen sätter sig i ganska stor respekt hos M3 CSL-04 för runt 160-170':-. Som grädde på moset så kan man ta med familjen på semester också. M3-E36 är en jättefin bil, jag vet, det behöver ingen intala mig om. Men med relativt enkla medel så kan man åka åttor runt dom (lite överdrivet) med vanliga "svensson-bilar". Ja ja, nu var det säkert fel temperatur för M3'an den dagen då dom gjorde tunertestet i Bilsport. Eller när S60R'en åkte ifrån M3'an som tråden egentligen handlade om, så snöade det den dagen. Utvecklingen går framåt gubbar!!! Jag läste nånstans att snabbaste bil som Teknikens Värld har provat i älgtestet var en Audi A2! Och som någon nämnde tidigare, man kan få en Corvette för under 300 loppor idag. Det är en sportbil och ingen sportkupé som M3'an. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.