AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
291.476

Inte slår väl Volvo S60R en M3:a?

Sida 56 av 80
M5
523
M5-Power
M3 E46 Coupé -02
1101 inlägg! :)

"The hardest cars to chase are german BMW cars ..." - L.A. Police Department...
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Ja, det är väl hög tid att sättä stop på skiten!!!!!!
Förstår väl att Vulva engagerar i Sverige men det finns gränser för hur länge det är värt att fortsätta JA-NEJ-"jag tror dig inte"-diskussion.
Finns knappast något nytt att tillägga till "diskussioen"

MVH:Sakke
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Det har väl varit lite andra mer eller mindre intressant utsvävningar emellanåt, som berikat eller förfärat, beroende hur känsligt lagd man är....?

Det måste ju värma en BMW-älskares hjärta rejält att få veta att en bakhjulsdriven 850i med 5-liters V12 på 300 Hk tar en framhjulsdriven 9000 turbo 16 med 2-liters fyra på 175 Hk på 0-100, med nöd och näppe......

Se hur den oerhörda bravaden sträcker edra ryggar i stram pur stolthet.... ;-)
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Dr Tinnitus;
Oavsett smileys så befinner du dig på ett entusiastforum för BMW-älskare, tycker du att du bidrar till en trevlig stämning genom dina ansträngningar att belysa BMW's eventuella tillkortakommanden?... 18 år står det i profilen - det verkar stämma iaf.
Jag arbetar på Volvo PV och står för de produkter vi tillverkar, anser att de är bra familjebilar mm - men när jag loggar på här är det för att jag gillar BMW som det händer, INTE för att försöka provocera folk och sprida missämja. Skärp dig!
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Sani

"Skärp dig...."

Jaha, i all vänlighet så ger jag dig det rådet tillbaka....

Är man inte mer vidsynt och tolerant än att man inte tål ens det lilla jag skrev med glimten i ögat i mitt inlägg ovan, så är det illa....

Du tål alltså inte ens en sån liten käck gliring ? Den såg du som ett oacceptabelt beteende...? Du såg kanske inte att jag skrev en hel del bra om denna 850 med här ovan....?

Ja, jag tror jag kan bidra till en bra stämning på detta forum, men det beror inte enbart på mig utan även på alla andra.

Hur tror du att just du nu bidrog för att skapa en bra stämmning på detta forum, och tror du att ditt inlägg visar att BMW-entusiaster inte är så känsliga att de blir putt för det minsta minsta negativa som nämns om BMW.....

Du tror inte att jag kanske loggar på här för att även jag gillar BMW då....? Men är det förbjudet någonstans att även få gilla andra bilar....?

Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
För att göra Sani glad så att han överlever den hårda dag som idag är, för honom i alla fall verkar det som.... Så ska jag skriva lite mer om denna 850.

BMW 850 är enligt mig en av de vackraste GT-bilar som någonsin gjorts. GT står ju för Grand Turismo och det bör väl inte vara fel epitet för denna vagn...?

Den har mycket tidlös design som än idag känns mycket modern. Den var under sin tid en av de mest påkostade och välbyggda bilarna i sin genre, ja högt upp på listan av alla bilar. Detta gjorde att den var dyr sån attan, men köparna fick en mycket kvalitétstyngd bil med allt av modern teknik som då fanns att tillgå.
DEn var mycket komfortabel men hade även riktig bra väghållning i förhållande till sin hiskeliga vikt. Ingen direkt räser men men mycket kapabel trots allt.

Sani får för sina nervers skull nog sluta läsa här, eller så kanske det går illa...

Tyvärr så hade 850-modellen ändå en del problem som irriterade. Den så trevliga V12:an var inget under av tillförlitlighet, liksom den inte heller var i de tidigare 750. Mestadels handlade det om elektronikproblem i och på motorn, och för all del lite här och var i bilen. På 7-serien så gjorde detta att V12-modellen raskt föll som en sten i andrahandsvärdet och var iskall som inbyte rätt snart efter sin födelse. DEt gick så illa att den mycket billigare 735 med den gamla hederliga raksexan fick ryktet att vara klart bättre prisvärdare och pålitligare än V12:an. Likande scenario utspelade sig även för 8-serien.

Detta dilemma löste man delvis genom att lansera en V8-modell i de båda seriena, 840 och 740. Dessa hade bättre tillförlitlighet utan att kännas så mycket tamare eller mindre exklusiva.

BMW jobbade dock på bakom kulisserna och släppte efter något år nästa version av V12:an vilken var avsevärt bättre på de flesta sätt, och nu var de flesta problem som den första generationen drogs med borta.

Nu kan du börja läsa i gen Sani....

En 740/750 av de senare generationerna är en mycket trevlig bil än idag och ger oerhört mycket av allt kan man säga som begagnad, och till många gånger löjligt låga priser. Det samma gäller egentligen 840/850 med även om de givetvis är klart dyrare och ovanligare.

Se dock till att hellre välj en lite dyrare bil som verkligen är frisk och fräsch än att frestas av den där billiga med "bara lite småfix..." det senare valet kan bli det dyraste misstag man gör....

Att man sen med en sådan vagn har en god chans att knäppa en gammal SAAB turbo på näsan 0-100 är ju bara grädde på moset

Oppps.... Det där sista fick du inte läsa Sani....

Här är ett par smileys, fördela dem som det behagas på valfritt ställe i texten...

;-) ;-)

Se och njut den här kan man inte se för många gånger
Länk

Det är ju så att BMW 750/850 är bilar som bmw entusiaster
har förmånen att kunna frossa i då, priserna som
Dr Tinnitus sa, har sjunkigt djupare än Titanic.
Riskerna och bristerna på dessa bilar har ju ofta
entusiasten bra koll på .och man kan ju faktiskt kan köpa en hel reservdelsbil ala 750 för under 20kkr.
Men vanlige svensson är naturligtvislivrädd
för dessa bilar, men det beror nog inte på att de skulle vara sämre än andra bilar, det handlar nog mer om att
folk tror att det är en tickande bomb som kan ruinera dom
närsomhellst, och visst risken är att det blir mkt dyrt
att äga en 850 som brukskärra.
"Det måste ju värma en BMW-älskares hjärta rejält att få veta att en bakhjulsdriven 850i med 5-liters V12 på 300 Hk tar en framhjulsdriven 9000 turbo 16 med 2-liters fyra på 175 Hk på 0-100, med nöd och näppe....."

:D

Fast`n Loud Turbo Proud.

Ja smaken är som baken som tur är.
Vissa vill ha en 9000t16 2.0 175hk, medans andra vill
ha 850i v12 300hk, sen vem som har bäst smak
vet ju inte jag, jag vet ju bara vad jag "känner"
i den frågan medans kanske fler iaf i sverige tycker
tvärt om. flera miljoner svenskar kan ju inte ha
fel så saab 9000t är nog den smakfullaste entusiastbil man kan ha. .
To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Underbart att se vad min lilla molotow ställde till med:-)
Vi befinner ju oss här på forumet för att belysa dessa viktiga frågor, den som inte vill läsa behöver ju inte göra det. Vi andra som idogt fortsätter hålla liv i debatten gör ju detta med stor entusiasm, både för märket BMW och kanske lite annat OT också. Men som jag skrivit tidigare, många av oss är BIL-entusiaster, man utestänger ju ingen för att denne skaffat barn och tvingats åka V70 istället.

Bumsen som jag åkte ifrån var en 850iA, det sa vägverket iaf. Röd var den också. Som sann entusiast så noterade jag ju självfallet att det var en 8-serie i backspegel. Och eftersom intresset är i mitt fall lite sjukt så tog jag numret och klankade fram lite fakta på vv.se. Man har ju lite svårt att se om det var runda eller fyrkantiga eller om det var två eller fyra avgasrör när man har den i backspegeln. Men nu när DrTinnitus har presenterat lite siffror på 750 så förstår jag ju varför jag åkte ifrån den. 100-160 på nästan 10s för BMW'n och jag mätte T4'an till under 8s på samma intervall så slänger det ju sig själv.

Sedan måste jag ju likt en del andra klargöra vissa saker i varje inlägg för att inte få mordhot. Jag gillar BMW!!! 850'in är en helt otrolig vagn som på "sin tid" var fruktansvärt snabb när man fått upp farten,dvs. omkörningar od. ute på landsvägen. Grym komfort. Nackdelarna är att bensinpriset snart väntas stiga till 14:-/litern och att många 850/750-ägare har/hade stora verkstadsnotor. Det är mao. ingen billig kärra att köra. Lite trassliga HC-värden är tydligen ganska vanligt hörde jag av personalen på BMW's reservdelsavdelning och det har många gånger med dåliga ventilsäten att göra och i vissa fall trasiga kattar. Kostnaden för att åtgärda dessa fel är för det mesta tyvärr lika med att kosta på bilen 200% av sitt värde eller att skänka bort den. Tyvärr som sagt då det är otroliga bilar när dom fungerar.

SAAB'en har jag faktist aldrig gillat. När 323'an kom så jämförde man ofta den med SAAB Turbo då dom var jämnstora och hade hyffsat lika prestanda. Men den som kört en riktigt fin 323-E21 vet att det är en helt annan upplevelse än en SAAB turbo. Observera att jag inte jämför 9-5 Aero Vector-2005 med 323-E21, bara så det inte blir några gliringar:-)
Hade inte människan uppfunnit rosten så hade jag nog haft en 323-E21 ståendes i garaget. Förbannat rolig bil, och vilket otroligt gött ljud från motorn. Lika livsfarlig som Porsche 911 att ratta var den nästan också. Mycket nostalgi med avgasrör på bägge sidor bak också!!!
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Tomas.

Hörrö, du som åker Volvo kan väl för fan inte kasta skit på SAAB på ett BMW-forum, fattar du väl. Ska du ha smisk eller, skärp dig nu....

*SSSS* ;-)
Fl
406
Flisan
BMW M3 Coupe -93B
Tack Tomas för att du skrev att du inte gillade Saaben, för vem fan gör det. Speciellt gamla Saab 900, vingligare bil får man ju leta efter. Hela bilen var ju felkonstruerad, förutom utseendet på 900 Aero:n förstås som fortfarande är en snygg bil.

Ett klargörande bara, 850i hade nog inte samma tid 0 - 100 eller 0 - 200 som BMW 750. 0 -100 avverkades i 850i:in på 6.8 sekunder enligt modellguiden, en tid som låter ganska rimlig i mina öron. Saaben gjorde 0 - 100 på 7.7sek och 0 - 180 avverkades i Saaben på 27,8sek och i 850:in på 22,1 allt enligt tidigare inlägg, dessa siffror talar sitt eget språk. Nämligen det internationella språket "bara praktiska tråkmånsar kör annat en BMW, språket".

Glöm inte att livet går ut på att ha så mycket kul man bara kan innan det är för sent, och därför så uppmanar jag Er som funderar på att köpa den där kombibilen(Saab, Volvo, Passat, Audi) med 150 Hk i, köp en riktigt kul bil på en gång istället för att hålla på att trimma hit och dit. Ha kul, sluta vara så jävla praktiska, bli lite mer kontinentala. Släpp loss istället för att immitera farsan och farsans far.
Och allvarligt talat, en kombibil kanske kan vara bra att ha som familjebil, men som sommarbil eller entusiastbil köp en sportbil, inte en Volvo eller en Saab. Om Ni av någon outgrundlig anledning ändå prompt ska ha en Svensk tråkbil, köp då en begagnad S60R för den besitter trots allt ett försök till livsglädje.

Stora kombibilar är praktiska ungefär 3 gånger om året, däremellan är de opraktiska, onödigt bensinslukande och OFTAST osportiga. Undantaget Audi RS6, RS4.

Och kom ihåg, skit i vad den avundsjuka grannen säger när du köper den där sportbilen. Be helt enkelt honom eller henne att plocka bort det där järnröret som de har uppstoppat i röven.

mvh/Flisan
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Flisan.

En liten rättelse.

Den gamla 900 var INTE vinglig.... Den hade för sitt pris en mycket kompetent väghållning, särskilt i Aero-utförande.

Den gamla 900 tillverkades från 79-93 och sen kom den nya 900 94-97 ca, som var mindre lyckad i chassiet i vissa situationer, dock inte så hemskt dålig som folk påstår, jag har kört alla varianter med 150-450 Hk så jag vet..... Efter ca -97 då 9-3 kom så blev det bättre. Men någon M3dödare har det aldrig varit tänkt att vara.

Sen till jämförelsen med SAAB och 850i. Den handlade i första hand om just 0-100 där en 9000 turbo 16 kan ge en skaplig match som jag sa. Nu tar du ju fram siffror för en manuell 850i som kanske kan stämma, eller kanske kan vara lite "glada". Men försök att hitta en manuell 850i i ett nafs ute på gatan.... De var inte vanliga de ser du... Därför gjorde jag jämförelsen med det som är vanligast att träffa på i de båda bilarna, jag var realistisk alltså ;-)

Sen måste nog du och många andra BMW-älskare förstå att alla i hela världen kanske inte har samma intresse för sportighet eller flärd med sina bilar. Det finns faktisk folk som tycker att en BMW M3 är rena skiten, och bestämt väljer bort den för att den inte har tre sätesrader och går på diesel.... Det finns alltså folk som har helt andra behov och intressen.

Hej hopp, växespaksknopp....
Fl
406
Flisan
BMW M3 Coupe -93B
Jag pratar givetvis om folk som ÄR intresserade av bilar.
Vet inte HUR många som jag känner som är mycket intresserade av bilar, men tack vare att de har en bambustav i de bakre delarna som gör dem till stela, överpraktiska, dumsnåla och diverse annat aldrig kan tänka sig att köpa en kul bil.
De kommer nog lära sig vad det lider, dock troligen inte förrens de är 50 bast eller så, när de märker att tiden bara rusar fram.

De som inte är intresserade av bilar gör rätt i att köpa en vanlig, billig, praktisk bil om du frågar mig. Allt annat vore bara dumt.
Kanske lika dumt som att jag skulle köpa ett årskort till teatern trots att jag max går en gång om året eller kanske lika skenheligt som att jag åter skulle bli medlem i Svenska kyrkan och gifta mig i den samma trots att jag inte är Kristen.

mvh/Flisan
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Flisan.

Sen finns det ju en massa folk som är galet intresserade i bilar, men som ändå skulle tacka nej om de så fick en knippe av de allra nyaste och maffigaste BMW-modellerna kastade efter sig....

Så då är vi ju återigen där, på ruta ett. Att BMW gör väldigt trevliga bilar i världsklass i flera olika segment med betoning på körglädje och sportighet vanligen. Men som ändå kan vara honung för vissa och dynga för andra.

Livet bjuder på märkliga fenomen, eller hur... ;-)

Fl
406
Flisan
BMW M3 Coupe -93B
Jag har själv haft en Saab 900 83:a med Turbo, och jag upprepar vad jag sa tidigare. VINGLIGARE BIL FÅR MAN LETA EFTER.
Både 79-93 och 94-97 var ungefär lika kassa. När man får sitta och korrigera med ratten kontinuerligt på rak motorväg så börjar man ju undra. På detta sätt har alla 900:or jag kört betett sig.

En kompis köpte dessutom en helt ny 9-3 Aero -01:a och den spårade värre en något annat jag kört. Jag gjorde misstaget att hålla löst i ratten (som jag brukar kunna göra på min egen bil) när jag körde hans bil ut från en parkeringsplats, alltså jag höll ungefär en fart på 10 km/h och bilen var på väg ut på en gräsmatta innan jag märkte att även den bilen var värdelös.
Den visade sig även under körning vara en av de sämsta och tråkigaste bilar jag kört. Men visst, ny var den ju om nu det var någon tröst.

mvh/Flisan

Fl
406
Flisan
BMW M3 Coupe -93B
"Sen finns det ju en massa folk som är galet intresserade i bilar, men som ändå skulle tacka nej om de så fick en knippe av de allra nyaste och maffigaste BMW-modellerna kastade efter sig....".

Jag kan inte annat än att hålla med dig för jag måste erkänna att jag är ganska intresserad av pengar, men om jag skulle vinna 10 miljoner på lotto så skulle välja att inte ta emot dem.

Och jag som trodde att jag hade ensamrätt på att vara blåst i hela huvudet.

mvh/Flisan
Men på det här forumet så är ju BMW honung
och dom som tycker BMW är dynga har ju andra forum att
hålla sig till. Egentligen ska inte entusiaster som
har BMWbilar som intresse behöva stå ut med
provokationer med oliksinnade på ett BMW forum.

Jag brukar vara väldigt mkt på STCS pga att jag har jobbat
med saab och det tycker jag är ett mkt bra forum med
fin stämning. Det är inte alls lika ofta folk som kommer in
där och provocerar.
Jag har noll intresse av att köpa saab, men jag försöker inte
tala om för dom på stcs varför jag inte vill ha saab, det
är ett forum för saab entusiaster och det får man respektera.
To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Jag tycker inte SAAB's bilar är kassa. Nya (eller efter faceliften 02) så tycker jag 9-5 Aero, Vector eller vad dom heter i kombiutförande är ganska tuffa. Jag ska inte uttala mig om SAAB's kvaliteter i övrigt. En jag känner hade en 9000 och det var en makalös bil till att lasta mycket grejer i minns jag. 900 Ng har jag kört och det var inget som tilltalade mig, därmed inte sagt att den är kass för det. En 9-3 Aero Og var jag på gång att köpa men den hade obekväma stolar för min kropp tyckte jag, även om många hävdar det motsatta. Varför jag åker T4 till vardags handlar om en kompromiss som jag skrivit om tidigare. Säkerhet, prestanda och driftskostnad står i främsta rummet. Att den sedan har sämre byggkvalitet och väghållning än en 330iT är en annan kostnad...

Flisan>> Skulle jag ens komma på idén att ha mina grannars åsikt beträffande mitt bil i tankarna så skulle det tyvärr inte gå att uppbringa med den lönen jag har idag. Jag bor i ett villaområde där taxeringsvärdena på husen är ungefär det dubbla av vad våran landsfader Göran tjänar om året. Mitt bilinnehav betraktas nog som mer eller mindre som skrotbilar av mina grannar då flertalet av dom uppskattar prestigemärken av nyaste årgång. Så skulle jag inhandla låt oss säga en 523i från 01-02 så lyfter nog ingen på ögonbrynen för detta. Och BMW eller inte, jag skulle aldrig ens få för mig att köpa en bil utifrån vad nån annan tycker. Möjligtvis om någon säger "min Sittåträng Xara är helt värdelös, köp aldrig någon sån". Då kanske tar till mig det, annars föredrar jag att bilda mig en egen uppfattning.

En SAAB 900 T 16v av gamla modellen med det fyrkantiga avgasröret låter annars ganska trevligt tycker jag. Och en 99Turbo hade ju varit ganska kult att ha idag. Fast en 323-E21 hade varit guld, om inte mr Rost hade härjat.
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Flisan.

Ang. dina bravader med 900 och att alla var vingliga som fyllon, så kan jag bara säga att det måste ha varit fel på dem då...

Den 900 som kom -94 hade helt klart en hel del problem med spårande och sådant, vilket det jobbades på att få bort.

Men den gamla 900 som fanns före -93 hade inte alls de problemen. De enda gånger den kunde vara lite spårig var när man gav fullt med de vridstarka turbomoterna. Men det är nåt som i princip alla framhjulsdrivna vrdstarka bilarna lider av, då det är mycket svårt att få bort helt. Men kör man med en normalfrisk sådan gammal 900 på rak landsväg så går de rakt fint och stadigt och det är inga problem om vägen svänger heller. PUNKT!

Läser man samtida tester så fick SAAB 900 ofta mycket bra kritik för sina vägegenskaper, särskilt de vassare turbomodellerna, även i jämförelse med div. tyska bilar.

Om sedan någon fränkalle har fläskat på med bredare fälgar med skum offset samt sänkt bilen utan redig hjulinställning så kan allt hända, men det kan inte skylla på bilen.

Jag har kört ett flertal BMW av olika modeller som gått mycket illa på vägen i vissa situationer, spårat vinglat och haft sig. Men det har uteslutande då handlat om antingen slitna bilar eller bilar där glada ynglingar har "förädlat" bilen med feta fälgen platta däcket och coola sänkningen och sen när det var dags för hjulinställning så var det fredag och de hade inte tid och pengarna var slut.

Inte fan kastar jag skit och påstår att BMW gör spåriga vingliga bilar för det, för jag begriper var skulden låg...

Om du inte kan hålla en nyare SAAB-ratt löst med en hand i 10 kmh på väg ut från en parkering utan att du håller på att hamna på gräsmattan så är det fel på dig och inte bilen... Jag åker dagligen runt på parkeringar med gräsmattor runt och inte fan står där fullt med SAAB:ar på gräsmattorna. Man ser dagligen både gubbar och tanter i moderna SAAB:ar som kan hålla ratten med en hand i mycket högre farter än dina 10 kmh utan att det ser det minsta oroväckande ut.

Ska du dra historier så vänligen försök få dem i alla fall lite trovärdiga...

Ditt inlägg med pengajämförelsen var så dumt så det kommenterar jag inte ens. ;-)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.