|
Sida 54 av 80
|
|
|---|---|
|
M5.... Purken eller...? Svårt att se saker ur ett positivt synsätt...? Vad jag ville ha sagt? Ja inte mycket mer än att det är rätt kul att pilla på ett gäng färska specialare från Öhlins. Skulle inte du gilla det...? Om det skulle bevisa nåt?? Inte vet jag, inget som har med min plånbok att göra då det ska sitta på en tävlingsbil som är under byggnation, en seriös banbil helt enkelt. Om du nu reste ragg för det lilla jag skrev om detta, så får jag väl be om ursäkt. Meningen var mest ett försök att lätta upp stämningen. Men det verkade du inte vara mottaglig för...!? |
|
|
Okej då förstår jag saken bättre! ;) "The hardest cars to chase are german BMW cars ..." - L.A. Police Department... |
|
| Se där, en glad M5-kille... :-) | |
|
Vad är det för banbil du håller på med då? En riktig Volvo dräpare får man hoppas! ;) "The hardest cars to chase are german BMW cars ..." - L.A. Police Department... |
|
|
Det är inte min bil, jag hjälper en polare som bygger banbil för en elitserie på elitnivå kan man säga. |
|
|
Dr Tinnitus>> Mycket bra inlägg, intressant läsning! Jag måste, tyvärr får man kanske säga, instämma med dina erfarenheter beträffande vad som är bra och mindre bra ur en BMW-ägares synpunkt. Jag brukar hävda att överladdning är framtiden. Att ligga och finslipa en motor till dess yttersta gräns utan att överladda kräver timmar och åter timmar av utveckling. Man har laborerat med variabel kamaxelteknik, olika längd på insugningsrör, dubbla stift, 5-ventilsteknik, högtryckssprut osv. osv. BMW-fantasterna har, precis som i V8-fallet, hävdat att BMW aldrig någonsin kommer att överladda en bensinmotor. Man har prövat det i 2002 Turbo, 745 men det händer aldrig igen har det hetat. Nu verkar det som att även BMW inser att man måste "följa med i utvecklingen" om man kan kalla det så. Jag ser det som naturligt då i princip alla andra tillverkare använder sig av överladdning för att få ut mer prestanda ur motorerna. Och jag hävdar fortfarande vilken otrolig maskin 330/530 skulle bli med en eller två sniglar på grenröret, även om många hävdar det motsatta och svammlar om turbofördröjning och dålig respons, jaahopp, djup suck. För övrigt så måste jag tillföra lite andra tankar till debatten. Sitter och läser senaste Teknikens värld och testet mellan M5 och E55 AMG. Nya M5'an är ju helt brutal, vilka prestanda! Mercan verkar inte helt fel heller. Tänk att ligga bakom nya Ferrari 430 och blinka med heljuset "flytta på dig" med en 4 eller 5-dörrars bil. Ska bli ett sant nöje att framförallt höra sången från V10'an ute i trafik. Och jag ska villigt erkänna att jag kommer att göra allt för att "stressa" M5-ägaren till att gasa, inte för att jag vill rejsa utan för att få höra sången från motorn. |
|
|
Tillägg till inlägget ovan: Det ska vara en majoritet av BMW-ägarna och inte "en BMW-ägare" på tredje raden.;-) |
|
|
Kul att se Porscharna med megavingarna nästan stå stilla i jämförelse med M3'an runt ringen. Ladda ner filmen och njut!!! Länk Sedan kan vi återuppta diskussionen och kramas ;-) |
|
|
Förmodligen blir det väl som med BMW-folkets tidigare klagande på V8, att det inte accepeterades förrän det egna favvomärket började med V8, då blev det plötslig väldigt bra så bra att man idag jublar över att nya M3 verkar få V8.... ;-) Jag tror samma sak kan komma att ske med turbo. Numera klagas det på att turbo är fuskhästar och liknande gnäll. Samtidigt så verkar många ha glömt att BMW har haft några spännande turbomodeller tidigare. Jag gissar att den ratade turbon fort blir rumsren hos BMW-älskarna den dag BMW kommer med några nya spänstiga turbomodeller.... :-) Jag ger mig fan på att t o m. framhjulsdrift kommer att vara bra rätt var det är en dag. Kanske den dagen då BMW:s nyaste M3 har turbomatad V8 och framhjulsdrift.... Woooohaaaaa :-) |
|
|
Dr Tinnitus: Såg på Discovery att det var BMW som utvecklade turbon en gång i tiden! ;) "The hardest cars to chase are german BMW cars ..." - L.A. Police Department... |
|
|
Det som retar många, är nog allt snack om att BMW ägare är si och så. Dr Tinnitus du snackar om att BMW ägare tyckte si och så om 12or och v8or redan innan M3e30´s tid, vad hörde du det då? knappast internet iaf, jag ger mig f_n på att du hörde det av ngn bekant/bekanta som kanske hade en BMW med sexa? och nu drar du alla bmw ägare över en kam och säger att då tyckte BMW ägarna si och så,Jag känner några som var BMW ägare på 80talet och dom var inte alls så som du beskriver det. Likaså när det gäller överladdning, många BMW ägare kanske hellst inte ser att prestandamodellerna blir överladdade, just för att det inte blir den typiska karaktären som en flerahundrahästars M motor har. Men jag tror inte att dom överger märket om det blir överladdning för det. Vissa kanske gör det och går till Audi som ju nu börjar bli smaskiga med den nya sugisen. Medans Audi folk kanske väljer BMW, just för överladdningen, vem vet. Sen allt snack om att M3 ägare har ärvt pengar och då köper en gammal M3? Vaddå en M3 e36 är ju billigare än tex 9-3 Aero, som är en i grunden betydligt äldre konstruktion varför ska man välja en tråkig 205 hästars vingelhink framför tex en M3 e36? Jag köpte en M5 3.8 för 4 år sedan då dom kostade en bra bit över 100 strecket, iaf min som bara hade gått 11000mil. Men jag var lågavlönad fick ut ca 10/10500 i månaden med det jobb jag hade då, samt att man hade hyra att betala. Det var inte lätt, men det var min drömbil då och jag ångrar inte dom härliga år jag fick med den. Nu har jag bättre betalt jobb och har sålt M5an pga att det ska bli tillökning, så jag åker Volvo nu. Men tro mig att jag ska tillbaks till bayrarna igen även om folk tycker man är ett bortskämt rikemansbarn. fast man i verkligheten är en hårt arbetande vanlig industriarbetare. |
|
|
Jocce. Nu är det ju rätt märkligt detta med att generalisera, eller att dra alla över en kam som du kallar det. Det märkliga är att du själv just gjorde det med det du påstod om andra...... Nu är det så, att jag många gånger har sagt att det finns folk till allt, oavsettt vilket bilmärke man har på snuttefilten..... Det finns svinpälsar och snorkiga överklasstyper bland BMW folk likväl som hos Merca och SAAB-folk, ja överallt. Likaså finns det en massa andra typer med, ja helt vanliga trevliga typer med.... Men det jag beskrev om BMW-folk och motståndet till V8 kan väl ändå inte många ha missat om man varit med ett tag.....? Men du kanske inte har varit med ett tag...? Sen en mycket viktig sak. Ta inte allt som sägs i bildiskussioner på blodigaste allvar. I synnerhet inte om det gnabbas om bilmärken och vilket som är bäst eller snabbast. Åsikter värderingar och tolkningar går alltid isär, och världen går inte under för att den egna favvobilen får på tafsen i nåt avseende. Fan, allt för många reser ju ragg och blir mer förnärmade än om man utan lov skitit i deras kalsonger...... BMW är kalsafina bilar i de flesta avseenden, men de är inte perfekta eller bäst i precis allt eller jämt, eller snabbast. Det är ingen bil i hela världen. Så är det bara och inget gnölande i världen med skygglapparna på kan ändra det. |
|
|
Det är liksom precis lika drygt att höra att man bara är avundsjuk så fort man råkar nämna nåt man inte riktigt gillar hos BMW eller att de kan ha brister eller få däng ibland. Ja om man bara nämner att askoppen är för liten och går trögt, så kan man ge sig fan på att någon med blåvitt på ögonlocken kommer dragandes med att det är den svenska avundsjukan eller nåt sånt som lyser igenom.... Sånt är inte lite drygt..... Skål förresten........ ;-) |
|
|
Nä givetvis ska man inte ta vad andra tycker om bilar på blodigt allvar. Jag har dock sett alltför många, på andra forum som tex stcs och andra forum som gärna skulle vilja byta till en BMW men avstår pga vad andra kommer att tycka om dom då, jag tycker det är sorgligt att vissa avstår en bil dom vill ha för att dom inte vill förknippas med "kebaber" "bortskämda""överklassimage" eller totalt blåsta som man tydligen blir om man äger en BMW. Nu menar jag inte att just du har just sådana fördomar om bmw ägare, men du verkar bara ha uppfattningen om att BMW ägare har skygglapparna på och inte vet eller vill veta ngt annat än BMW. BMW ägare är inget eget släkte, de är som vilka bilägare som hellst och dom flesta har ägt betydligt fler bilar av andra märken än BMW. Precis som vilken saab,volvo,audi ägare som hellst. Jag är helt övertygad om att alla här är helt övertygad om att en trimmad volvo kan åka ifrån en BMW, vi lever i sverige en tredjedel har säkert haft en snabb volvo turbo. Det kanske finns andra orsaker till att man inte vill ha en Volvo s40? i bland kan det ju vara skönt att köpa en bil för relativt liten peng som är potent i chassie och prestanda i fabriksutförande oxå samt få med fin byggkvalité på köpet. |
|
|
Jocce. Jag är helt på det klara att det FINNS BMW-killar med blåvita skygglappar på 24 timmar om dygnet året runt. Inte sällan dyker någon av dem upp på just sådana här forum. Vaför det tror ni...? Jo, för på forum som detta, och för all del merparten av alla andra forum, försigår en evig kamp som kallas revirpinkeri..... Många av det helt vanliga glada märkseägarna de ser man inte alltid i dessa forum därför att de kanske inte har det minsta intresse av att hävda sig, de kanske inte ens är särkilt intresserad i bilar och det kanske mer var en slump att det råkade bli en BMW för dem. Ja detta gäller givetvis inom de flesta märken, men, BMW och några märken till HAR en speciell särprägel i detta avseende. Just därför att det är allmänt känt sedan länge att BMW oftast anses vara just en exklusivare dyrare bil som kanske inte alla alltid har haft råd med. Detta gör givetvis att vissa personer som inte har en BMW visar något som mycket väl kan vara en form av avundsjuka eller missunnelse. Samt att vissa inom BMW-ägandet mycket väl kan anamma just den fisförnäma överklassatityd som ibland kopplas samman med ägare av dyrare bilar. Det kanske låter kaxigt att påstå detta, men sådana kan vi människor vara, från båda synpunkter alltså. Vi ser ju sällan folk i den billigaste Seat Alhambra som flyter runt med näsan i vädres fällandes halvspydiga kommentarer om "svensson" och kräva nästan röda mattan när de kommer in på en mack. Åter igen, det finns ett brett spektra på människor och personligheter, för vissa av dem kan en finare BMW passa som handsken för att få den image de eftersträvar. Andra skiter i sånt och drar en bredsladd och bara njuter. Vissa som har en BMW kan inte heller tänka sig en Volvo, för vad skulle polarna eller grannanra säga... Igen, det finns folk till allt..... Många BMW-ägare har säkert haft en massa andra bilmärken. Men det finns massor med BMW-ägare som aldrig har haft en annan bil än BMW, och ändå har sina fördommar fast förankrade om andra bilmärken. Sen har vi de som det kanske finns ganska gott om på dessa forum, unga killar som inte så sällan inet har haft mer än en eller två bilar och då kanske BMW, som trots sin ringa erfarenhet av bilägande totalt sett, ändå är benhårda i sina åsikter om alla bilar, och skyddar BMW med livet om så är. Som jag sa, det finns folk till allt. Och det gäller givetvis inom alla bilmärken. Men, det är ändå intressant att se att debatter med denna ton och inriktning inte är lika vanlig på svenska Citroën-forumet, eller Lloyds vänner i nordens forum, eller Svenska Goggomobil-klubbens forum. En vild gissning är att det beror på att det inte alls är lika statusbetyngt att äga någon av dees vagnar, medans det allt som oftast anses just mer statusbetyngt att äga en BMW eller Merca eller ännu dyrare märken. Och är det nåt som kan sätta känslor i svallning, så är det diskussioner där status är en ingrediens..... Detta är inget annat ä fakta skrivet med en smula ironi och glimten i ögat, men finns det inte en viss sanning i det så säg...? Och som jag sa, för femtielfte gången. Det finns folk till allt, och alla varianter av personligheter finns inom alla märkesflockar, från den snälle timide till den bufflige arrogante typen. Men gissa vilken som ses och hörs mest, och vilken man lägger lättast på minnet...? Skål va... en till vågar man väl.....? |
|
|
Om nu någon känslig BMW-själ blivit purken av allt mitt skrivande, så finns botemedlet här.... Länk Se detta filmklipp och ni ler hela kvällen, och säkert hela morgondagen med, ja jag gissar att ni kommer att glo flera gånger med en jättebanan i fickan dregel värre än en Sankt Bernhardshund vis julbordet.... Nu ska jag titta en gång till.... |
|
hampe m3 |
den däe måste ja ha, fy f_n va brutlt, 124 va sten ball, o porshen o ja allt, vart går hella filmen att få tag i????? Såg ju ut att gå litte halv fort :) |
|
Och se.... Jag är inte så elak och negativ mot BMW som man kanske tror, ty däri fanns mången goder BMW med högljudd skönsång och yviga gester..... Nu ska jag titta en gång till...... igen..... Filmen kan säkert beställas här Länk Men de som inte räds den gulliga antipiratbyrån är fria att leta där man behagar och se vad man skola finna..... |
|
hampe m3 |
doctorn, har du hella filmen, sökt halva natten på diverse ställen uttan lycka. |
|
Skit frän film, Otroligt ljud i den M3an, men skulle lätt kunna tänka mig en kadett rally med vässad M3 e30 motor oxå=) Ang tjafset så antar jag att du har rätt i mkt av det du säger. Kom och tänka på dom år jag jobbade som saab mek och visst var det jätteskillnad på Opel och saab kunder. Opelkunderna klagade sällan över små missljud eller andra brister på bilarna. Medans saab ägare ofta gick i taket för minsta lilla pip. SAAB ägare som kommer in och lämnar ifrån sig sin nya 9-5a är ofta slipsklädd och har portfölj med sig=) Anlednigen att jag reagerar är nog eftersom jag inte tycker jag stämmer in på din beskrivning, men då tillhör kanske inte jag skygglappsgruppen eftersom jag haft ett 15tal andra bilar (inkl Citroên) men bara 3st bmw samt att jag inte ens äger BMW nu. Men BMW är för mig no1 och det beror inte på skygglappar utan helt enkelt att det är den enda bil jag verkligen fastnat för. Så egentligen bör jag ju inte ens läsa den här tråden, men har inte kunnat låta bli att snärja in mig i diskussionen. Kan tillägga att när jag var 18 och hade kepsen bakåfram samt dunkadunka i skuffen då åkte jag 77ans 240GL ombyggd till 85ans GLT och tyckte det var en grym bil. Ända tills polaren piskade mig i sin Golf etta 1,6L=( för att sedan bli totalförnedradav nästa kompis som hade köpt en 323i e21=( |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.