|
Sida 53 av 80
|
|
|---|---|
|
Arab4ever>> ""om sanningen ska fram finns det ingen bil i Ford-koncernen som kan matcha M5 - inte ens Jaguar XKR som ligger närmast till."" Hört talas om Ford GT40? Aston Martin Vanquish S? Aston Martin DB9? Ford Shelby Cobra GT 500? Tydligen inte av ditt resonemang att döma! |
|
|
Sjoberg>> Tydligen har man uppfunnit något som heter diffbroms. Detta gör att man tydligen kan vinna både Etcc, Dtm och Stcc med en bil som driver på "fel sätt" enligt dig. Eller det kanske är andra aspekter som spelar in när det gäller framförandet av bilen, nått med chauffören kanske? |
|
|
SotaM>> Visst är femman en skön bil på alla sätt och vis. Att jämföra en sådan komfortmässigt med en hälften så dyr (och 4-500 kg lättare) S40 är som att jämföra en HD och en 250 roadracinghoj, äpplen och pärom mao. S40'in är en relativt enkel, billig och rapp vagn med lite avsaknad av komfort och kvalitetskänsla. Men det är ju upp till person vad man söker efter. Väldigt ofta så brukar det vara så att när man är yngre så ska det vara lätt, hårt, snabbt och lågt. En S40 kan man få på det viset ganska lätt. Ju äldre an blir, med begynnande homerojder, så vill man ha högre profil på däcken, lite sex-igare motorgång, svajigare fjädring och tystare kupé eftersom man slänger ut sublådan. Då passar femman kanske bättre. |
|
M3-Mackan |
Den här tråden är den bästa, att folk orkar :) -Mackan- |
|
Tomas varför inte köpa en "roadracinghoj" när det verkar som du skall byta till en snart "ny" M3-93-95 istället? tycker diskutionen om en M5 VS en S40 suger vilken går fortast runt ringen eller nån racingbana även om S40 är trimmad av gudarna själva så kan man inte komma från det att den inte har samma förutsättningar som en m5a då dom är byggda för helt olika saker A-F Racing Länk |
|
|
Tomas: Du skojar, finns det ngt som heter diffbroms... Måste kolla om man kan montera det på min bil;o)... Jag är fullt medveten om att det går att köra fort m "grävlingar", men drar man det till så spets så är rena fakta att samtliga "superbilar" är 4 hjuls el bakhjuldrivna. Dessutom är det roligare. Det kommer nog att dröja innan Ferrari, Porsche, TVR m.fl börjar tillverka prestandamodeller som driver fram... Sjöberg |
|
|
topbone>> Vägra fatta svenska, vem jämför S40 med M5? Jag skrev ju precis att det är som äpplen och päron att jämföra en femma med en S40. Vilket av det jag skriver förstår du inte?? Är det dom 2% BMW-åkare/drömmare vi har råkat ut för här? Man verkar ju tolka inläggen som kritik mot BMW bara för att man skriver positivt om en annan bil. JAG GILLAR BMW!!! Behöver jag skriva det igen?????????? JAG GILLAR BMW!!!!!!!!!!!!!! Någon som inte läste??? Är jag skadad på nått sätt för att jag även gillar andra bilar? Behöver jag psykologhjälp? JAG GILLAR JU BMW!!!! Kanske ska be Janne införa en automoderator som tar bort alla inlägg som innehåller ord som volvo, ford, mb, vw...... Jag blir trött. |
|
| Jag tror på sorkdrift när Schumi åker med det! | |
Conan99 |
Varför inte enhjulsdrift som på en flakmoppe? Måste ju vara det optimala. MVH Conan99 |
hampe m3 |
luft filter o chip på flak moppen, ja då får man passa sig.. Conan99, länge sedan ja skrattat så länge o så rått.. bästa inlägget någonsin.. |
maserati |
samla ihop er och filma dom bilar ni vill gemföra så behöver ni inte tjafsa mer eller inte? |
|
Hehehehehe :) Tråden går o går o går... "The hardest cars to chase are german BMW cars ..." - L.A. Police Department... |
|
|
hahaa det här e ju ren underhålling ju.. det där med automod låter fint tycker jag bra att du gillar bmw jolly god for you! Behöver jag psykologhjälp! tja att erkänna det är ju första steget.... A-F Racing Länk |
|
|
Vad i h-e gör Dr Tinnitus på detta forum??? Ska rapportera allat jag hittar på honom.... Hoppa tillbaka till Ladaforum.ru...... "The hardest cars to chase are german BMW cars ..." - L.A. Police Department... |
|
|
M5-Pullover... Hur var det med gängkramandet nu då..... ;-) Jag är en obeskrivlig bildåre med bred smakinriktning, så jag bör väl få vara här, eller...? Blir du gladare om jag säger att jag pillade med Öhlinsdämpare idag som i ett set på fyra troligen kostar mer än den M5 du har på ingående.... :-) |
|
|
Dr Tinnitus: Skulle tro att du har en otrolig förmåga att reta upp folk... Sjöberg |
|
|
Maserati>> Vad menar du? Övriga>> Plötsligt har vi kommit in på framhjulsdriftens vara eller inte vara. Känns som att några försöker bortförklara olika element. Någon säger "jag gillar BMW men kan tänka mig en annan bil". Någon annan svarar "men det går ju inte, den andra bilen har ju inte check-kontrol så det är uteslutet ju". "Bakhjulsdrift är roligare". Vad symboliserar roligt i bilsammanhang? Att drifta med bakvagnen? Det går att göra med en Volvo 240, MB 220D-77 eller en BMW 318-88. Känns lite trångsynt att enbart säga att huruvida en bil är rolig eller ej beror på i vilken ände den driver. Jag finner knappast en MB 220 Diesel eller Volvo 240 speciellt lustiga att köra för att dom driver bak. Ska man åka bakhjulsdrivet för att vara först iväg från rödljuset eller varför är just bakhjulsdrivet roligare? Ungefär som att säga "jag kommer alltid att köra MB för som är ju så söta med den lilla stjärnan på huven". Eftersom man bara kan ha "roligt" i en bakhjulsdriven bil så måste bilar som Ford Focus RS, Honda Civic Typer R, Vw Golf Gti m-fl. vara rent ut sagt skittråkiga att ratta, eller? Men det är klart, har man bara haft en 318-85 och sedan fått ärva lite pengar och köpt sig en gammal M3 istället så ter sig livet kanske ganska enkelt och bilvalet blir därefter. Vad vet jag, jag har bara haft 20-25 olika bilar så jag har ingen aning om vad jag snackar om. |
|
|
Sjöberg. Skulle jag reta upp folk....? Varför det, jag försöker vara rätt objektiv och opartisk, faktisk. Säger hellre sanningar än försöker glorifiera än ljuga. Är det kanske så att sanning kanske svider månne...? Att vissa inte tål eller vill inse vissa sanningar, eller ens förstår dem alls....? Åter till grundsaken i tråden, eller nåt som anknyter i alla fall. Som ni vet så finns det ju en filmsnutt där en eminent M5 E39 får däng av en chippad S60R awd. Den filmen är i mina ögon skitkul, både som en ren rejsfilm och för att något ganska ovanlig trots allt händer. Att en M5 får smisk. Innan ni greppar tomaterna så ska jag förklara mina egna känslor av det fimen visar. Det är alltså kul med en rejsfilm, som alltid. Det är kul att se en dyrare exklusivare nästan mytomspunnen bil köra ett rejs, se hur den presterar under olika situationer, samt att se att den kan få det kämpigt i vissa fall. Denna gång fick den pisk, vilket i sig inte var någon stor överraskning för mig, och varför den fick pisk finns det många naturliga förklaringar till, och är alltså inget att viga en 50-sidors tråd till att dryfta eller försöka urskuldra eller t.o.m. bostförklara. Det som hände är fakta, det kan hända igen och kommer att göra det, likväl som att M5:an kan få revanch och vinna mot denna bil eller någon annan. Sånt är livet, sånt är rejs.... Det som är lite halvkomiskt om man kikar på kringdebatten om detta rejs som pågor på Zatzy, så är det ju lustigt att se hur man försöker vända och vrida på saken febrilt från BMW-entusisaternas sida i synnerhet. Någon säger att "en M5 är ingen startraket, det har jag alltid sagt...." Men hur fel är det......? Vi har alltså en bjässebil på 1800 kg som med sina stackars två ensamma bakdäck lyckas brassa 0-100 på mitten 5 sekunder eller t.o.m. låga 5 sekunder om det vill sig väl. Vad sjutton är det om inte en startraket........? Hur många andra bakhjulsdrivna frontmotorbilar på 1800 kg lyckas med den bedriften?? Hur många något sånär jämförbara bilar över huvud taget klarar det?? Personligen blir jag mycket imponerad av en sådan bravad! Och det har annat folk vlivit med, för det har skrivits spaltkilometer om denna M5:as imponerande prestanda, och prestationerna 0-100 har hyllats, just för att den bara "stampar iväg så brutalt" om man vill det. Vill man svarva däck så går givetvis det med... Men så fort denna fina vagn får smisk, ja då heter det plötsligt att den aldrig varit någon "startraket...." Det enda man kan konstatera är att den inte är lätt att knäppa på näsan med bara tvåhjulsdrift, inte ens om man har en bil som väger 4-500 kg mindre och är chippad eller trimmad. Det är inte omöjligt, det går, men det är sällan lätt... Vill man ha större chanser så är 4WD då att föredra, men absolut ingen garanti för det. För det är ju så, att är man nere på mitten 5 sekunder för 0-100 så är det ruskigt fort, och det är väldigt små marginaler för att ligga på de tiderna. Minsta slarv otur eller miss så kan de plötsligt vara 6 eller 6,5 sekunder och torsk i ett rejs mot någon som man borde ha tagit om man haft tungan rätt i mun, sånt är livet. Ska jag dra lite om drivning med, kanske retar jag någon då med....? Vad som är roligt eller bra har många olika orsaker och tolkningar. Det är inte alltid samma sak heller. Framhjulsdrift kan mycket väl vara skitkul, men kräver träning som allt annat. Framkrafts är dessutom oftast säkrare än bakkrafs. Vänligen säg inte emot om ni inte har ca 150 000 mils erfarenhet i bilkörning av alla skiftande miljöer och fordon. Varför skulle man inte kunna drifta med framkrafs..... Det handlar om teknik inte mycket annat.... Bakkrafs kan vara skitkul det med, på sitt sätt. Man kan köra jäkligt snabbt oftast, men inte alltid. Se hur överlägset framhjulsdrift ofta var i rally innan 4WD trillade in på scenen. 4WD är väl i många fall det optimala, ja om vi ser till bredden på fördelar som överväger nackdelarna för de flesta normala körsituationer. Men i vissa fall så har den ju nackdelar som allt annat. Kan man ha kul med 4WD, ja gissa..... :-) Summering om drivning är att alla drivsätt har sina för och nackdelar. Och man kan ha kul med alla. Sen en liten klackspark till BMW-folket, för att restas lite i all vänskaplighet. BMW-entusiaster är otroligt flexibla, ja i alla fall till det egna märket. Ja troligen är väl de flesta andra märkesentusiaster rätt lika förresten..... Jag minns för en drös år sedan, då BMW uteslutande hade sexor i sina finare modeller. Då tjoade de allra flesta BMW-killar om hur jäkla överlägsen en sexa var allt annat. Och en V8 det var rena skiten det, jävla jänkekonstruktion, bla ha bla ha. BMW körde med sexa för det var det yppersta i motorkonstryktion, och de skulle aldrig köra annat heller och i alla fall aldrig nåt så värdelöst som en V8 den sämsta av alla motorkonstruktioner.... Ja så svallade debatterna ofta på den tiden, och många verkade väldigt ovetande om att BMW redan hade haft några V8 i produktion förr i tiden... Sen kom ju V12.an i 750, och genast så var den motortypen godkänd av alla som förut bara godtog en rak sexa. Man sade t ex. ofta att Jagga hade en V12 men inte fan gick den nåt bättre än BMW:s fantastiska sexor, så vad fan var V12 mer än en massa onödiga cylindrar.... Sen gick det några år till och plötsligt kom det ...... ..... en V8 i en BMW...... Det gick ett par månader sen var allt man tidigare sagt om allt vad V8 hette som bostblåst. Nu var V8 plötsligt hur finemang som helst, häftigt maffigt och hit med dubbla utblås på varje sida. Att de första V8-modellerna var rätt bleka historier det spelade ingen roll, det var ju en maffig V8 för fan..... Att man förut häklat raggare och jänkare för deras V8:or var som bortblåst, för när BMW börjar med V8 så då blev det plötsligt både rumsrent och skitbra.... Iadg är det inte många BMW-killar som pratar illa om V8, och gör de det så är de jänkarnas stötstångsåttor som man kan häckla för det är så värdelöst på alla sätt, och jämfört med BMW:s högteknonogiska kreationer rena rama järnspisarna. Tja, visst stötstänger är väldigt gammal teknik, men det är ju kolven veven och staken med. Att man med denna värdelösa stötstång lik förbannat kan plocka ut styvt 700 Hk ur ca 5,8 liter V8 2-ventilat med restriktorer med 4 hål som 50-öringar i insuget, samt varva över 8000 rpm i timmar, det verkar man glömma. Likaså kommer snart den nyaste Corvettmotorn på 7 liter och gott om effekt, med stötstänger titanstakar och annat godis, helaluminium som varvar 8000 eller nåt sådant. Visst är det delvis gammal teknik, men man kanske har valt den av vissa anledningar, och det viktigaste av allt, det funkar det med. Dr Tinnitus |
|
| Jag kanske ska tillägga att ovanstående inte är menat att kasta skit på vare sig BMW eller dess tillbedjare eller någon annan, utan mer för att belysa hur märkligt vissa åsikter kan formas inom bilintressenas olika sfärer | |
|
Dr Tinnitus: "Blir du gladare om jag säger att jag pillade med Öhlinsdämpare idag som i ett set på fyra troligen kostar mer än den M5 du har på ingående...." So what ska vi börja jämföra plånbok nu med i denna tråd eller vad vill du ha sagt? "The hardest cars to chase are german BMW cars ..." - L.A. Police Department... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.